Yzf R1 M

Mavve, det är såklart surt men det händer mängder med människor. Saker blir inte som man tänkt sig, och man tycker livet är mörkare än vad det faktiskt är. Surt men det gick bra... Jag har gjort ungefär samma sak och tvivel av min egen förmåga infann sig med rätta. Men det kom ut något bra av det. Fokusera på YRE istället det kommer bli en upplevelse. Körningen påverkas inte av lite kosmetika, kommer en hel vinter att greja till det där på. Upplevelser växer inte på träd...
 
YRE känns inget kul alls längre.
Dyker väl upp, drar ett varv på banan, köper skinnstället som tröst och kör hem.

Där e skador för 15-20.000kr på den uppskattar jag.
 
YRE känns inget kul alls längre.
Dyker väl upp, drar ett varv på banan, köper skinnstället som tröst och kör hem.

Där e skador för 15-20.000kr på den uppskattar jag.

Det var inte jättekul att dra upp den där ur lecahavet igår...

Något jag reagerade på sedan var att kedjan hoppat av om jag minns rätt...
efter att jag läst första inlägget eller var det var här i denna tråden i morse så undrar man ju...
Vi besiktigade ju faktiskt inte hojen jätte-nogrant med tanke på att den var 110 mil gammal typ och varit på första servicen dagen innan.....

hade du koll på kedjespänningen själv ?
 
Det var inget fel på hojen eller kedjan. Jag var personligen med när den spändes dagen innan.
Det hade kommit sten in i såväl fram som bakdrevet.

Vi fick av bakhjulet vid mitt garage hemma och kollade det mesta. Jag körde en runda och den kändes väl okej. Måste rengöra kedjan och smörja in.
Fläktarna funkar som de ska.

Nya kåpor, en massa motorskydd och nytt kopplingshandtag så är den som ny igen.
Blir nytt drivpaket med, mest för att jag ändå ville dreva ner den.

Kraschpucken kommer jag byta med. Bra sura pengar mest. Alla kolfiberdetaljer jag tänkte köpa får väl dröja....

- - - Updated - - -

Det var inget fel på hojen eller kedjan. Jag var personligen med när den spändes dagen innan.
Det hade kommit sten in i såväl fram som bakdrevet.

Vi fick av bakhjulet vid mitt garage hemma och kollade det mesta. Jag körde en runda och den kändes väl okej. Måste rengöra kedjan och smörja in.
Fläktarna funkar som de ska.

Nya kåpor, en massa motorskydd och nytt kopplingshandtag så är den som ny igen.
Blir nytt drivpaket med, mest för att jag ändå ville dreva ner den.

Kraschpucken kommer jag byta med. Bra sura pengar mest. Alla kolfiberdetaljer jag tänkte köpa får väl dröja....
 
Jag vet inte vad du har för försäkring och jag uppmanar absolut inte till försäkringsbedrägeri, men kålfiberkåporna till R1M är svindyra. Har för mig att någon på jobbet räknade ihop ett komplett set till dryga femtiolappen, där kutskåpan gick på smått otroliga åtta tusen...Kan vara värt att ta på försäkring, om det går. Det har funnits något enstaka set till försäljning i Tyskland och England, men budgivningen på dessa drog iväg till nästan nypris. Annars är det bara att gå "all in" och skaffa riktiga rejskåpor i kålfiber. Finns redan flera tillverkare.

http://www.r1-forum.com/forums/361-.../499490-2015-r1-aftermarket-carbon-fiber.html

Efter krasch, kolla kylröret som går strax under cylinderraden på motorns vänstra sida. Detta är tillverkat av plast och verkar inte ens klara lätta marksyningar utan att spricka. Har för mig att en av BSB-hojarna fick bryta ett andra heat då detta började sippra vatten efter en lätt krasch i första heatet. De använder numera aluminiumrör. Kylarfästena är inte heller överdrivet stadiga och kan behöva lite uppriktning efter en marksyning. Dock bättre än spräckt kylare...
 
Last edited:
Fick en smärre chock när jag lyfte av bakhjulet. Vägde typ ingenting. :va
Magnesium är väldigt lätt! :yoparty
 
Vill man få det perfekt kostar det 25.000kr.
Jag kan komma undan med 15-18.000kr och då syns inget om man inte letar efter märken.

Sidokåpan i kolfiber kostar 13.309kr. Rätt överenskomligt med tanke på vad det är. (Original. Kolfiber)

Imorgon ska jag ta in hojen i min mekarhörna och plocka av allt och syna det ordentligt. Drivpaketet åker av och rengörs grundligt. Tänkte ändå dreva ner den då den är på tok för högt drevad samt sätta dit 520-kedja - i guld 8)

Krasch-slidersen("puckarna") fungerar faktiskt. Tur jag fick på dem, även om motorfästet kasade ner en aning när jag skulle montera vänster sliders. Slutade med 1.400kr hos Yamahacenter.

Men i vilket fall som - fan vad fet denna motorcykel är!! :yoparty
Framtiden är verkligen här(BTTF part2...)!
Sen lanserade BMW nyaste 7-serien häromdan med. WOHOO!! En sån får det bli :banana
 
Fick en smärre chock när jag lyfte av bakhjulet. Vägde typ ingenting. :va
Magnesium är väldigt lätt! :yoparty

Jag håller inte riktigt med. Ja, de är lätta jämfört med de flesta originalfälgar. Men nej, de är inte särskilt lätta jämfört med riktiga racefälgar eller eftermarknadsfälgar, oavsett kolfiber, magnesium eller aluminium. Det finns eftermarknadsfälgar tillverkade av aluminium som är lättare.

Mitt intryck är att fälgarna är väl tilltagna och detta behövs med tanke på utmattningsegenskaperna hos just magnesium. Alternativet hade varit ännu lättare fälgar och obligatoriskt byte av fälgar vid 1000- eller 2000-mila servicen...Detta är inte ett alternativ på en gathoj, därför det första alternativet.
 
Kommer Du till Brno då?

Japp.

Fixat kåporna och kedjan nu. Monterat väska på hojen och hoppas på nytt batteri innan jag åker.
Tvättade upp hojen idag och den ser ruskigt fin ut. Man får kolla noga om man ska se att den varit i backen.
Efter solen gömt sig lite blir det en långtur senare idag(lördag).

Däcken ser lite slitna ut, eller så är det bara jag som tycker det. Gått 125mil. Borde väl hålla till Brno tycker man.
 
Japp.

Fixat kåporna och kedjan nu. Monterat väska på hojen och hoppas på nytt batteri innan jag åker.
Tvättade upp hojen idag och den ser ruskigt fin ut. Man får kolla noga om man ska se att den varit i backen.
Efter solen gömt sig lite blir det en långtur senare idag(lördag).

Skönt att höra att Du är på g igen, och att hojen är ok. Vi ses i Brno.
Om Du inte hårdkör på autobahn, så bör däcken hålla. Jag fick ut 275 mil på bakdäcket. Kanske hade gått att köra 25 mil till?? Hög yttertemp och hög fart dödar bakdäck.

Däcken ser lite slitna ut, eller så är det bara jag som tycker det. Gått 125mil. Borde väl hålla till Brno tycker man.

Skönt att höra att Du är på g igen, och att hojen är ok. Vi ses i Brno.
Om Du inte hårdkör på autobahn, så bör däcken hålla. Jag fick ut 275 mil på bakdäcket. Kanske hade gått att köra 25 mil till?? Hög yttertemp och hög fart dödar bakdäck.
 
Tänkte tipsa om en kille som gör egna kol grejor... Följt han ett tag på insta.
Han gör riktigt fina delar.. kolla själva..
sök efter "roger_sbk_composites"
//M
 
Jag vill bara säga att jag bara är lite, liiite, avundsjuk på er. Men samtidigt så älskar jag min -12:a mer än vad som är rimligt och jag kan inte motivera en tredje R1:a (en banhoj från -05), så jag följer med spänning och viss pulsökning era äventyr här.

Fortsätt att berätta. Fortsätt visa bilder och filmer. Tack för att ni också gillar Yamaha. :krama
 
Jag gick från en tolva till en femton basmodell. Jag funderade på M-modellen en längre tid men bokade ändå en basmodell ganska tidigt. Kålkåpor hade onekligen varit fränt men jag gillade inte iden att betala dyrt för fjädring som jag ändå kommer att montera av. Det som slutligen fällde avgörandet var min högst personliga uppfattning om att svart ram passar bäst ihop med svart sving, inte med blank sving.

Några intryck efter 150 mil ren gatkörning, jämfört med tolvan:

# Den nya hojen är uppenbart lättare och det känns i varje riktningsbyte, även vid gatkörning.
# Den nya hojen har mycket mer pulver, men den kräver också mer varv. Området 5000-8000 rpm känns klenare än förra generationen. Området ovan 8000 rpm går inte att jämföra samma dag. Känns mer ZX10 eller MV F4, inte gammal R1...
# Den nya hojen känns fysiskt mycket mindre då man väl sitter på den. Inte själva körställningen, utan mer hur man uppfattar hojens längd, bredd och utstick.
# Körställningen är mer racemässig och ansträngd, men långt ifrån dålig och bättre än jag trodde den skulle vara. Påminner faktiskt ganska mycket om nuvarande generation GSX-R 1000.
# Detta är nog den första sporthoj där jag inte känner ett omedelbart behov av dubbel-bubbel ruta.
 
Alatalo:
Du gjorde mig ju inte mindre sugen med den beskrivningen...
 
Idag kom mer info om YRE. :)

5 track sessions och 4 workshops.

Bridgestone är på plats med diverse däck. Bl a S20, RS10R, slicks och regndäck. :Bugar
 
Jag gick från en tolva till en femton basmodell. Jag funderade på M-modellen en längre tid men bokade ändå en basmodell ganska tidigt. Kålkåpor hade onekligen varit fränt men jag gillade inte iden att betala dyrt för fjädring som jag ändå kommer att montera av. Det som slutligen fällde avgörandet var min högst personliga uppfattning om att svart ram passar bäst ihop med svart sving, inte med blank sving.

Några intryck efter 150 mil ren gatkörning, jämfört med tolvan:

# Den nya hojen är uppenbart lättare och det känns i varje riktningsbyte, även vid gatkörning.
# Den nya hojen har mycket mer pulver, men den kräver också mer varv. Området 5000-8000 rpm känns klenare än förra generationen. Området ovan 8000 rpm går inte att jämföra samma dag. Känns mer ZX10 eller MV F4, inte gammal R1...
# Den nya hojen känns fysiskt mycket mindre då man väl sitter på den. Inte själva körställningen, utan mer hur man uppfattar hojens längd, bredd och utstick.
# Körställningen är mer racemässig och ansträngd, men långt ifrån dålig och bättre än jag trodde den skulle vara. Påminner faktiskt ganska mycket om nuvarande generation GSX-R 1000.
# Detta är nog den första sporthoj där jag inte känner ett omedelbart behov av dubbel-bubbel ruta.

Ren nyfikenhet: Hur kommer det sig att du redan från början hade bestämt dig att inte nyttja M-fjädringen? Jag är lite sugen att uppgradera mig till 2016, men då blir det ren banhoj.
 
Nån som har hunnit ta bort katten ännu?
Fick betydligt bättre stomp just mellan 5-8 på min 12:a när jag gjorde så och det kanske ger liknande effekt på en 15?
 
Nån som har hunnit ta bort katten ännu?
Fick betydligt bättre stomp just mellan 5-8 på min 12:a när jag gjorde så och det kanske ger liknande effekt på en 15?

Har beställt mellanrör, men det tar ju så jä*** lång tid att få sina beställda tillbehör. :huvet
Man sparar ca: 5-6 kg gissar jag.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top