Yoshimura GSX1230R Projekt


Tackar. :)

Nu är det på gång lite grejjer också.

Superhub koppling.
Nytt (bättre) lamellpaket med nya kopplingsfjädrar.
MRE lock-up koppling med metallknappad tryckplatta.
Vortex toppsmörjningskit (rödeloxerat är porrigt).
Sprillans nytt 1230cc Wiseco kolvkit med ringar och allt, 10.25:1 komp (maxborr med standardfoder).

Införskaffade även lite reglage häromdagen från en GSX-R (sprillans nya 80-tals) då mina är toknötta. Blev även en ny toppackning i koppar och ett high-flow oljedrev. Allt för 600kr. :)

Kolvkittet och lock-up kopplingen var så billigt så det var svårt att säga nej till. Bara kolvarna kostar väl omkring 5000kr egentligen ($6-700). Gett lite drygt 3000kr för båda med frakt. :D
 
Kolvkittet och lock-up kopplingen var så billigt så det var svårt att säga nej till. Bara kolvarna kostar väl omkring 5000kr egentligen ($6-700). Gett lite drygt 3000kr för båda med frakt. :D

Ett riktigt klipp! Bara att gratulera. :tummenupp
 
J-Bone: Tackar. :)

Hoppas du gillar att efterdra toppen när du ska ha kopparpackning :tummenupp
Glöm inte att sätta "skärringar" runt fodrena mot toppen

Det får tiden utvisa. Lär ju ändå bli rätt mycket pill när det ska ställas in fram och tillbaka med dom större kolvarna.

Skärringar? :va

Ett riktigt klipp! Bara att gratulera. :tummenupp

Jo, tyckte inte priset var så mycket att snacka om så jag slog till direkt. :tummenupp


Härligt med lite mer kubik:tummenupp:tummenupp

Men varför kopparpackning?

Ja, det blir nog trevligt. :)

Vad gäller kopparpackningen så har jag inget vettigt svar. Den var billig? Ska jag köpa något annat istället? :tungan

Sen måste jag nog fixa lite ventilation för både koppling och vevhus. Den såsar rätt bra med olja kring ventilkåpan när man gasat på lite.
 
Last edited:
Här kommer ett litet klipp. Ljudkvalitén är inte den bästa men man kan inte få allt här i världen. Antingen har man bra kamera eller så har man en bra hoj! :tummenupp

[YOUTUBE-ID]B72k3p1RXYY[/YOUTUBE-ID]

Återigen måste jag säga att jag gillar hojen snett bakifrån.

DSCN1592.jpg


:D
Måste bara säga vilken jädrans bra tråd.
Och ljudet på hojen sen:tummenupp

Är det ljuddämparen från asien du köpte eller är det en annan?
 
Har du bromsat besten? Kurva? =P
(kanske finns tidigare i tråden men det e några sidor att bläddra igenom...)

Många jääävligt fina byggen nu från Norrbotten!
 
Last edited:
Vad gäller kopparpackningen så har jag inget vettigt svar. Den var billig? Ska jag köpa något annat istället? :tungan

Näe, varför ska du det? :7peta Kopparpackning är kanon! :tummenupp Går att återanvända hur många gånger som helst typ. Bara att hetta upp ordentligt och låta svalna innan varje ny montering. Brukar spruta på ett tunt lager med kopparpasta från sprayburk på packningen och sedan montera.
Antar att Kurre menar O-ringat, annars får man ofta(st) problem med otäthet mellan cylinder och topp.
 
Last edited:
Har du bromsat besten? Kurva? =P
(kanske finns tidigare i tråden men det e några sidor att bläddra igenom...)

Många jääävligt fina byggen nu från Norrbotten!

Givetvis. Gjorde det för några veckor sedan.

dynorun01.jpg


Inga siffror på vridmoment men det borde ligga ungefär 10-15Nm bakom hästarna.

Näe, varför ska du det? :7peta Kopparpackning är kanon! :tummenupp Går att återanvända hur många gånger som helst typ. Bara att hetta upp ordentligt och låta svalna innan varje ny montering. Brukar spruta på ett tunt lager med kopparpasta från sprayburk på packningen och sedan montera.
Antar att Kurre menar O-ringat, annars får man ofta(st) problem med otäthet mellan cylinder och topp.

Var ju som det jag tänkte. :tungan

Ifall det var o-ringat du menade Kurre så givetvis ska det ordnas. :)

PS: Jävla Jocke, tog mitt 1000:e inlägg i tråden! :mad::gnissla
 
Last edited:
Antar att Kurre menar O-ringat, annars får man ofta(st) problem med otäthet mellan cylinder och topp.

Det är väl inte o-ringar Kurre syftar på utan metalltråd som man knackar ner i ett fräst spår i cylinderfodrets ovansida.
Metalltråden kryper in lite i kopparpackningen och tätar därmed riktigt ordentligt.
Det är väl i första hand när man har högt komp som man gör detta.
 
Inget för bana då eller funkar det med dbkillers?
Du kanske t.o.m. har mätt upp decibellen på den, hur högt låg den?

Beror ju på vars man kör. På Kemora var det bara att brassa satan. Här på våra svenska banor är det väl däremot 95dB som gäller.

Har inte mätt men ska jag göra en uppskattning så kanske 103 eller 105dB vid 6000 varv.

Det är väl inte o-ringar Kurre syftar på utan metalltråd som man knackar ner i ett fräst spår i cylinderfodrets ovansida.
Metalltråden kryper in lite i kopparpackningen och tätar därmed riktigt ordentligt.
Det är väl i första hand när man har högt komp som man gör detta.

Då är jag med på noterna. Nu är ju inte 10.25:1 så högt komp så det kanske inte behövs?
 
Var ju som det jag tänkte. :tungan

Ifall det var o-ringat du menade Kurre så givetvis ska det ordnas. :)

PS: Jävla Jocke, tog mitt 1000:e inlägg i tråden! :mad::gnissla

I´m soooo sorry....(not) :rolleyes: :2cool

Det är väl inte o-ringar Kurre syftar på utan metalltråd som man knackar ner i ett fräst spår i cylinderfodrets ovansida.
Metalltråden kryper in lite i kopparpackningen och tätar därmed riktigt ordentligt.
Det är väl i första hand när man har högt komp som man gör detta.

Japp, DET är vad "o-ringat" betyder i min lilla värld. :arsele :krama
 
Äntligen dök det upp lite roliga saker i posten. Först lite aluminiumdetaljer...

Wiseco 10.25:1 77mm (1230cc) kolvar.

DSC_0003-49.jpg


Vackert! :tummenupp

DSC_0005-32.jpg


Sen kom även MRE lock-up kopplingen i samma paket.

DSC_0010-19.jpg


Blev en riktigt trevlig dag tycker jag. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top