YZF 1000 R

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skar gängorna på styrstammen i morse hade inte gängskär på ISO 1,0 utan har väntat på dessa.
Men det blev bra o muttrarna passade som ett smäck.

Nu fattas bara bussningen mellan övre styrkorna o styrstammen detta är tvunget då tundeace har ett mindre övre lager än R1 o då behövs en bussning mellan styrkorna o styrstam. IMG_20220106_092655.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja då var kronor på plats och gaffelben på plats samt styrdämparen som hamnade på undre kronan.

Sedan blev framfälgen lackad i guld men jag är osäker på om den inte blev lite blek i guldet.
IMG_20220106_172938.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja då var kronor på plats och gaffelben på plats samt styrdämparen som hamnade på undre kronan.

Sedan blev framfälgen lackad i guld men jag är osäker på om den inte blev lite blek i guldet.
View attachment 467262
Lack = onödig vikt. Bara att slipa bort igen. Du kommer aldriga få acen att dra under 0,15 l/mil annars.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
När nutida justeringar är klara så vore det kul att se hela skapelsens högra sida eftersom du även har monterat annat avgassystem. Du är en hejare på att lösa problem, precis som några andra här på forumet, svarva eller fräsa är inga problem för er. :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sakta sakta går det framåt det är det fina med stort garage att man kan sitta o filofiera på en bekväm pall i ett hörn o ta en kall bira medan man vänder o vrider på saker o onödiga ting.

IMG_20220108_184915.jpg
Bakfälgen är lackad o även drevhubben väntar på ett 46 kugg bakdrev till mt09 så kedjan blir rätt o jag slipper Kapa den. Satt på ett nytt 45 kugg på hubben så vill jag växla ned ett snäpp så kan jag ju det.

IMG_20220109_125644.jpg

Tog original bak bromsskiva o ställde mej i fräsen tog bort 300 gram till o börja med, det finns ju finfina lätta bromsskivor på 500 gram för ca 12-1400 spänn men med tanke på hur lite jag använder bakbroms så är ju det sjukt onödiga pengar för 100 gram, sedan är det ju kul att göra saker själv.

Nej bromsklossarna kommer inte att fastna i hålen, det är inte första gången jag fräser bromsskivor?

Screenshot_20220102_090211_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
Sedan bara måste jag ju tillverka en sådan tingest inte för att jag behöver utan mest för att det går o att det finns sådana, kan man ha en sådan på en Yamaha RD500 så kan ju en Yamaha thunderace ha något liknande, trots allt thunderace är ju värdens bästa hoj o då behövs ju någon lite grunka från motogp värden?

Sedan har jag filurat på om inte en R1 R6 baksving skulle göra sig på acen, svingarna är lättare styvare o tja dom är snyggare, R6 vet jag inte hur eller om den passar med R1 är oförskämt lite jobb att få dit e typ någon mm här o var mer eller mindre Bolt on.


Varför byter man inte bara hoj istället???
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fälgarna, varför är det två "dimples" på sidan av varje eker? Rester från gjutningen? Det gör "ont" i ögonen att se dem, likaså skarven i mitten. Funderingar man kan ha när man sitter där på pallen.
Vet om dessa, högst troligt är det från avluftningar vid gjutning av fälgarna rå ämnen, så visst funderade jag på att ta väck detta, men så tittade jag på BMW, s KTM, s o Ducati, s x fälgar o slogs av hur mycket tunnare o därmed högst säkert mycket lättare dessa är o då ansåg jag inte det var värt jobbet, det är ju inte så jobbigt o lacka om om man nu vill fixa detta i framtiden.

Var ju inne på ducati singel sving o på så sätt få centrum mutter bak. Men det är en hel del jobb med detta inte direkt Bolt on så att säga.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Screenshot_20220109_151539.jpg
Blev någon wavetyp av skivor fram galfer eller något hette dom men dom är ca 900 gram lättare än original o dom original skivorna som satt på såg utt att ha gått stål mot stål länge inte värt att försöka fixa till. Hade funderingar att skicka dom till acce på isr o använt centrumet så hade acce fått gjort nya owersize 320mm skivor. Men jag har ingen nytta av owersize jag bromsar inte så ofta att bakhjulet hänger i luften.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Var ju inne på ducati singel sving o på så sätt få centrum mutter bak. Men det är en hel del jobb med detta inte direkt Bolt on så att säga.
det gjorde jag på min HD fxr lowrider. det blev jäkligt fränt
från en 748, tog komplett med fjäderben länk o allt
ska se om jag kan hitta en bild, HD är såld
jaha du har köpt sån fjädrings manik till svingen, jag är sugen på sån till min gs 1000 race hoj.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Veckor går o covid består men precis som att man sakta betar av bit för bit så kommer våren och friheten närmare.

Varje dag med sol o +° går jag runt med händerna knutna i fickorna pga snigel post från England av alla ställen från Asien kommer saker nästan kusligt fort fram utan moms o tull typ en vecka.

Så det är ju att hitta på nåt annat som ändå skall görasIMG_20220115_095146.jpg
Blev att göra nya distanser till kolfiber framskärmen den långa utifrån o den korta inifrån utanpå den långa, dom som var med från Italien var ju rena skämtet, det hade höjt känslan av kvalité om spagetti gubbarna gett fasen i att skicka med några yttepytte plast bjäfs distanser av kinaplast.

IMG_20220115_112929.jpg
Men äntligen står gumman på sitt egna gummi fram, måste ändå vänta på bromsslangs delarna o dom 5 mm längre titan skruvarna till bromsoken från England som köptes för 3-4 veckor sedan men tydligen är enormt svåra att få rodda från England till Sverige.

En bit kvar till att köra således men sakta sakta närmar det sig.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja då var denna helgen snart ett minne god mat + halv kapten morgan o man mår fasen inte som en prins på morgonen?
Men ett par bra filmer o lite vinyl på kvällen gör ju att det ändå känns värt lite obehag dagen efter.

IMG_20220116_172545.jpg
Broms slang fördelaren blev en ny? glömde ju helt bort att den faktiskt skall sitta fast någonstans, så det blev att karva fram en ny som är skruvad med 2 M6.
IMG_20220116_082442.jpg
Rostfria muttrar till bakhjul axeln fick ju fixas, tunga grejor det där ?
IMG_20220116_082356.jpg

Men med lite borttaget material så stannar hemkokta muttrar endast 20 gram tyngre än original men väldigt mycket billigare?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Äntligen som Gert fylking skrek??

Allt har kommit allt är på plats att lufta ett helt tomt frambromsen system gick oförskämt lätt 15 minuter o stenhårt broms handtag, måste väll vara någon typ av världsrekord i garage broms lutning av frambromsen på en mc.

Nu saknas endast 4st m10 titan skruv till frambromsok pga att oken är inflyttade 5mm så från 25 till 30mm längd o original m10 är hålborrade från fabrik så då blev det titan för vikten skull.
IMG_20220122_155207.jpg

Är faktiskt rätt nöjd speciellt med bakbromseriet är ett lyft att bli av med 1,5kg i bara bakbroms delar original var ju galet tungt typ till en liten lastbil.

IMG_20220122_155121.jpg
Som sagt får duga så här så länge. Vem vet kanske singel sving eller åtminstonde en R1 sving som e lättare och styvare än acen, s original som nästa projekt.

Sedan är frågan skulle man inte uppgradera till dubbla halvljus bara för att det går o är jätte enkelt??
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Äntligen som Gert fylking skrek

Allt har kommit allt är på plats att lufta ett helt tomt frambromsen system gick oförskämt lätt 15 minuter o stenhårt broms handtag, måste väll vara någon typ av världsrekord i garage broms lutning av frambromsen på en mc.

Nu saknas endast 4st m10 titan skruv till frambromsok pga att oken är inflyttade 5mm så från 25 till 30mm längd o original m10 är hålborrade från fabrik så då blev det titan för vikten skull.
View attachment 467942

Är faktiskt rätt nöjd speciellt med bakbromseriet är ett lyft att bli av med 1,5kg i bara bakbroms delar original var ju galet tungt typ till en liten lastbil.

View attachment 467943
Som sagt får duga så här så länge. Vem vet kanske singel sving eller åtminstonde en R1 sving som e lättare och styvare än acen, s original som nästa projekt.

Sedan är frågan skulle man inte uppgradera till dubbla halvljus bara för att det går o är jätte enkelt

Till slut kanske du har byggt om den till nåt som är nära en -98 R1a
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Kanske men en 98 R1 är inte lika bekväm i 40-50mil i streck o inte bekväm för skuts

Förstår att du gillar att bygga och förbättra på den hoj som du redan har och det är ju bra
För annars tycker man ju det hade varit lättare att modifiera en R1a för dom två saker du nämnde ovan
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Förstår att du gillar att bygga och förbättra på den hoj som du redan har och det är ju bra
För annars tycker man ju det hade varit lättare att modifiera en R1a för dom två saker du nämnde ovan
Vaa du skojar med mej? halva nöjet är ju att förädla det man inte är nöjd med. Jag menar se den 1998 R1 som dom gifte ihop med en R1 2021 allt från 2021 passade på några mm på 1998 R1 som jag har sagt allt blir inte Så mycket bättre för att det är nyare.

Tanken att byta hoj har ju farit genom huvudet några gånger, men var är charmen med den uberöverjävligt perfekta hojen?

Var är nöjet i körningen när det kanske inte finns brister att reflektera över? Analysen under körningen om varfördet inte blir som man tänker eller om det går att göra saker bättre.

Ähh jag får köpa en Ace till?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top