Yamaha YZF750R

Ni har väll inte missat den här Yzf750'n va
http://www.classic-motorbikes.com/stock.asp?Ref=DK22&Lang=en

show_image.asp

Så jääffla fet drägel.....

gahhhhh... *dräggel*.. vill ha.. Är grymt svag för gamla rejshojar.. är något speciellt med frästa aluminiumdelar..

Är sugen på att uppgradera fjädringen på min, har hittat gaffelfjädrar på Racetech till ett bra pris, de har något de kallar för "gold valves" oxå. Är lite osäker på vad dessa gör men ska enligt de tester jag läst göra underverk för väghållningen..

funderade även på om man kan byta innanmätet i gaffeln från en -93 till en -95 el 97 istället? för att få lite mer justeringsmöjligheter tänker jag..

Lite dåligt drag i denna tråden! Vad ska folket göra med sina gam-yam under vintern? Något fighter-bygge? Renovering? Byte av blinkersvätska?

Hos mig ska hela motorn ur och upp på arbetsbänken, kolvringar, ventiltätningar, ställa ventilerna, tändstift, olja/filter, drivpaket(upp några kugg bak), nytt bakdäck, renovera framgaffeln, nya bromsbelägg och annat diverse småpill. Sen ska allt bli så rent det bara går, kommer att gå åt ett antal gamla tandborstar och ett tiotal burkar bräkleen :gnissla

Så vad ska ni göra?:)

Lite dåligt drag i denna tråden! Vad ska folket göra med sina gam-yam under vintern? Något fighter-bygge? Renovering? Byte av blinkersvätska?

Hos mig ska hela motorn ur och upp på arbetsbänken, kolvringar, ventiltätningar, ställa ventilerna, tändstift, olja/filter, drivpaket(upp några kugg bak), nytt bakdäck, renovera framgaffeln, nya bromsbelägg och annat diverse småpill. Sen ska allt bli så rent det bara går, kommer att gå åt ett antal gamla tandborstar och ett tiotal burkar bräkleen :gnissla

Så vad ska ni göra?:)

Allt beror på hur mycket tid/ork jag har=)
men lösa planer finns på crash-kåpor, ska bara orka modifiera den jag ahr liggande.
fixa framgaffeln, hade varit smutt med nya fjädrar
ventilkoll borde visst hinnas med oxå.
och så vanlig service.

kolvringar och sånt skit slipper jag.. min dricker bara olja när jag kör bana har jag märkt=)

Under vintern ska det renoveras bakdämapre, bromsar ska gås över och så ska det ventiljusteras.

Listan kanske kommer fyllas på =)

Spontanmekade ur motorn på Yamahan ikväll. :)
Frugan och barnen är bortresta, och nåt måste man ju göra.

Kommer lämna in hela motorn för en rejäl genomgång. Känns inte som om tiden och kunskapen räcker till för att fixa det själv.

Fightern kommer uppdateras i vinter. Nyrenoverad motor, ny lack på både, motor och kåpor. :tummenupp

Nån som förresten har tips på snyggare kylvätskebehållare? Den syns då jag bytt bakdel, och är ful som stryk! Vill ha en blank och fin behållare...

Bifogat

• 20091126183.jpg
    20091126183.jpg
    229.9 KB · Visningar: 94
  • 20091126184.jpg
    20091126184.jpg
    234.9 KB · Visningar: 81
  • 20090910053.jpg
    20090910053.jpg
    232.7 KB · Visningar: 89
Last edited:
och nu efter sommaren, allt gick bra med kawa ringar i?

Sorry att det dröjt med svaret...

Hojen har gått bättre än någonsin. Jag upplever som att den har mer effekt än tidigare, men i själva verket beror det på att vridmoment-kurvan blivit mycket snyggare än innan renoveringen.

Tror att både motor-renoveringen och renoveringen av hela förgasar-raden bidrar till det goda resultatet.

Micke på Beviks i Linköping som bänkkört den åt mig både innan och efter renoveringen sa att kurvorna är ovanligt fina på en trots allt äldre hoj med 4500mi på mätarn...

/Ludde

Kul med lite aktivitet här!
Jag har påbörjat mitt vinterpyssel nu i veckan.

Har lite att göra nu innan våren är här:gnissla

Klipper in det jag skrivit tidigare i tråden:

Hos mig ska hela motorn ur och upp på arbetsbänken, kolvringar, ventiltätningar, ställa ventilerna, tändstift, olja/filter, nytt bakdäck, renovera framgaffeln, nya bromsbelägg och annat diverse småpill. Sen ska allt bli så rent det bara går, kommer att gå åt ett antal gamla tandborstar och ett tiotal burkar bräkleen

Har nu iaf. fått av kåpor, tank och förgasarbryggan. Nästa steg är väl kylsystemet och avgassystemet, sen ska motorn upp på mekbänken, det är väl smartast att lyfta ramen av motorn har jag hört?:va

Tips om vart pirat-delar till motorn går att köpa är otroligt välkomna då jag inte har lust att punga ut det dubbla för originaldelar.
Även lite intresserad om de där Kawasaki-kolvringarna som sägs passa YZF750R.

Om någon har ett kåpglas liggandes så är jag intresserad. Mitt är ju ihoppusslat och limmat efter en liten "garageolycka" förra vintern, och visst, det är väl lite "racing", men det stör helhetsintrycket:):gnissla:rolleyes:

Kul med lite aktivitet här!
Jag har påbörjat mitt vinterpyssel nu i veckan.

Har lite att göra nu innan våren är här:gnissla

Klipper in det jag skrivit tidigare i tråden:

Hos mig ska hela motorn ur och upp på arbetsbänken, kolvringar, ventiltätningar, ställa ventilerna, tändstift, olja/filter, nytt bakdäck, renovera framgaffeln, nya bromsbelägg och annat diverse småpill. Sen ska allt bli så rent det bara går, kommer att gå åt ett antal gamla tandborstar och ett tiotal burkar bräkleen

Har nu iaf. fått av kåpor, tank och förgasarbryggan. Nästa steg är väl kylsystemet och avgassystemet, sen ska motorn upp på mekbänken, det är väl smartast att lyfta ramen av motorn har jag hört?:va

Tips om vart pirat-delar till motorn går att köpa är otroligt välkomna då jag inte har lust att punga ut det dubbla för originaldelar.
Även lite intresserad om de där Kawasaki-kolvringarna som sägs passa YZF750R.

Om någon har ett kåpglas liggandes så är jag intresserad. Mitt är ju ihoppusslat och limmat efter en liten "garageolycka" förra vintern, och visst, det är väl lite "racing", men det stör helhetsintrycket:):gnissla:rolleyes:

Låter som att du ska göra samma saker som jag gjorde förra vintern. Kul! :)

När det gäller att få motorn ut ur ramen så gjorde jag så att jag satte ett spännband över ramen (vid fästet för stötdämparen) och under bakkanten på motorn. Sen satte jag ett annat spännband över ramen (framme vid styrkronan) och under framkanten på motorn. På så sätt kan man sakta släppa ner motorn när allt är lossat. När motorn sedan var nere på golvet lyftes chassit bort.

Tips om man bara ska kolla ventilspelet!
Ska man bara mäta ventilspelet behöver man inte ta ut motorn ur ramen. Ta bara bort de främre motorfästs-bultarna samt den övre bakre bulten. Använd sedan den bakre nedre bulten som ett gånggärn och tippa motorn framåt/nedåt.
Det sparar en hel del jobb att inte behöva lossa alla kablar och slangar.

Ja hur va det nu, kawa ringarna passar bra efter omborrning va?
men inte orginal?

Ja hur va det nu, kawa ringarna passar bra efter omborrning va?
men inte orginal?

Ringarna från Kawasaki heter: 13008-1168.

Dom passar bredd och diameter-mässigt. Det ända man måste göra är att slipa ner ändarna så att man får rätt ring-gap. Sen är det bara att montera dom på kolvarna.

Det jag gjorde var att köpa de största överdimensions-kolvarna som Yamaha erbjuder (tror det var 0,5mm överdimension). Orginalringarna var det tyvärr så dålig tolerans på så dom ligger fortfarande och samlar damm i garaget. Därav allt jagande för att hitta andra ringar som jag kunde använda.

Jag har nog alla artikelnummer på de andra delarna också om det är intressant.

Ringarna från Kawasaki heter: 13008-1168.

Dom passar bredd och diameter-mässigt. Det ända man måste göra är att slipa ner ändarna så att man får rätt ring-gap. Sen är det bara att montera dom på kolvarna.

Det jag gjorde var att köpa de största överdimensions-kolvarna som Yamaha erbjuder (tror det var 0,5mm överdimension). Orginalringarna var det tyvärr så dålig tolerans på så dom ligger fortfarande och samlar damm i garaget. Därav allt jagande för att hitta andra ringar som jag kunde använda.

Jag har nog alla artikelnummer på de andra delarna också om det är intressant.

Ok, tackar.
då ska jag kolla upp pris, eller minns du vad det kostade kanske?
Jag ska inte byta kolv eller borra, bara ringar och ventiltätningar.

Ok, tackar.
då ska jag kolla upp pris, eller minns du vad det kostade kanske?
Jag ska inte byta kolv eller borra, bara ringar och ventiltätningar.

Okej, du ska inte byta kolvar...då ska du inte köpa Kawa-ringarna för dom letade jag upp för att passa till överdimensions-kolvarna.

I ditt fall ska du köpa orginal-ringarna för de kolvarna som du har.

Fotnot:
Kawa-ringarna var inte dyra...dom kostade runt 900kr för alla fyra satser.

Okej, du ska inte byta kolvar...då ska du inte köpa Kawa-ringarna för dom letade jag upp för att passa till överdimensions-kolvarna.

I ditt fall ska du köpa orginal-ringarna för de kolvarna som du har.

Fotnot:
Kawa-ringarna var inte dyra...dom kostade runt 900kr för alla fyra satser.

a ok, men då skiter jag i kolvringar, är hyffsat säker på att den mesta oljeförbrukningen kommer ifrån ventiltätningarna.
Tack ändå.

Är ute och letar efter en ny hoj nu till sommaren. En YZF750 har slagit mig tidigare men jag tycker mig ha samma prestanda och styvhet i chassi osv som i en hornet 600.

Stämmer det här YZF ägare, varför ska jag istället köpa en yamaha? Vad ligger era premier på, gärna någon i 20 års åldern.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT