Yzf R1 M

Frågade Colin vad de största skillnaderna är mellan M1 och R1M?
- The chassie, svarade han. The M1 is much lighter ( 162 kg ) and super stiff. The R1M is like riding a couch compared, skrockade han glatt... A men va faan, jag som tycker den är ganska hårt satt!

Ja ja, frågar man en MotoGP-förare så får man skylla sig själv. :tungan
 
Några varv senare så lyckas jag hålla 132 km/h, 45 grader nerlägg och både knä och tå skrapar i asfalten genom större delen av kurvan! Faan vilken skön känsla. Full gas genom nästa svaga vänster med 30 grader nerlägg och sedan uppför första rakan. Framhjulet i luften och adrenalinet pumpar.

Det ser ut som att växlingarna 2-3-4 tar väldigt lång tid och du får en ganska rejäl dipp i bakhjulshastighet. Använder du inte quickshiftern...? Eller vad har du för inställningar på quickshiftern...?
 
Apropå nerlägg, så loggar CCU:n bara var 5:e grad. Lite synd att inte kunna se exakt vilken vinkel man haft.
Loggen visade konstant 45 grader i de flesta kurvorna när jag lärt känna hojen. :)

Exakt vinkeberäkning utifrån gyrodata är sjukt processor- och minneskrävande jämfört med att bara detektera förändring av lutningsvinkel, även på riktiga racehojar med värre varianter av dataloggningssystem. Sedan tror jag inte att IMU'n har den precision som behövs för att presentera lutningsvinkel med flera decimaler. Gyroplattformar som klarar sådant kostar ungefär tio gånger en R1M...Jag misstänker att det mesta på hojen som kontrolleras av IMU'n jobbar med vinkelförändringen som indata, inte med exakt lutningsvinkel.
 
Det ser ut som att växlingarna 2-3-4 tar väldigt lång tid och du får en ganska rejäl dipp i bakhjulshastighet. Använder du inte quickshiftern...? Eller vad har du för inställningar på quickshiftern...?

Jodå, quickshifter hela tiden. Men kommer inte ihåg vilken setting jag hade på QS? :va
 
Setting 1 på QSS, så den lilla dippen verkar ju lite konstig. Kan det vara TCS eller LIF som spökar?
 
Förutsatt att du inte har ett kalibreringsfel (till exempel fel däckdimension) så har du alltid högre hastightet på bakhjulet jämfört med framhjulet under hård acceleration. Detta är helt normalt eftersom bakhjulet alltid spinner under hård acceleration. Inte bara för racers, så sker även under helt vanlig gatkörning. Varje gång du växlar sker ju också en normalisering mellan bakhjulets och framhjulets hastighet. Detta är också helt normalt, utan vridmoment bör ju båda hjul snurra exakt lika fort. Därför kommer du alltid att se denna dipp i bakhjulshastighet då du växlar.

Det är inte heller osannolikt att du ser olika hastigheter vid full lutningsvinkel. Däckradien kan ändras olika för fram- och bakhjul och jag vet inte om CCU-systemet är tillräckligt smart för att kompensera för detta i den data som presenteras för användaren.

I vilket fall som, jag tyckte bara att dippen vid växling såg lång ut mätt i tid och dessutom gör du något med gashandtaget samtidigt, så jag misstänkte växling utan quickshifter. Tror inte att det beror på att något system spökar. Om du nu växlar med quickshifter så är det väl den tiden det tar.

Märkte för övrigt - mer eller mindre av misstag - att sladdskyddet verkar gå helt och hållet på IMU'ns sidledsacceleration. Lekte lite med olika styrdämparinställningar på min egen hoj och lyckades få ett scysst wobbel över ett krön varpå sladdskyddet gick in direkt.
 
Djäklarns vilken grymt häftig körupplevelse att få mosa bana på sin nya hoj med Colin Edwards som personlig instruktör!
Bara det är ju värt mellanskillnaden i pris mot en vanlig R1 ;).
 
image.jpg

image.jpg

Bra passform. Enkel montering. Högt pris!
 
Djäklarns vilken grymt häftig körupplevelse att få mosa bana på sin nya hoj med Colin Edwards som personlig instruktör!
Bara det är ju värt mellanskillnaden i pris mot en vanlig R1 ;).

:tummenupp. Kan bara instämma? Helt grym upplevelse! :Bugar:)
 
Hur ska man skydda autografen? Kan man klarlacka ovanpå? Eller kanske transparant skyddsfilm?
 
Nu är Colin bevarad. :krama

image.jpg

Med lite stenskottsfilm. :rock
 
För er som ännu inte bestämt er för att köpa en grym Sporthoj - ingen panik! Man behöver inte vara 25.
Kolla in denna tjejen, som köpt en R1M! :)

image.jpg

Så jäkla cool! :Bugar
 
Lite lätt moddad R1M för mer upprätt körställning. :rock

image.jpg
 
Jag har hört att M'et i R1M faktiskt står för Mature...

Men det där är väl inte Brno...? Väggen och dörrkarmarna ser ut som Mugello...?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top