Yrkesmilitär, några här?

Text i massor...
Nu har vi glidit ifrån ämnet dock.....;)

Ja, något lite vilse från ämnet..jag är dock inte helt färdig med diskussionen..jag har ett par förtydliganden, men de skall jag ta imorgon när jag är piggare.

Hur många kulhål hade du i ditt fordon?
Hur många soldater skickade ni hem med kulhål i?

Du satt säkert i mitten i baksätet och var rädd om din Celin Dion-skiva, men visst, det är jättemanligt och tufft, om du säger det!

Du, ta och läs det du själv skrev och ta sedan en allvarlig funderare på varför din bekante ger dig dagisbarnsversionen där allt var lugnt och stilla och de enda som var utsatta för fara var blommorna som plockades i vägkanten.

Han är nog en klok man. Jag skulle inte heller utsätta mig för ditt himlande med ögonen om jag var han. Inte värt besväret. Bättre att köra med "jorå, var väl lugnt, går bilen bra?". Han är säker tacksam för ditt stöd... eller inte.

Du, ta och läs det du själv skrev och ta sedan en allvarlig funderare på varför din bekante ger dig dagisbarnsversionen där allt var lugnt och stilla och de enda som var utsatta för fara var blommorna som plockades i vägkanten.

Min bekante har vuxit upp och behöver inte hävda sig med hur "häftigt" det var där nere, han har däremot gett en ganska korrekt beskrivning av vilket lidande Afghansk civilbefolkning har genomgått.

Han vet att jag inte köper historier om att dra upp crossen på bakhjulet i trehundra heller.

Framförallt blir jag inte imponerad av rövarhistorier.

Jag skulle tippa att är man i den åldern 18-30 och motorcyklist så ökar man sina chanser att överleva avsevärt om man åker till Afghanistan på mission och således bommar en sommar på motorcykeln här hemma.

Men Visst, det är jettetufft att åka jeep i sanden!

Last edited:
Min bekante har vuxit upp och behöver inte hävda sig med hur "häftigt" det var där nere,

Ja, där har vi nästa sak jag inte förstår med din världsbild. I den erkänt begränsande inblandning jag haft i gröna firman har det varit helt och totalt befriat från folk som lider av häftighetskomplex rörande militär verksamhet. Jag tror att de filtreras bort rätt effektivt och hamnar bland MÖParna i det civila mörkret, alternativt att häftighetskomplexet inte överlever mötet med vardagen i så många dagar.

Möjligheten finns att någon lite yvigt berättar om faktiska erfarenheter, precis som vi alla pratar om vad vi har gjort på jobbet på sistone en kväll på krogen, och att det upplevs som försök att låta häftig av någon med helt andra referensramar...

Bra flamebait! Tyvärr nappar jag inte!

Jag vet vad jag var med om och jag vet vad andra soldater som var där samtidigt som mig var med om, det räcker för mig och jag har inget som helst behov av att sitta och berätta om dem händelserna på ett forum för nån som redan skapat sig sin egen version av verkligheten.

Men jag kan bjuda dig på en detalj inför nästa gång du ska låtsas som att du vet allt!
Skottet som du snackade om tidigare som avlossades på camp bion avlossades inte av en norsk utan av en tysk.

jag kunde inte bry mig mindre om hur många TIC's du har haft heller, sök läkarhjälp för det.

Hur många kulhål hade du i ditt fordon?
Hur många soldater skickade ni hem med kulhål i?

Du satt säkert i mitten i baksätet och var rädd om din Celin Dion-skiva, men visst, det är jättemanligt och tufft, om du säger det!

Min bekante har vuxit upp och behöver inte hävda sig med hur "häftigt" det var där nere, han har däremot gett en ganska korrekt beskrivning av vilket lidande Afghansk civilbefolkning har genomgått.

Han vet att jag inte köper historier om att dra upp crossen på bakhjulet i trehundra heller.

Framförallt blir jag inte imponerad av rövarhistorier.

Jag skulle tippa att är man i den åldern 18-30 och motorcyklist så ökar man sina chanser att överleva avsevärt om man åker till Afghanistan på mission och således bommar en sommar på motorcykeln här hemma.

Jag vet inte hur det ser ut idag då det var 16 år dedan jag gjorde min utlandstjänst men då var det helt klart så att Rambo killarna sållades bort redan innan vi åkte de få som slank igenom togs snabbt ner på jorden av de med erfarenhet av tidigare missoner, Vi andra som bara var stenhårda:tungan kom tillbaka med en betydligt ödmjukare inställning till sina medmänniskor och livet istort.
Och jag är tämligen övertygad av att ingen av oss som var nere skulle sitta o förlöjliga sig själva med en massa skrävel om hur tuff o cool man är på krogen en Lördagkväll.
De ända gångerna det skrävlades var väl på luckan efter någon incident ,då det var ett sett att ventilera det som hänt.

Två svenska soldater döda

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6561293.ab

Publicerad: 2010-02-07
Två svenska soldater döda
Två svenska officerare har dött i Afghanistan.

Ytterligare en svensk soldat har skadats.

Den nya svenska styrkan blev på söndag förmiddag beskjutna väster om Mazar-E-Sharif i Afghanistan.

Två svenska officerare och en lokalanställd tolk dödades.

Ytterligare en svensk soldat har skadats.

Fördes till Camp Marmal
Sjukvårdinsatser påbörjades direkt på plats.

Soldaterna fördes till fältsjukhuset på Camp Marmal utanför Mazar-e-Sharif.

– Mina tankar går nu till de stupades och den skadades anhöriga, säger ÖB Sverker Göranson i ett pressmeddelande.

Underrättande av de anhöriga pågår.

Texten uppdateras fortlöpande

Jag startade tråden för att få tips och råd, och vad jag har att förvänta mig. Jag hade gärna gjort utlandsmissioner- med allt vad det innebär. Men det verkar som att det inte blir av. Va fan ska jag göra? less som fan. Legionen nästa?

Guw: jag kommer ihåg den här tråden och tycker att du hade lite fel. Det är inte så få gånger svenskar har hamnat i eldstrid under det här året.

Om man går på storinvasionstilen nu ja. Öst vs väst. Jag lever för just nu. framtida probs kommer då.
Och visst fan dör det fruktansvärt mycket folk i irak men främst afghanistan. Men vi snackar ännu inte 56 miljoner som under 2 vk

21miljoner strök med under WWII. 6miljoner judar.

21miljoner strök med under WWII. 6miljoner judar.

Nej.

Land________________Totalt antal dödsoffer/Militära dödsoffer
Sovjetunionen____________28 100 000/14 000 000
Tyskland_________________4 600 000/4 000 000
Japan____________________2 700 000/2 120 000
Kina____________________20 000 000/3 800 000
Polen____________________5 600 000/240 000
Storbritannien_______________452 000/382 600
Italien_____________________455 000/300 000
Jugoslavien_______________1 027 000/446 000
Frankrike___________________567 000/217 000
USA_______________________418 000/416 000
Finland______________________97 000/95 000

Mojjeformatering, källa

Det är ju bra att de blir beskjutna så försvaret får lite valuta för pengarna.
Klart onödigt att utbilda krigsnissar som inte får kriga.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026