Yamaha YZF750R

Hur mycket olja drar era surfemtis? Har kört ca 100 mil på en vecka och har fått hälla på runt en liter olja :näsblod:gnissla

Kör nu på Q8 SBK Racing, 15W-50, som kostar runt 60 kr litern så det är ju inga stora pengar egentligen, men, det hade varit jäkligt kul att ge sig på att renovera motorn till vintern, byta allt som behövs.

Fast då kanske de är lika bra att sälja och köpa gammel-R1a istället:gnissla:)

har inte mätt direkt men inte mycket mindre än din gissar jag, bror på om man tar det lugnt eller svinar också.
va dom inte så här från början helt enkelt?
 
har inte mätt direkt men inte mycket mindre än din gissar jag, bror på om man tar det lugnt eller svinar också.
va dom inte så här från början helt enkelt?

det är ju lite så att man får stanna o kolla bensinen o fylla på olja ibland..
min drar faktiskt inte nått vansinnigt, men det beror som sagt på hur man kör, bankörning så sörplar den ett par tre dl på 10 mil, bara puttra omkring i sommarlandskapet så dricker min i princip ingenting alls.

när polarens började bli dålig sörplade den en liter på 15 mil... då började det bli jobbigt o köra långt med honom=)
 
Shit, har missat denna tråden bra länge och skummade igenom...

Alla PDF:er som jag lagt ut finns kvar. PM:a mig om ni vill ha dem annars kommer jag missa det..

Ngn frågade om oljeförbrukningen. 90-tals (och förmodligen 80-tals) yamaha:er är välkända oljeslukare inkl tidiga R1.
Väldigt mystisk grej jag har sett i år är att min hoj helt plötsligt inte förbrukar någon motorolja alls? Helt sjukt att jag inte behöver fylla på något alls på 100 mil.

Vad som är skillnaden? Jag har bytt från asdyra motul och Shell Advance delsyntet till Biltemas racing helsyntet.

Någon annan som har gjort samma byte och kan verifiera?
 
Shit, har missat denna tråden bra länge och skummade igenom...

Alla PDF:er som jag lagt ut finns kvar. PM:a mig om ni vill ha dem annars kommer jag missa det..

Ngn frågade om oljeförbrukningen. 90-tals (och förmodligen 80-tals) yamaha:er är välkända oljeslukare inkl tidiga R1.
Väldigt mystisk grej jag har sett i år är att min hoj helt plötsligt inte förbrukar någon motorolja alls? Helt sjukt att jag inte behöver fylla på något alls på 100 mil.

Vad som är skillnaden? Jag har bytt från asdyra motul och Shell Advance delsyntet till Biltemas racing helsyntet.

Någon annan som har gjort samma byte och kan verifiera?

Måste faktiskt erkänna att jag inte behövt fylla på nått än jag heller... Har bytt oljefilter (även det biltema!) och kör med racing oljan.... hmm kanske kan bli riktigt intressant i sommar då!
 
Måste faktiskt erkänna att jag inte behövt fylla på nått än jag heller... Har bytt oljefilter (även det biltema!) och kör med racing oljan.... hmm kanske kan bli riktigt intressant i sommar då!

Just det glömde...Förutom biltema oljan köpte jag, precis som du, deras oljefilter. Fan nu blir jag nojig eftersom det inte går åt ngn olja. Smörjer skiten eller?

Hojen verkar gå lika bra som vanligt iaf...

Edit:
Den vars hoj på biltema-olja som skär först varnar alla andra!!!! :tummenupp
 
Last edited:
Just det glömde...Förutom biltema oljan köpte jag, precis som du, deras oljefilter. Fan nu blir jag nojig eftersom det inte går åt ngn olja. Smörjer skiten eller?

Hojen verkar gå lika bra som vanligt iaf...

Edit:
Den vars hoj på biltema-olja som skär först varnar alla andra!!!! :tummenupp

innan har jag faktiskt kört på deras billigaste för typ 40:-, men nu så hade jag köpt på mig några av racing oljan samt filter. Och den har inte skurit än på den billiga!
Men det är bara att hålla tummarna:tummenupp
 
Tjena! Har råkat ut för problemet att batteriet inte laddar när motorn är igång. Kan man rakt av bara säga att det är generatorn eller kan det finnas andra tänkbara fel? (nej, jag är ingen höjjdare på att skruva...) =o)
 
yzf750r

Hej! Ny blivet yzf 750r Ägare har bara hunnit köra 20mil men e en fin cykel.

Undrar bara vad era hojar ligger i arbets temp. Under körning (normal) landsväg ca 55 grader(precis mätaren rör sig) stannar man så den får gå på tom gång så kan den gå upp till 80grader. Är det nomalt?

Står den på tomgång en stund så stannar den (lite orolig i varvet) synka förgasarna Kanske? något tips, har aldrig gjort d svårt?


MVH Andreas

Laddar upp bild i helgen när den är tvättad
 
Undrar bara vad era hojar ligger i arbets temp. Under körning (normal) landsväg ca 55 grader(precis mätaren rör sig) stannar man så den får gå på tom gång så kan den gå upp till 80grader. Är det nomalt?

Är lite nyfiken på detta också. I köer kan min sticka ända upp till 100 strecket och det är inte förrän då som kylfläkten slår igång. Har grunnat på det rätt länge men har alltid glömt bort att slänga upp frågan.
 
Min ligger runt 60 grader vid vanlig landsvägskörning (70km/h och uppåt).
I stadstrafik ligger den väl runt 80-90.


Har någon haft problem med att kopplingen sakta tappar verkan och man tillslut måste fylla på och lufta systemet?
Antar att det är kass vätska i systemet eftersom jag inte "bytt" vätskan utan endast fyllt på och luftat några "skvätt".
Vet inte när vätskan är bytt tidigare så jag ska nog köpa mig en flaska DOT4 och byta i både koppling och bromsar:tummenupp
 
Min ligger runt 60 grader vid vanlig landsvägskörning (70km/h och uppåt).
I stadstrafik ligger den väl runt 80-90.


Har någon haft problem med att kopplingen sakta tappar verkan och man tillslut måste fylla på och lufta systemet?
Antar att det är kass vätska i systemet eftersom jag inte "bytt" vätskan utan endast fyllt på och luftat några "skvätt".
Vet inte när vätskan är bytt tidigare så jag ska nog köpa mig en flaska DOT4 och byta i både koppling och bromsar:tummenupp

Temperatur grejen är fullkommligt normal på dessa bågar. Anledningen till att tempen är så låg när man ligger och kör är att kylaren är överdimensionerad:D
Så ni kan vara lugna.

Limez: att du förlorar vätska till kopplingen beror antagligen på att packningen till slaven nere vid motorn är kass och behöver bytas. Du gör det på ett litet kick ska du se.... och glöm inte att dokumentera med film och lägg upp:yoparty

BTW någon som ska till Lelle nu i veckan?
 
Last edited:
Limez: att du förlorar vätska till kopplingen beror antagligen på att packningen till slaven nere vid motorn är kass och behöver bytas. Du gör det på ett litet kick ska du se....

BTW någon som ska till Lelle nu i veckan?

Har samma problem på Blåsuggan. Har vi någon aning om vilken dimension packningen kan ha?

Menar du Lelle Printer? :D
 
Har samma problem på Blåsuggan. Har vi någon aning om vilken dimension packningen kan ha?

Menar du Lelle Printer? :D

Har inte koll på vilken dimension den har, finsn dock renoveringskit att köpa lite här och där. Hade det problemet på min när jag köpte den nä,ligen. Slutar med att den kommer stå och läcka bromsvätska ner på magkåpan = färgen rinner bort:mad:

Lelle träffen på Gotland:tuttar
BTW det har varit tyst från dig ett tag, Gotland och en öl?
 
Är lite nyfiken på detta också. I köer kan min sticka ända upp till 100 strecket och det är inte förrän då som kylfläkten slår igång. Har grunnat på det rätt länge men har alltid glömt bort att slänga upp frågan.

Kan bara bekräfta det som sagts... min tempnål rör sig knappt heller under normala körpass. Vid kökörning en varm sommardag så får fläktarna hjälpa till.

Nån som har en singelkuts-kåpa?
 
Min ligger runt 60 grader vid vanlig landsvägskörning (70km/h och uppåt).
I stadstrafik ligger den väl runt 80-90.


Har någon haft problem med att kopplingen sakta tappar verkan och man tillslut måste fylla på och lufta systemet?
Antar att det är kass vätska i systemet eftersom jag inte "bytt" vätskan utan endast fyllt på och luftat några "skvätt".
Vet inte när vätskan är bytt tidigare så jag ska nog köpa mig en flaska DOT4 och byta i både koppling och bromsar:tummenupp

Hur luftar man kopplingen?
 
Hur luftar man kopplingen?

Precis som bromssystemet; det sitter en "smörjnippel" nere på kopplingshuset (där slangen slutar på vänster sida på motorn).

Sätt en bit slang på nippeln, gör en loop på slangen och lossa nippeln.
Fyll på olja uppe i behållaren och koppla med handtaget. Oljan kommer att tryckas ut i slangen och luften fastnar i loopen på slangen. Fyll på och pumpa tills det kommer ut ny olja.

Lättare är det om man har vaccumsug. Då sätter man den på nippeln i stället och slipper pumpa manuellt.
 
Det verkar som om man borde ha haft kvar min YZF750R.
illa fall om man kollar på blocket. de verkar ha stigit i värde sen jag sålde min för 3 år sedan. jag fick knappt 34000 för min 95a som var ny lackad...
nu ligger det fyra för ca 50+...

Grattis... ni som har era.
 
Det verkar som om man borde ha haft kvar min YZF750R.
Grattis... ni som har era.

kollade blocket. Helvette vad folk begär för dessa hojar:näsblod
Vafan, jag gav inte mycket för min, men den kommer stanna i min ägo några år till, den kanske ökar ännu mer i värde, när någon köper den för 70 så blire R1a :D:gnissla
 
Men det finns ju faktiskt en -94 för 28000:-
och en -95 med bara 1100 mil för 39000:-

Vore min värd mer eller mindre än snitt tro?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top