Yzf R1 M

det ser ut så iaf att det blir 5st. kul , man kanske kan samåka lite bero på vilken väg ni tar er till Brno , jag kollade färjan från Nynäshamn till Polen och då finns det inga hytter längre ...om jag ska köra från stockholm till Karlskrona då kan man lika bra köra gemnom Tyskland .
 
Last edited:
Jag håller på och planerar rutten lite.
Blir nog att åka ner onsdagen veckan innan för min del.
Jag förutsätter att man kan få på två nya däck när man väl kommit fram.
Förmodligen är man helt slut efteråt så en extranatt får det bli på hotellet. Hemresan kommer ta 2 dagar så man måste hitta någonstans att sova på vägen där med.

Hoppas bara man håller sig på hjulen där nere.

För övrigt så blev det 100-milservice igår och då upptäckte de att mitt batteri var dåligt så jag ska få ett nytt om nån vecka.
De kunde inte uppdatera i datorn med så dåligt batteri.
Tänkte passa på att montera stålomspunnen slang bak då med.
 
Är de helt säkra på att batteriet inte bara är urladdat, för att de inte har gjort recallen på CCU'n...?
 
Jag håller på och planerar rutten lite.
Blir nog att åka ner onsdagen veckan innan för min del.
Jag förutsätter att man kan få på två nya däck när man väl kommit fram.
Förmodligen är man helt slut efteråt så en extranatt får det bli på hotellet. Hemresan kommer ta 2 dagar så man måste hitta någonstans att sova på vägen där med.

Hoppas bara man håller sig på hjulen där nere.

För övrigt så blev det 100-milservice igår och då upptäckte de att mitt batteri var dåligt så jag ska få ett nytt om nån vecka.
De kunde inte uppdatera i datorn med så dåligt batteri.
Tänkte passa på att montera stålomspunnen slang bak då med.


jag kommer att ha plats i skåpbilen på hemresan , dock har jag inte bestämt om man ska svänga förbi nurburgring och ta ngr varv där .
 
Jag åker ofta till BRNO och det absolut billigaste och snabbaste sättet är att ta bron till köpenhamn,Skaffa bropass, (Halva priset på varje resa), ta Gedser Rostock båten ( Boka via Scandlines.com och inte .se)
Bil under 6m kostar som regel 950kr Tur och retur.
Båten tar ca 1.5 timma , lagom rast och sov på golvet, ta med huvudkudde, :)
Tar du Rödby Putgarden så är den 45 min båt , men 20 mil längre väg som är riktigt tråkig och långsam, dessutom är biljetten inte billigare.

För er som inte har varit i BRNO tidigare så är det riktigt viktigt med rätt utväxling, då ni har en monster backe innan start och mål rakan.
Försök dreva er mc så ni kan ta alla kurvor i 3ans växel.
På min R1 2007 innebär det 1 kugg mindre fram och 2 mer bak.
Kommer ni inte ner under 2.14 behöver ni inte ha denna utväxling, för då går det för långsamt i kurvorna för växel nr 3:hihi
Kör ni 1, 40 på Anderstorp bör ni ligga på 2,12 till 2,14 tid.
BRNO är en sjukt rolig bana som inbjuder hög kurvhastighet och många olika spårval in och ut ur sväng.
Försök att hitta vettiga bromspunkter och arbeta därifrån, tro mig ni kan bromsa skitsent då kurvorna är riktigt breda:rock.
 
Jag hoppas verkligen att någon/några av er tar med kameror och dokumenterar tillställningen. Jag vill se bilder och filmer och höra ljudet när ni har kommit hem. Snääällaaa...?
 
Är de helt säkra på att batteriet inte bara är urladdat, för att de inte har gjort recallen på CCU'n...?

Förstår inte. Förklara är du snäll.

---------------

Jag kör säkert på 3-4minuter :D

Visst blir det filmer och bilder. Mobilen ska tömmas innan avfärd. 55gig tillgängligt borde räcka.

Hmmmm, finns det plats i en skåpbil så låter det givetvis lockande. Antagligen e jag ganska förstörd efter en bandag och 110mil hem är inget kul alls då.
 
Det är recall på alla R1M och på de basmodeller som sålts med tillbehöret dataloggning (=CCU). Det finns nämligen en bugg i programvaran som sitter i hojens ECU. Denna bugg gör att när dataloggningen slagits på för första gången, då slås den aldrig av. Inte ens om ägaren vrider av tändningslåset. Detta dränerar hojens batteri.

Vid recallen uppdateras programvaran i hojens ECU, så att dataloggningen slår av när den ska slå av.

Detta gäller i alla fall alla hojar byggda före maj.
 
Det är recall på alla R1M och på de basmodeller som sålts med tillbehöret dataloggning (=CCU). Det finns nämligen en bugg i programvaran som sitter i hojens ECU. Denna bugg gör att när dataloggningen slagits på för första gången, då slås den aldrig av. Inte ens om ägaren vrider av tändningslåset. Detta dränerar hojens batteri.

Vid recallen uppdateras programvaran i hojens ECU, så att dataloggningen slår av när den ska slå av.

Detta gäller i alla fall alla hojar byggda före maj.

Oj! Det får kollas idag hos Bike.
 
Gällande färja så är det bästa valet nattfärjan (22,45 ca) trelleborg-rostock så står man yrvaken och utvilad (nåja) på Autobahn 06.20. Då är man med bil i Prag runt 11-12 och Brno innan 15.
 
Kraschade min R1M idag på Knutstorp. La den i stenarna på vänster sida. Gick väl rätt okej ändå med hojen.
Jag borde inte kört alls idag.
Vaknade 12, var helt väck. Körde ut direkt, gick in på banan 10min senare. Fick bryta efter 3 varv då jag började må skit.
Åt lite, gick runt och försökte piggna till. Gick ut på mitt andra pass, kom inte ens ett varv. Åkte av i en högerkurva efter hårnålen.
Kom inte speciellt fort ens. Det bara låste sig för mig och sen låg jag ner.

Kedjan hoppade av och det var sten precis överallt i hela hojen.

Fick skjuts hem och även hjälp med att få ordning på hojen. Den verkar rulla nu rätt okej. Ser bara för jävlig ut. Ska gå igenom den när jag orkar.

Sopig förare, inget annat. Tappat hela stinget vad det gäller hojkörning.
 
Kraschade min R1M idag på Knutstorp. La den i stenarna på vänster sida. Gick väl rätt okej ändå med hojen.
Jag borde inte kört alls idag.
Vaknade 12, var helt väck. Körde ut direkt, gick in på banan 10min senare. Fick bryta efter 3 varv då jag började må skit.
Åt lite, gick runt och försökte piggna till. Gick ut på mitt andra pass, kom inte ens ett varv. Åkte av i en högerkurva efter hårnålen.
Kom inte speciellt fort ens. Det bara låste sig för mig och sen låg jag ner.

Kedjan hoppade av och det var sten precis överallt i hela hojen.

Fick skjuts hem och även hjälp med att få ordning på hojen. Den verkar rulla nu rätt okej. Ser bara för jävlig ut. Ska gå igenom den när jag orkar.

Sopig förare, inget annat. Tappat hela stinget vad det gäller hojkörning.

Oj! Detta var riktigt tråkigt att höra. Är Du ok?
 
image.jpg

250 mil - snart dags för nytt bakdäck.......:gnissla
 
Kraschade min R1M idag på Knutstorp...

...Den verkar rulla nu rätt okej. Ser bara för jävlig ut. Ska gå igenom den när jag orkar.

Sopig förare, inget annat. Tappat hela stinget vad det gäller hojkörning.
Surt, trist värre, skit när det händer och det är lätt att underskatta betydelsen av att vara pigg, må bra och kunna fokusera när man åker ut på ett pass, låter som att Du mådde hyfsat risigt redan innan körningen.

Om det är någon tröst vet jag inte, men det gick i alla fall inte 160 km/h in i en snabbhöger när Du gick omkull, något som andra M-kollegor tvingats hantera. Hojar ser ju normalt rätt risiga ut när de bogserats ur en fålla, det brukar både se ut och kännas lite bättre när sand och grus från fållan spolats bort och man kan ägna sig åt att inspektera skadorna ordentligt.

Det viktigaste är ju att Du i alla fall klarade Dig hyfsat och kanske kan krya på Dig innan Du tar Dig an hojen.

Jag kan inte påminna mig någon "kalamitet" jag råkat ut för som inte varit min egen förskyllan, med handen på hjärtat är det t ex svårt att skylla på "däcken" när det är min egen plikt och skyldighet att hålla koll på lufttryck och temperatur innan jag vrider på rullen. Så Du är i gott sällskap.

Bryt ihop och kom igen, låt det ta den tid det tar. Köp lite kinaplast och handtag eller håll koll efter M-kåpor på ebay, om det inte går att fixa sidokåporna med en rimlig insats. Du har ju köpt hojen för att köra den och kan säkert leva med lite battle scars till dess rätt läge dyker upp.

Men det är en senare fråga, se nu till att ta hand om Dig själv till dess både kropp, själ och humör återhämtat sig:krama
 
Kraschade min R1M idag på Knutstorp. La den i stenarna på vänster sida. Gick väl rätt okej ändå med hojen.
Jag borde inte kört alls idag.
Vaknade 12, var helt väck. Körde ut direkt, gick in på banan 10min senare. Fick bryta efter 3 varv då jag började må skit.
Åt lite, gick runt och försökte piggna till. Gick ut på mitt andra pass, kom inte ens ett varv. Åkte av i en högerkurva efter hårnålen.
Kom inte speciellt fort ens. Det bara låste sig för mig och sen låg jag ner.

Kedjan hoppade av och det var sten precis överallt i hela hojen.

Fick skjuts hem och även hjälp med att få ordning på hojen. Den verkar rulla nu rätt okej. Ser bara för jävlig ut. Ska gå igenom den när jag orkar.

Sopig förare, inget annat. Tappat hela stinget vad det gäller hojkörning.

Här får du en present för att pigga upp dig: :tuttar

View attachment 421099

250 mil - snart dags för nytt bakdäck.......:gnissla

Va? Det är ju massor med gummi kvar på sidorna! :va
 
Det borde vara hårdare gummiblandning i mitten, kan man ju tycka. Däcket äts ner supersnabbt.
RS10R är ju ett bandäck!? Passar inte för inspirerad landsvägskörning. Förutom att greppet är suveränt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top