YZF 1000 R

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Innan du lägger kilovis med SEK på en slutburk som bl.a. marknadsförs med ""high performance power and acceleration gain", ska du nog be om bänkningsprotokoll.
Så är det ju, men jag axar ytterst sällan max, o som ni vet har jag bänk o vill jag ha mera sås ur härken så går det att lägga några timmar på tändning o förgasarebetyckning, finns säkert 5-8 hp bara på fin justering.

Största anledningen till den kannan är vikten 1,1 kg är fanimej lätt.

Fick reda i dan när jag ringde Länsförsäkringar o undrade vad dom sysslar med. Skall det ta 3 månader att konstatera en så enkel sak att svänger någon vänster o kör in i sidan på passerande trafik att den är vållande.

Va har du inte fått något brev om att du anses ej vållande o är berättigad till ersättning?

Nä jag har inte fått något brev.

Nä jag ser här att vi missat att skicka brev till dej o även till motpartens bolag om att motparten är vållande.

Daaahhhh vad är det man betalar försäkringar för??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20230209_154431.jpg
Slänge ur bly batteriet ur acen o med bastanta 4540 gram mot det nya shido på 780 gram blir ju vinsten 3760 gram.

Fan tjäna 3,75 kg på ett batteri byte dessutom bättre snurr på starten.

Sedan fick ju instrumenteringen nya bakstycke.
Från svart till vitt, o motogp hastighet markeringar så nu gör hon enligt säkra uppgifter 340km?

IMG_20230209_103536.jpgIMG_20230209_084459.jpg

Som grädde på moset håller jag på att montera nya kåpsettet efter på körningen i höstas, det blev appelred candy igen o utan alla klibbor om exup o liknande, finns det ej kvar skall det ej stå heller..

Hon blir fin tjejen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Idag åkte servo motorn och fästen till den väck o då råkade ju acen bli 426 gram lättare till.

Inte klara jag av att banta bort 4126 gram 4,12 kg på ett par timmar om någon pillar lite på mej i typ 1,5 timme.

IMG_20230211_153255.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gillar verkligen din hoj och vad du gjort med den! Färgsättningen är dessutom den snyggaste, väldigt lyckad!

Hade gärna haft en om inte ergonomin hade varit så katastrofal för min lekamen. Lägg sen till att jag är svårt allergisk mot att framföra hojar med kåpa, starkt begränsande.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gillar verkligen din hoj och vad du gjort med den! Färgsättningen är dessutom den snyggaste, väldigt lyckad!

Hade gärna haft en om inte ergonomin hade varit så katastrofal för min lekamen. Lägg sen till att jag är svårt allergisk mot att framföra hojar med kåpa, starkt begränsande.
Tackar, det är ju en del pyssel som är gjort, o jag har ju letat efter kamaxlar o dyligt men hittar ej så då vaknade tanken på en turbo istället o lite lagom 0,5 bar så jag slipper komp sänka o klara kopplingen som är lite klen på dessa..

Varför turbo iså fall, tja bara för att det går o har lite hår på bröstet faktor, att sedan se folk peka o höra kommentarer typ, den har turbo man tjör ihjäl sig DiReKT på en sådan..

Sedan måste den ju över 300 iallafall så alla rettor inte kommer ikapp??
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tackar, det är ju en del pyssel som är gjort, o jag har ju letat efter kamaxlar o dyligt men hittar ej så då vaknade tanken på en turbo istället o lite lagom 0,5 bar så jag slipper komp sänka o klara kopplingen som är lite klen på dessa..

Varför turbo iså fall, tja bara för att det går o har lite hår på bröstet faktor, att sedan se folk peka o höra kommentarer typ, den har turbo man tjör ihjäl sig DiReKT på en sådan..

Sedan måste den ju över 300 iallafall så alla rettor inte kommer ikapp??
Anderssonturbos fzr turbo är ju duktigt frän. Inte en dunderröv men nära släkt.
Gör't! Blir spännande!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gillar när man gör något av en hoj som annars är varken ny eller gammal… och håller än på många sätt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan någon bättra på mina Yamahakunskaper

Fzr 1000 var man ju åskådare av i tonåren, men var väl mera dragen åt Suzuki GSXR 750/1100. Och så här i efterhand har jag nog underskattat Yamaha.

Alltid haft uppfattningen att yzf 750 och Fzr1000 på nittiotalet var i princip samma hojar men så är det alltså inte?
Läser man på Wikipedia så är t ex Thunderace en fortsättning på FZR 1000, men varför heter den då YZF? (Och den uppfattningen har jag alltid haft, men aldrig tänkt på beteckningen)

Och i Haynes manualer delar Thunderace bok med YZF 750 och FZR 1000 inkluderas inte.
Tycker det är en riktig röra på benämningarna. Föregångaren till YZF 750 är vad jag förstår FZR 750R?

Jag har väl för lite att göra men börjar dreggla mer och mer på sistonde på 80 och 90 tals hojar, inkl de 90-talare som levde vidare en bit in på 2000-talet
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fzr med genisis motorn var ju ett enormt prestanda steg, värdens snabbaste mc i några år, fzr 750 var basen 1000cc fick ett par kg lättare vevaxel o lite andra ändringar, thunderacen är en snällare kusin med hiskelig prestanda men mera år supersport touring, kanske Tillomed den första supersport tourern.

0-100 3,2sekunder som en modern 1000cc på 200 + hp
100-0 på 32 meter osv osv.

En original FZR1000 var kapabel till 8 minuters varv på nunburgring det tror jag inte thunderacen klarar original.

Fzr sista årsmodeller med usd 6 kolvs ok o div andra revolutioner var riktigt bra och även sett i dag såpass kompetenta att få tar ut max ur dessa på bana.

Sedan som du säger gsxr 750 var väll världens första gatlegala superbike o nästa steg i den evolutionen var R1 1998.

Idag går fler o fler ifrån superbike hojar så vill man ha en skall man nog köpa ett fint ex o vara rädd om dessa det kommer inga nya.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fzr med genisis motorn var ju ett enormt prestanda steg, värdens snabbaste mc i några år, fzr 750 var basen 1000cc fick ett par kg lättare vevaxel o lite andra ändringar, thunderacen är en snällare kusin med hiskelig prestanda men mera år supersport touring, kanske Tillomed den första supersport tourern.

0-100 3,2sekunder som en modern 1000cc på 200 + hp
100-0 på 32 meter osv osv.

En original FZR1000 var kapabel till 8 minuters varv på nunburgring det tror jag inte thunderacen klarar original.

Fzr sista årsmodeller med usd 6 kolvs ok o div andra revolutioner var riktigt bra och även sett i dag såpass kompetenta att få tar ut max ur dessa på bana.

Sedan som du säger gsxr 750 var väll världens första gatlegala superbike o nästa steg i den evolutionen var R1 1998.

Idag går fler o fler ifrån superbike hojar så vill man ha en skall man nog köpa ett fint ex o vara rädd om dessa det kommer inga nya.
Verkar kul!

 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kan någon bättra på mina Yamahakunskaper

Fzr 1000 var man ju åskådare av i tonåren, men var väl mera dragen åt Suzuki GSXR 750/1100. Och så här i efterhand har jag nog underskattat Yamaha.

Alltid haft uppfattningen att yzf 750 och Fzr1000 på nittiotalet var i princip samma hojar men så är det alltså inte?
Läser man på Wikipedia så är t ex Thunderace en fortsättning på FZR 1000, men varför heter den då YZF? (Och den uppfattningen har jag alltid haft, men aldrig tänkt på beteckningen)

Och i Haynes manualer delar Thunderace bok med YZF 750 och FZR 1000 inkluderas inte.
Tycker det är en riktig röra på benämningarna. Föregångaren till YZF 750 är vad jag förstår FZR 750R?

Jag har väl för lite att göra men börjar dreggla mer och mer på sistonde på 80 och 90 tals hojar, inkl de 90-talare som levde vidare en bit in på 2000-talet
Yamaha bytte helt enkelt beteckningar och generationer så FZR försvann. FZ(R) familjen fanns ju som både 600 och 750, men tekniken dög inte i Superbike och i nya konkurrensen. Alltså föddes YZF750, 750R och 750RR (OW01).

Den ersatte alltså delvis mindre hojarna men var betydligt sportigare medan 1000 sålde tillräckligt bra (och de fick inte fram nån ersättare) att den fick leva kvar. 750 lades ner och sen kom dagens indelning med 600/1000 i form av Thundercat och Thunderace som ju tillhör nyare YZF-familjen.

Det är ju inga rakt nedstigande led här eftersom man ju lika gärna kan säga Thunder-hojarna är föregångare till R6/R1 snarare än efterträdare till FZR. Ersättare är nog mer rätt.

Så ser iaf jag på saken, utan att ha läst det minsta wiki utan bara växt upp med hojarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Yamaha bytte helt enkelt beteckningar och generationer så FZR försvann. FZ(R) familjen fanns ju som både 600 och 750, men tekniken dög inte i Superbike och i nya konkurrensen. Alltså föddes YZF750, 750R och 750RR (OW01).

Den ersatte alltså delvis mindre hojarna men var betydligt sportigare medan 1000 sålde tillräckligt bra (och de fick inte fram nån ersättare) att den fick leva kvar. 750 lades ner och sen kom dagens indelning med 600/1000 i form av Thundercat och Thunderace som ju tillhör nyare YZF-familjen.

Det är ju inga rakt nedstigande led här eftersom man ju lika gärna kan säga Thunder-hojarna är föregångare till R6/R1 snarare än efterträdare till FZR. Ersättare är nog mer rätt.

Så ser iaf jag på saken, utan att ha läst det minsta wiki utan bara växt upp med hojarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Fast YZF1000 hade mer likheter med FZR1000 än R1. Det var tom samma motorblock om jag minns rätt. R1 fanns samtidigt som YZF också för den delen
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top