Yamaha YZF750R

Jo så här blev det för mig:

Bara för att vara "säker" på att reultatet skulle bli bra så beställde jag bara orginial-delar från Yamaha. Jag beställde dom största överdimensionskolvarna som Yamaha har och köpte även kolvringarna till dessa. Cylindern borrades efter kolvarna och allt var redo för montering. När kolvringarna skulle kontrollmätas insåg jag att dom inte skulle funka. Ring-gapet var så stort så hade jag satt ihop motorn med dom ringarna hade den varit mera "sliten" än innan jag rev isär den. :-(

Självklart reklamerade jag delarna till Yamaha vilka påstod att allt var som det skulle!!! Man kände sig ganska lurad. :-|
Alltså var det till att försöka hitta ringar som skulle passa både kolven och borrningen.

Efter MYCKET letande så lyckades jag konstatera att Kawasaki ZX7R hade
73mm borrning som standard ett år. På ren chansning beställdes ett sånt ringkit. Ringarna passade kolven men var en liten gnutta för stora för borrningen. Efter att ha slipat in ring-gapet blev allt perfekt. Man vill ju får rätt spel enligt verkstadshandboken. När ändå motorn var isär byttes kamkedja,ventiltätningar och några slitna ventiler. Alla ventiler/ventilsäten slipades täta.

Motorn är nu helt klar och ska monteras i ramen ikväll. Är det någon som vill veta artikelnumren på de prylar jag använt är det bara att säga till.
 
Någon som har ett kåpglas till salu? Gärna mörktonat, men vanligt original funkar ju.
 
Vet inte om det passar, men varför gå från 6-kolvs till 4-kolvs?

för att fyrkolvsoken har bättre bett o mer känsla än de standardmonterade 6-kolvs..

har för mig att jag läst att de passar bult on men låter det vara osagt.

Jag bytte även jag till drevning -1 fram och +2 bak, första 3 växlarna som jag tyckt var åt helvet för höga innan är nu helt ok men den blir ganska surrig på sexan.
dock är drevningen helt perfekt för att köra hela varvet på Sturup raceway på trean=)

Bytte även bakdämparen till en thunderace dämpare och det var helt klart ett lyft! nu har man ju dämpning att tala om..
 
Henke_N; skrev:
för att fyrkolvsoken har bättre bett o mer känsla än de standardmonterade 6-kolvs..

har för mig att jag läst att de passar bult on men låter det vara osagt.

Jag bytte även jag till drevning -1 fram och +2 bak, första 3 växlarna som jag tyckt var åt helvet för höga innan är nu helt ok men den blir ganska surrig på sexan.
dock är drevningen helt perfekt för att köra hela varvet på Sturup raceway på trean=)

Bytte även bakdämparen till en thunderace dämpare och det var helt klart ett lyft! nu har man ju dämpning att tala om..

På det anglikanska TRX-forumet är det de som har monterat yzf-gaffeln på TRXen och använt blåpunktsok. Modefiering krävs och tydligen andra skivor också. Här är några pointers. Läs och begrunda: http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=4012
 
Jag va på en yamaha roadshow/testdag idag, körde bla R6 och R1 på en bra kurvig väg, efteråt körde vi den vägen hem, när jag kände skillnaden så direkt kan jag bara säga att jag är mkt nöjd med min hoj :)
den svänger bättre än nya R1an, iaf för mitt tycke.

Ni som bytt skivor, vad passar om man letar bland andra modeller?
R1 -98?

Mina glappar ca>1mm axielt, radielt och i rotation,
borde vara det som bromsskakningarna uppstår av.
Glappar era skivor så mkt?
 
för att fyrkolvsoken har bättre bett o mer känsla än de standardmonterade 6-kolvs..

har för mig att jag läst att de passar bult on men låter det vara osagt.

Jag bytte även jag till drevning -1 fram och +2 bak, första 3 växlarna som jag tyckt var åt helvet för höga innan är nu helt ok men den blir ganska surrig på sexan.
dock är drevningen helt perfekt för att köra hela varvet på Sturup raceway på trean=)

Bytte även bakdämparen till en thunderace dämpare och det var helt klart ett lyft! nu har man ju dämpning att tala om..

Blev det bättre dämpning? Då jag funderar på om man måste skaffa upp sig på orginal eller liknande till besiktning och regbesiktning då jag har vance&hinez (stavning?)
 
Blev det bättre dämpning? Då jag funderar på om man måste skaffa upp sig på orginal eller liknande till besiktning och regbesiktning då jag har vance&hinez (stavning?)

hehe.. kanske ska skriva lite tydligare.. STÖTdämpare är det jag bytt..
det är dock stor risk att vance&haines bullarar för mycket för besiktningen. jag har ett harpoon kolfiberrör som är tyst som bara den.. mätte med db mätare på jobb och då låg jag på 78 db 2 m bakom hojen vid 5k varv..
eftersom jag mest har min o kör bana har jag inte för avsikt att bulla så mycket..
 
hehe.. kanske ska skriva lite tydligare.. STÖTdämpare är det jag bytt..
det är dock stor risk att vance&haines bullarar för mycket för besiktningen. jag har ett harpoon kolfiberrör som är tyst som bara den.. mätte med db mätare på jobb och då låg jag på 78 db 2 m bakom hojen vid 5k varv..
eftersom jag mest har min o kör bana har jag inte för avsikt att bulla så mycket..

Haha!:D Då är jag med! Fick inte orginal med när jag köpte men tycker inte att det låter allt för högt men de är ju förstahojen förstås..
Är Thunderace stötdämparen mycket bättre? Det kom väl Öhlins på 750r -95 eller har jag fel då? Är thunderace dämparn bättre än den?
 
Haha!:D Då är jag med! Fick inte orginal med när jag köpte men tycker inte att det låter allt för högt men de är ju förstahojen förstås..
Är Thunderace stötdämparen mycket bättre? Det kom väl Öhlins på 750r -95 eller har jag fel då? Är thunderace dämparn bättre än den?

jepp de vart öhlins efter 95. Vågar inte säga om den är bättre el sämre än thunderace, dock är thunderace ett lyft jmf med den som satt på min -93:a.
jag tyckte att den gamala var extremt hoppig och stötig över gupp, hjulet studsade mer än det följde marken, var egentligen på jakt efter nån öhlins el wilbers men så hittade jag den här på en mc skrot här i närheten och den var ganska billig så då fick det bli så.

Någon som har ett kåpglas till salu? Gärna mörktonat, men vanligt original funkar ju.

såg på blocket att nån sålde ut ett mörktonat till fzr 600 -96, och det var om jag inte är fel ute samma glas till yzr och fzr av aktuell årsmodell..
 
Last edited:
jepp de vart öhlins efter 95. Vågar inte säga om den är bättre el sämre än thunderace, dock är thunderace ett lyft jmf med den som satt på min -93:a.
jag tyckte att den gamala var extremt hoppig och stötig över gupp, hjulet studsade mer än det följde marken, var egentligen på jakt efter nån öhlins el wilbers men så hittade jag den här på en mc skrot här i närheten och den var ganska billig så då fick det bli så.



såg på blocket att nån sålde ut ett mörktonat till fzr 600 -96, och det var om jag inte är fel ute samma glas till yzr och fzr av aktuell årsmodell..

Okey :) Eeeh det får bli orginal kommer troligen inte behöva bättre:) i alla fall inte den här sommaren :tummenupp
 
Blev det bättre dämpning? Då jag funderar på om man måste skaffa upp sig på orginal eller liknande till besiktning och regbesiktning då jag har vance&hinez (stavning?)

Jag fick bara med ett Vance&Hines monterat på min -93 när jag käpte den. Har inte varit några bekymmer att besikta med det på någongång:tummenupp Märkligt nog då det låter som bara den:D
 
Jag fick bara med ett Vance&Hines monterat på min -93 när jag käpte den. Har inte varit några bekymmer att besikta med det på någongång:tummenupp Märkligt nog då det låter som bara den:D

Du köpte också begg eller? Låter bra att höra att det är okey! Vance&Hines låter ju så vackert ;)
 
Synkade förgasarna idag, hade inget så jag byggde ett synkinstrument, funka kalas och nu spinner hojen skitfint.
 

Bifogat

  • synk.jpg
    synk.jpg
    56.4 KB · Visningar: 284
Har nu kört hojen 70 mil "på egen hand" (tog kortet i tisdags) och jag är mer än nöjd med den. Jäklar vilken maskin!:yoparty

Lite väl sportig körställning, hela kroppen värker, men det är ju så det ska vara. Man har väl blivit för bekväm när man kört "Streetfighter" två säsonger:gnissla

Då kommer vi till den stora frågan. Bakhjulsåka. Hon lyfter lätt med "gasknyck" på ettan, men lite väl hetsigt, vad säger ni som provat lite mer? Koppla på 2an?


Är jävligt roligt när man kommer över 8k RPM och det börjar hända saker:):yoparty

Hojen är självklart strypt till 25kW



:rolleyes:
 
Hur har du gjort den där mokajängen och hur funkar den?

Najs, ser ut som den går på dropp!

Dropp ja, en 1liters flaska med lite krandelar och slang från bilteamas båtavdelning, pvc slang som ska tåla olja, funkat kanon med bensin.
Samma slang på en graderad träskiva, runt en rund grej av valfri storlek och sen rakt upp parallelt.
Lite olja i slangen, i detta fall transmitionsolja, enkelt som en plätt.
Sen kommer det lite struliga, man måste ha en strypning i slangen annars rör sig oljan för fort och skummar mm.
Jag tog en alubult, kapade av två st bitar ca 4mm långa, sågade ett litet spår i ena ändan för spårskruvmejsel, skruvade sedan in dom i slang ändan ca3cm. (så luften gick bara genom den fria gängan)
Längst ut satte jag en bit rör, typ hydralrör och bromsrör skulle nog funka.
På den rörbiten kopplar man synkslangarna från fuggarna.
Sen startar man och kollar åt vilket håll oljan stiger, den fuggen har spjället mer stängt än den andra fuggen (man börjar med fugge 1&2).
Sen justerar man på spjällaxeljusteringsskruven mellan fuggarna tills oljan står still.
Hur man gör detta går att förklara men bäst är nog om man "lär sig själv", svårt att förklara i skrift.
Men kortfattat, (om jag minns rätt, obs att fugge 2 drog till sig oljan i detta exemplet), så skruvar man in justerskruven för att få spjället på fugge 1 att stänga mer.
Sen synkar man fugge 3 och 4, sen paren mot varrandra, då får man troligen justera tomgången också.
Detta skall göras på varmkörd motor och det är små justeringar på skruven, plus att man inte ska trycka på skruven när man vrider, då "gasar" man.
Det är lite pilligt men med tålamod går det.
obs, att slangen till fugge 1 är samma slang som är vakumstyrningen av soppakranen, de andra tre ligger bara där med pluggar i.
 

Bifogat

  • synk2.jpg
    synk2.jpg
    59.2 KB · Visningar: 355
Last edited:
Hur mycket olja drar era surfemtis? Har kört ca 100 mil på en vecka och har fått hälla på runt en liter olja :näsblod:gnissla

Kör nu på Q8 SBK Racing, 15W-50, som kostar runt 60 kr litern så det är ju inga stora pengar egentligen, men, det hade varit jäkligt kul att ge sig på att renovera motorn till vintern, byta allt som behövs.

Fast då kanske de är lika bra att sälja och köpa gammel-R1a istället:gnissla:)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top