Yoshimura GSX1230R Projekt

Fixade nya bromsbelägg idag (Biltema FTW) så då passade jag på att sätta dit dom nya stålomspunna bromsslangarna i samma veva, sen blev det dags för en liten provtur.

Nya intryck?

Den här gången visste jag ju vad hojen gick för och att den fungerade som den ska, så nu vågade jag lite mer än bara växla vid 3500 varv. Kan säga att det börjar dra utav h-e när man kommer där över 8000 varv på 3:an. Var nästan obehagligt hur bra hojen gick, både maskinellt och väghållningsmässigt. Jag är i normala fall en riktig fegis (eller kanske jag är smart?) som börjar lätta på gasen när det kurvar lite eller börjar gå för fort men hojen var oerhört förlåtande, stabil och förtroendeingivande. Detta trots att det bara är "grundinställningar" på stötdämpare och gaffel.

Återigen så tar hojen kurvor som en dröm. När jag låg kring 7000 varv på 3:an efter vägen mot det (ö)kända Piteå Havsbad så är det en lång och härligt svepande högerkurva (90-väg). Var inget obehag i att lägga ner lite och dra på ännu mer. Kurvtagning i lågfart är också helt underbart, känns som det är en moped eller cykel jag sitter på.

Däremot så tror jag att jag ska montera på acc. pumpen igen. Kollade stiften efter testrepan och dom såg lite väl snåla ut.

Min bror kunde däremot intyga att "Den låter gott.".

"Jasså?" sa jag. "Hördes det bra?"

"Ja, väldigt." :D
 
Fixade nya bromsbelägg idag (Biltema FTW) så då passade jag på att sätta dit dom nya stålomspunna bromsslangarna i samma veva, sen blev det dags för en liten provtur.

Nya intryck?

Den här gången visste jag ju vad hojen gick för och att den fungerade som den ska, så nu vågade jag lite mer än bara växla vid 3500 varv. Kan säga att det börjar dra utav h-e när man kommer där över 8000 varv på 3:an. Var nästan obehagligt hur bra hojen gick, både maskinellt och väghållningsmässigt. Jag är i normala fall en riktig fegis (eller kanske jag är smart?) som börjar lätta på gasen när det kurvar lite eller börjar gå för fort men hojen var oerhört förlåtande, stabil och förtroendeingivande. Detta trots att det bara är "grundinställningar" på stötdämpare och gaffel.

Återigen så tar hojen kurvor som en dröm. När jag låg kring 7000 varv på 3:an efter vägen mot det (ö)kända Piteå Havsbad så är det en lång och härligt svepande högerkurva (90-väg). Var inget obehag i att lägga ner lite och dra på ännu mer. Kurvtagning i lågfart är också helt underbart, känns som det är en moped eller cykel jag sitter på.

Däremot så tror jag att jag ska montera på acc. pumpen igen. Kollade stiften efter testrepan och dom såg lite väl snåla ut.

Min bror kunde däremot intyga att "Den låter gott.".

"Jasså?" sa jag. "Hördes det bra?"

"Ja, väldigt." :D


Nice!:tummenupp
 
Däremot så tror jag att jag ska montera på acc. pumpen igen. Kollade stiften efter testrepan och dom såg lite väl snåla ut.
Justera hellre nålhöjd eller huvudmunstycke. Accpumparna har väldig lite med stiftens färg att göra om du inte åkt och pumpgasat hela tiden när du var ute.

Accpumparna i din förgasarbrygga är till för att motorn inte ska kvamna när du slår upp trottlarna, då blir venturieffekten helt plötsligt väldigt liten när arean "öppen förgasare" blir väldigt stor utan att varvtalet stigit nämnvärt. Detta sammantaget gör att blandningen momentant blir tokmager och motorn tvekar.

Justera in accpumparna för så kort(tid) skvätt som möjligt mtp. gassvar, annars kan det bli åt andra hållet, att blandningen blir för fet och motorn tvekar för den sakens skull.
 
Ja Niklas, mycket nice! :tummenupp

Justera hellre nålhöjd eller huvudmunstycke. Accpumparna har väldig lite med stiftens färg att göra om du inte åkt och pumpgasat hela tiden när du var ute.

Accpumparna i din förgasarbrygga är till för att motorn inte ska kvamna när du slår upp trottlarna, då blir venturieffekten helt plötsligt väldigt liten när arean "öppen förgasare" blir väldigt stor utan att varvtalet stigit nämnvärt. Detta sammantaget gör att blandningen momentant blir tokmager och motorn tvekar.

Justera in accpumparna för så kort(tid) skvätt som möjligt mtp. gassvar, annars kan det bli åt andra hållet, att blandningen blir för fet och motorn tvekar för den sakens skull.

Måste rätta mig själv: stiften såg bra ut tidigare, var bara jag som tittade på dom i konstigt ljus vilket gjorde att dom såg snåla ut. Här är två macro-bilder på 1:ans stift. Tycker det ser helt OK ut. :)

DSC_0006-14.jpg


DSC_0001-18.jpg


Mycket riktigt så är acc-pumpen till för att kompensera den momentana dippen när man drar på. Flatslide-gasarna är ju som sagt lite känsligare än vanliga CV-gasare när man öppnar spjället. Fodrar betydligt mera varv i motorn för att du ska få ett direkt och konstant gaspådrag.

Just nu känns det jäkligt bra efter en andra repa. Väldigt rappt iväg på 1:an och på 2:an matar det på riktigt bra också, så pass bra att framhjulet faktiskt lyfte under en kortare sträcka, och detta med en hjulbas på nära 1750mm. :näsblod

3:an, 4:an och 5:an samma sak - öser på hela tiden förutsatt att man har rätt varvtal. Tror dock inte det funkar lika bra nu som förut att ligga i 40-50km/h på 5:an och bara gasa på. Nu måste man nog pilla ner till 4:an eller 3:an för att riktigt känna hur det drar iväg, men samtidigt tror jag mycket kan ha med vana och gasteknik att göra också. Har inte riktigt fått kläm på hur jag ska bete mig än för att få bästa möjliga effekt / gassvar.

Men jag märkte lite att jag kanske var för feg med gaspådragen. Låg i ca 90km/h efter en bil och tänkte göra en vanlig omkörning och bara dra på lite grann (som man gör med en CV-gasare), men märkte att det krävdes lite hårdare tag för att få den där "hästsparken" att kicka in på flattisarna.

Hursomhelst så känns hojen väldigt bra. Nästan förvånansvärt bra. Tänka sig att två amatörer har lyckats kacka ihop en riktigt välfungerande hoj. :)

Däremot märkte jag något som kändes som en lätt obalans i framfälgen. Kan bara ha varit inbillning men jag ska undersöka saken, problem med framändan är ju det sista man vill ha. :brinnerup
 
Last edited:
Dom där stiften ser inte magra ut. Ute på kanten till och med lite sotiga.
Rör inte huvudmunstycken förrän du verkligen har/kan gasa fullt. Några sekunder på fullgas räcker inte för att läsa av färgen. Mao är det ganska svårt att få till fullgasbestyckning utan bromsbänk och Bred Bands Lambda.
Lågfart och halvgas ska du ställa in på känsla.

Mats
 
Dom där stiften ser inte magra ut. Ute på kanten till och med lite sotiga.
Rör inte huvudmunstycken förrän du verkligen har/kan gasa fullt. Några sekunder på fullgas räcker inte för att läsa av färgen. Mao är det ganska svårt att få till fullgasbestyckning utan bromsbänk och Bred Bands Lambda.
Lågfart och halvgas ska du ställa in på känsla.

Mats

Precis. Tittade i kraftfullt direkt solljus tidigare när jag läste av, såg väldigt snålt ut då. :näsblod

Provade dra den över 9000 nu på en kort provtur och då började det kännas som den tappade lite. Men uppe över 9000 på en sån här gammelhärk är ju i princip varvstoppen (inne på rödmarkeringen i alla fall) och då är det ju nästan meningen att den ska tappa ork, eller?

Bromsning i bänk blir det framöver nån gång då jag har pengar och då EMP:s eller MC-Xpress bänk är ledig. Så fullgasbestyckningen kan möjligen få vänta tills dess.

Ska pilla vidare med lågfarten och halvgas imorn, inte riktigt perfekt. Har halvtendenser att hänga kvar på gasen och smånysa känns det som.

Men i vilket fall som helst är det en väldig skillnad motför original. Då ville ju hojen knappt gå framåt. :)
 
problem med framändan är ju det sista man vill ha. :brinnerup

Inte är det så kul med hemorojder heller! :arsele :D

Jag har idag skummat från början i tråden, vilken resa! Klurighet och handlag räcker visst väldigt långt, har man dessutom som du, rätt vilja och inställning så blir det hur bra som helst i slutändan (hupp).

Styvt jobbat, I salute you!
 
Inte är det så kul med hemorojder heller! :arsele :D

Jag har idag skummat från början i tråden, vilken resa! Klurighet och handlag räcker visst väldigt långt, har man dessutom som du, rätt vilja och inställning så blir det hur bra som helst i slutändan (hupp).

Styvt jobbat, I salute you!

Haha, tack! :D

Nu bär det av till våra grannar i öst för fyra dagars bankörning. Enda jag väntar på nu är min trecylindrige vän från grannbyn så vi kan lasta på min hoj på släpet.

Ska bli jäkligt roligt. Hoppas bara vädret blir bra!
 
Yoshimura GSX1135R Projekt

Dricker kaffe och sedan återstår lastning i bil, koppling av släp och avfärd:)

...Nu bär det av till våra grannar i öst för fyra dagars bankörning. Enda jag väntar på nu är min trecylindrige vän från grannbyn så vi kan lasta på min hoj på släpet..../QUOTE]
 

banåkning, om jag fattat rätt :yoparty


Där har du svaret Mr.Steen. :)

Nu är jag just hemkommen från Finland och Kemora där jag i dagar fyra (tre) plågat hojen.

Första dagen började lite snöpligt...

DSC_0025-6.jpg


Hojarna (min och roffe_s) inparkerade i depåboxen i väntan på bättre väder. Dessvärre fick vi vänta länge...

Under tisdagsmorgonen så var dom finska vädergudarna (?) oss goda och lät regnet lätta på sig. Då var det bara på med lite däckvärmare sen ut och provköra.

DSC_0029-3.jpg


Och allt eftersom temperaturen ökade och banan torkade så blev det mer och mer köra.

DSC_0138.jpg


Ingen fegrand där inte. :D

Vid detta lag hade jag börjat bekanta mig med banan och hojen så hela onsdagen och nu i förmiddag laddades det utav bara den. Mer bilder på detta lär dyka upp vid tillfälle, vi har nämligen inte hunnit dela med oss av alla våra bilder.

Bakdäcket är rätt slitet efter dagen då det blev lite hårdare körning, men det känns väldigt bra att kunna säga att hojen håller måttet. Inga som helst problem. Hojen är återigen hur stabil som helst, både rakt fram och i kurvor, det sistnämnda i väldigt höga hastigheter. Fjädringen känns kanon både bak och fram. Styvade upp den lite under onsdagsmorgonen (i samband med lite lätt förgasarjustering) och efter det blev den som en dröm.

Nu ska jag vila upp mig och sedan börja riva i hojen igen för att få klart den. :)
 
Last edited:
Där har du svaret Mr.Steen. :)

Nu är jag just hemkommen från Finland och Kemora där jag i fyra (tre) plågat hojen.

Bakdäcket är rätt slitet efter dagens körning dock då det blev lite hårdare körning, men det känns väldigt bra att kunna säga att hojen håller måttet.

Maskinellt då?

Inga som helst problem. Hojen är återigen hur stabil som helst, både rakt fram och i kurvor, det sistnämnda i väldigt höga hastigheter. Fjädringen känns kanon både bak och fram. Styvade upp den lite under onsdagsmorgonen (i samband med lite lätt förgasarjustering) och efter det blev den som en dröm.

Nu ska jag vila upp mig och sedan börja riva i hojen igen för att få klart den. :)

Härligt att höra att allt funkade bra för dej och att du är nöjd. :tummenupp
 
Nice, kul att höra att allt gått vägen!:tummenupp
 
Vad roligt att den förutom att vara snygg och välbyggd även presterar efter önskemål.
Du verkar ha öga för detaljer och läser dessutom på om ämnet (som jag förstått det iaf), oavsett om det gäller förgasarsetup eller fjädringsdito.
Jag undrar om du inte skulle kunna starta en liten byggarverksamhet som skulle kunna gå runt. Viktors superjärn AB.
Imponerad idag igen :tummenupp
Nog fjäskat. Fjöl av.
 
Tack allihopa. Fick många fina kommentarer på Kemora också, speciellt av en Classic racing räv som körde en häftig CB500. Han var mycket imponerad av bygget. :)

Han tyckte kombinationen av FCR-gasarna och ljuddämparen var ruskigt grym. :D

Vad roligt att den förutom att vara snygg och välbyggd även presterar efter önskemål.
Du verkar ha öga för detaljer och läser dessutom på om ämnet (som jag förstått det iaf), oavsett om det gäller förgasarsetup eller fjädringsdito.
Jag undrar om du inte skulle kunna starta en liten byggarverksamhet som skulle kunna gå runt. Viktors superjärn AB.
Imponerad idag igen :tummenupp
Nog fjäskat. Fjöl av.

Ja, det är skitkul att den fungerar som den ska och som det är tänkt. Vore ju pissigt att ha lagt ner så mycket tid och pengar på något som i slutändan inte fungerar. :död

Att läsa på om ämnet är väl mer eller mindre en självklarhet. Jag vill ju veta hur jag ska göra för att få det så bra som möjligt. Att köra en hoj och nöja sig med att det fungerar halvbra är värdelöst för. Titta bara på Jörgen och hans HD som exempel. Där har du kompromisslöshet.

Oavsett hur många cylindrar hans hoj har så är han en förebild på många sätt. :)

Som en liten fotnot: En läcker sak jag upptäckte under veckans körning var hur förgasarna låter när man laddar på lite. Under riktigt hårda accelerationer i hög fart hör man verkligen hur motorn SUGER i sig luft och bränsle, ett högljutt susande. Jäkligt fränt måste jag säga.
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top