YZF 1000 R

Synd på motorn bara, 750 är 6 växlad och 1000 5 växlad.
Jag antar att 6-växlad är bättre på bana?

Hur är det med den 5-växlade på Yamaha, biffigare färre drev som tål mer effekt?

Visste inte att Acen är 5-växlad. Är det samma med alla FZR 1000?
 
Jag antar att 6-växlad är bättre på bana?

Hur är det med den 5-växlade på Yamaha, biffigare färre drev som tål mer effekt?

Visste inte att Acen är 5-växlad. Är det samma med alla FZR 1000?
Ja, Yamaha 1000 fick inte 6 växlar förrän R1.
Slututväxlingen är väl ungefär samma så det är kortare intervall i 6an.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Can't be bothered.
För gatbruk, (vilket är det som gäller för mig), så bryr jag mig inte.

Det enda som skriker högre än de extra hästarna är färgsättningen, grällare än storslalom på 80-talet. Vem kan ogilla den, va, vem, va??
Nä, spela roll. Den större motorn tar hand om det. Ball hoj helt klart, fattar inte att den känns roligare än ett helt gäng nya hojar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nä, spela roll. Den större motorn tar hand om det. Ball hoj helt klart, fattar inte att den känns roligare än ett helt gäng nya hojar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Passar motorn rakt av utan modifikationer eller? Elsystem?
 
Passar motorn rakt av utan modifikationer eller? Elsystem?
Ingen aning, kan dem inte bra nog för att svara rättvist. Det är alltså inte min, tycker bara rent spontant.

Men med tanke på Yamahas modulbyggande på 90-talet, det var mycket ta-vad-vi-har, skulle det inte förvåna mig om motorn landar direkt i ramen utan större problem. Elsystem är nog mest en fråga om att anpassa vissa kontakter och tändmodulen flyttar man med eller ersätter med en Ignitech.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Ingen aning, kan dem inte bra nog för att svara rättvist. Det är alltså inte min, tycker bara rent spontant.

Men med tanke på Yamahas modulbyggande på 90-talet, det var mycket ta-vad-vi-har, skulle det inte förvåna mig om motorn landar direkt i ramen utan större problem. Elsystem är nog mest en fråga om att anpassa vissa kontakter och tändmodulen flyttar man med eller ersätter med en Ignitech.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ok. Vi inväntar Moddlaren

Förövrigt, såg en ball helsvart och mattsvart Thunderace igår på blocket, men hittar den inte nu.
Mattsvart kanske inte faller alla i smaken men det beror ju på hur det är gjort.
Och hojen passar i enfärgat i mitt tycke.
 
Last edited:
Ok. Vi inväntar Moddlaren

Förövrigt, såg en ball helsvart och mattsvart Thunderace igår på blocket, men hittar den inte nu.
Mattsvart kanske inte faller alla i smaken men det beror ju på hur det är gjort.
Och hojen passar i enfärgat i mitt tycke.
Ja motorn passar rakt i 750,n o 750,ns 6 växlade låda går utmärkt att stoppa i 1000cc motorn.

1000 cc motorn har större borr lättare vev o som sagt 5 växlar.

750 toppen är annorlunda o även dess vassare kamaxlar är annorlunda o passar ej i 1000 cc toppen. Tyvärr.

1000 cc finns även med insprutning i Yamaha gts1000 omega ramen

600 motorn är en egen historia.
 
Kanske värt att kika på, tryckte precis på "prenumerera" Vet inget om kanalen i övrigt
 
Ja, Yamaha 1000 fick inte 6 växlar förrän R1.
Slututväxlingen är väl ungefär samma så det är kortare intervall i 6an.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Slutväxeln på 6:an är tom. lägre än 5:an på orginallådan så byte för att få ner varvtalet är bortkastat
 
Ett kugg större fram och två kugg mindre bak?
Hur hög är ettan i jämförelse?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja motorn passar rakt i 750,n o 750,ns 6 växlade låda går utmärkt att stoppa i 1000cc motorn.

1000 cc motorn har större borr lättare vev o som sagt 5 växlar.

750 toppen är annorlunda o även dess vassare kamaxlar är annorlunda o passar ej i 1000 cc toppen. Tyvärr.

1000 cc finns även med insprutning i Yamaha gts1000 omega ramen

600 motorn är en egen historia.
Ursäkta om jag hakar upp mig på detta. Kanske är en fråga som borde ställas till "Haynes" men jag tycker fortfarande det är lite märkligt att inte FZR 1000 inkluderas i deras verkstadshandbok för YZF 750 och Thunderace. Vad är det som skiljer? Snart beställer jag böckerna fast jag inte ens har hojarna : )

Är det bara något sätt att tjäna pengar, eller vill de inte ha för många modeller i samma bok? 600 är ju en egen historia som nämndes och av egen vetskap hade väl den stålram osv. (De tidiga modellerna, dock utseende som en aluram)

Tycker detta är mysko om man alltså ändå bara kan ta en FZR 1000 motor och slänga in den rakt av i en YZF 750. Och om dessutom FZR 1000 klarar banåka bättre än en Thunderace så borde verkligen den inkluderas med YZF 750......

Har extra passion för 89/90 FZR 1000. Någon här som spelade Road Rash på 90-talet? (Gullackad FZR 1000 i klippet)
 
Last edited:
Hade det inte varit för vissa omständigheter hade jag köpt en FZR 1000 eller Thunderace idag. Många på blocket av båda nu. Saknar bla lite grann att kunna pilla med förgasare.

Har inte plats för 2 hojar och knappt för 1 så...
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top