Yoshimura GSX1230R Projekt

Tack för senast...

Jaha, så var andra veckan på jobbet igång...
Det var kul att träffas, och vilken jävla slump att gå förbi med vovven och hitta var du bor!!!
Alltid lika kul att träffa Pit-bor:D.

Du är välkommen på en kopp kaffe när du är ute och luftar hojen nästa sommar. Bara ca 6 mil ifrån där du bor.

Gör färdig hojen nu!! Har väntat länge på att se den lackerad:tummenupp

Hälsa farsan!
 
Uj uj uj vilka håriga bitar !:tummenupp
 
Jaha, så var andra veckan på jobbet igång...
Det var kul att träffas, och vilken jävla slump att gå förbi med vovven och hitta var du bor!!!
Alltid lika kul att träffa Pit-bor:D.

Du är välkommen på en kopp kaffe när du är ute och luftar hojen nästa sommar. Bara ca 6 mil ifrån där du bor.

Gör färdig hojen nu!! Har väntat länge på att se den lackerad:tummenupp

Hälsa farsan!

Slump är en underdrift. :D

Jag kommer gärna på besök nästa sommar. Blir ändå någon vända ner till södra Svedala med hojen (är det tänkt).

Men vad gäller att få ihop hojen så dröjer det väl någon månad till. Är ju arbetslös nu efter att vikariatet jag hade tog slut. Nu blir det att hitta första bästa jobb så jag överlever.

Sista skrotet bör väl dyka upp nu veckorna framöver. APE har bara tagit en månad på sig att få iväg grejjerna. Köpte ju även ett Dyna 2000 tändsystem med spolar så nu har jag även lite finjusteringsmöjligheter för tändning.

Optimalt inställt så ger det ju några pollar också. :)

Ska hälsa åt farsgubben!

Uj uj uj vilka håriga bitar !:tummenupp

Kommer bli mumma när det är monterat. :tummenupp

Med lite arbete i toppen hoppas jag väl att kunna få ut kring 140-145 bakhjulshästar. Räcker gott och väl för min del och för att köra ifrån någon stekare på en plastraket. :tummenupp
 
Nu är GSX:en tillbaka i sitt rätta element: i hobbyrummet ute i garaget i väntan på nya trevligheter.

Stökade ihop allt skräp som samlats där under sommarn och parkerade in hojen i väntan på nästa säsong. Blir ändå inget mer köra nu då det är så mycket som ska fixas med borrning av cylindrar, portning av topp och installera nytt tändsystem (och delvis elsystem).

Båtj*veln åker ut nästa helg också om allt går enligt planerna så då finns drygt 30 kvadratmeter arbetsyta extra.

Nu fattas ju bara att köpa en egen TIG-svets samt en behändig liten fräs, pelarborr och svarv.
 
Skönt!

Skall bli spännande att se vad som händer :)
 
Skönt!

Skall bli spännande att se vad som händer :)

Ja, riktigt härligt faktiskt. :)

Tändsystemet har fastnat i tullen men det gör mindre. Paketet från APE med nya kopplingsgrejjer och toppsmörjning ska enligt uppgift vara på väg men jag tror det är bullshit. Nåja, det kommer väl för eller senare, känns bara surt att ligga ute med $700 i delar. :brinnerup

Börjat sortera ut elsystemet på hojen lite nu här i dagarna. Hade allt fäst med buntband under sadeln tidigare så nu blir det lite seriösare. Biltemas gelbatteri kommer också införskaffas.

Ska göras diverse andra förfiningar också. Svarva av styrstopparna 2mm för att få lite större styrutslag. Fixa en större oljekylare, 7 rader räckte inte långt med det nya effektuttaget. Tror det blir mer lagom med 13 rader.

Blir även att införskaffa en liten catchtank samt fixa lite ventilation för vevhus / koppling så det slipper pressa ut olja vid ventilkåpan så mycket.

PS: Nån admin som kan fixa trådnamnet? 1230 istället för 1135. :tungan
 
Nu fattas ju bara att köpa en egen TIG-svets samt en behändig liten fräs, pelarborr och svarv.

Har'u blitt utkastad från fina verkstan med alla jättebraåha maskiner å gubbar som vet allt om dom å lite till ;)

Skämt åsido, Jag funderar också i liknande banor. Anledningen till att jag inte har tagit tag i det ordenligt är, som vanligt, platsbrist.
Återkom gärna med tips på vettiga grejjer om du/när du hittar några.
Det är alltid roligare att tillverka och modifiera grejjer själv än att köpa färdigt.
 
Har'u blitt utkastad från fina verkstan med alla jättebraåha maskiner å gubbar som vet allt om dom å lite till ;)

Skämt åsido, Jag funderar också i liknande banor. Anledningen till att jag inte har tagit tag i det ordenligt är, som vanligt, platsbrist.
Återkom gärna med tips på vettiga grejjer om du/när du hittar några.
Det är alltid roligare att tillverka och modifiera grejjer själv än att köpa färdigt.

Nejdå, men det är jäkligt bekvämt att ha allt "in house" eller så att säga.

Utrymme finns det gott om ute i garaget. Takläggarna blir klara med huset imorn så då fattas bara att städa bort allt skräp efter dom och sen kan vi dra ut båten från garaget. Då finns det ytor att tillgå. :tummenupp

Och visst är det roligare att tillverka sakerna själv än att köpa färdigt. :)
 
För att ha något att pyssla med en trist och regnig onsdagkväll så bestämde jag mig för att riva isär motorn.

Som brukligt så började jag med att lyfta på ventilkåpan. Inga kostigheter där. Kammarna såg fina ut och inget konstigt slitage. Lossar på kamkedjesträckaren och börjar bulta loss insugskammen. När jag plockat ur kammen så tar jag mig en närmare titt på den och vid första anblick ser allt mycket fint ut, men så märker jag att det på baksidan av kamloben som hör till 2:ans cylinder är kraftigt blånerat och en 3mm bred, polerad rand.

Såhär såg kamloben ut.

DSCN1676.jpg


Som tur var så är det inget nämnvärt slitage på kammen, annars hade det kunnat bli kostsamt... :död

Däremot var det värre ställt med vipparmen. På varje vipparm sitter det en liten bula med ett smörjhål som spottar olja på glidytan så att den och kamloben får smörjning. Glidytan var i princip planslipad mot den lilla oljebulan.

DSCN1679.jpg


Men som sagt - billigare än att köpa en ny insugskam.

En jäkla tur att jag inte kört något med hojen efter vistelsen på Kemora. Några mil till med det här så hade jag antingen haft en rasad motor eller en totalförstörd insugskam.

Sen varför det blivit såhär? Tja... jag är ingen expert men förmodligen har jag slarvat med justering och koll av ventilspelet på just dom ventilerna så att jag haft ett oerört litet ventilspel (under 0) och att det på så sätt legat och nött hela tiden mot kammen. Rätt underligt att hojen gått så bra som den gjort trots detta.

Detta förklarar även varför motorn gått oerhört varmt. Bildas en jäkla massa värme när metall slipas mot metall, speciellt vid varvtal upp mot 11 000. Ordnar jag detta samt stoppar på en lite större kylare så ska det nog bli betydligt bättre.

Nåja, efter allt detta så plockade jag av toppen och tog mig en titt på kolvarna och förbränningsrummen. Såg riktigt bra ut, en avsevärd förbättring motför hur det var. Kanske såg det aningen fett ut men det var då bättre än dom kritvita förkolnade kolvarna jag hade innan jag fixade till motorn i våras. Ingen beläggning på kolvarna utan bara mjuka bensin- och oljerester.

DSCN1682.jpg


DSCN1685.jpg


Efter det plockade jag av cylinderblocket, något som var lite bökigt att göra ensam. Men efter lite bankande med gummiklubban och lite ryckande fram och tillbaka så släppte även blocket.

DSCN1690.jpg


Inga större konstigheter där. Ringarna såg väl hyggliga ut men hojen har ju gått sina mil så visst började det vara lite slitet. Däremot måste jag ju säga att det är förbannat störande när det faller ner ett kilo grus som suttit fastkletat runt pinnbultarna i motorn.

När man ser hojen på lite avstånd så känns det som att jag är tillbaka på noll igen men samtidigt så vet jag att det kommer bli kanon med fräscha kolvar och lite portning i toppen.

DSCN1692.jpg


Får se när det kommer lite mer bilder. Uppkörning till veckan så största fokusen lär väl ligga på det dom närmsta dagarna. Sen får jag se om jag har råd att borra upp blocket nu i slutet av månaden, beror på hur generös SSAB i Luleå var med min övertid. :va
 
Tur i oturen!

Det löser sig säkert fint med ny vipparm.
 
Ja.

Och vad gäller vipparmen så finns det gott om GSX-ägare här på forumet med stora gömmor av en massa gammalt skrot (bra-att-ha-grejjer). :tummenupp

Hur gör du med gruset som kom ner i motorn? Blivit samma på Z1 motorn från Martinen. Ska bara ha tid att ta tag i det...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top