Någon som har en gissning på vad en ventiljustering skulle kosta om man lämnar in motorn lös till ett Yamaha-Center eller annan verkstad? Har mätt 1an och 2ans ventiler och de flesta ligger under marginalen. Orkar inte med att justera dem själv, känns för jobbigt, och så vill jag ha det ordentligt gjort.
Funderar på om dem ska få byta ventiltätningar också och kanske slipa ventilsäten. Kanske lika bra att de byter kolvringarna också när motorn ändå är ur hojen. Hojen har gått strax över 5500 mil, vad säger ni andra? Vad bör man byta för att få ner oljeförbrukningen?
På bilderna när motorn sitter i hojen ser man ju att den uppenbarligen har tryckt olja genom ventilkåps-packningen, men det kan ju inte vara det som orsakat en oljeförbrukning på 1 liter/100 mil, eller?
Blev iaf. lite fräschare efter en övergång med bräkleen och papper
Tjena Limez
Jag tror inte det lär vara läckaget i packningen som gör att det försvinner så mycket olja.
Det beror snarare på otäta ventiler och slitna kolvringar. Det som många glömmer bort är att sporthojarna från 90-talet i sin konstruktion förbrukar en del olja. Man ska inte jämföra dom med dagens hojar, typ R1:an, som har en annan konstruktion som princip inte ska förbruka något alls.
Som du säkert läst tidigare så gjorde jag förra vintern en rejäl genomgång...byte av några ventiler...ventiljustering...byte av ventiltätningar...kolvbyte...byte av kolringar...renovering av förgasare...m.m.
Efter renoveringen så uppskatar jag att oljeförbrukningen kanske har halverats. Bättre än så har jag svårt att tro att det kan bli på en äldre hoj. Jag ska i år (så snart man kan rulla ut pärlan) mer exakt mäta fram vad den förbrukar.
Att justera ventilerna själv är inte så svårt som många tror. Att lyfta på kammarna är inte så "farligt" eller svårt. Har man en Haynes-bok så har man allt man behöver veta där. Ett tips är att läsa först innan man rör hojen.
Anledningen till att det är så dyrt att lämna hojen för justering på verkstad är inte att det är svårt, det beror på att det tar många timmar. Jag har just gjort färdigt polarens hoj och det tog två söndagar (ca 8tim totalt). En verkstad tar mellan 500-800kr/tim så man kan spara en hel del sköna slantar. Lämnar man inte en lös motor blir det förstås betydligt billigare.
Det som man kanske lämnar till en verkstad är inslipning av nya ventiler och att nita ihop den nya kamkedjan (måste bli exakt rätt och kräver specialverktyg).
Angående ventiljustering så tänk på att man alltid ska sträva efter så stora spel som möjligt, inte bara att hamna inom godkänt intervall;
Eftersom spelet på insugsventilerna ska ligga mellan 0,11-0,20 ska spelet efter justering (byte av schims) ligga runt 0,20.
Motsvarande spel på avgasventilerna ska ligga mellan 0,21-0,30 och målet blir alltså att få det till 0,30. Tänk på att ha rätt bladmått vid mätning. Själv använder jag ett som har stegen 0,02mm mellan varje blad (0.10,0.12,0.14 osv).
Är man noga och tar det lungt så blir det lika bra som på verkstad men med stålarna i behåll!
Vill du har mer tips om hur du gör det själv så säg gärna till.
/Ludde