Yamaha YZF750R

Även en gammal Yamahamotor behöver lite kärlek...

Har bytt tätningar, ställt ventilerna och spännt lite här och där. :)

Skriv gärna lite mer om detta då det är detta och lite till jag ska göra i min motor (om jag inte säljer först vill säga).

matsjeep: Grattis till hojen!

--

Nu är även jag igång på allvar med service/renovering/ventiljustering.
Jag och Rastaman tog en heldag igår söndag och fick en hel del gjort. Rivit ner såpass att vi kunnat mäta ventilspel m.m.
Bakdämparen var totalt slut och är numera nyrenoverad och ditskruvad.
Kommer såklart bli ett stort lyft i vår!

Nu ska det handlas nya packningar plus lite annat skoj och sedan ska allt ihop igen =).

Ha det!

Då har du rätt och Yamaha fel. Jag har inte jämfört dom själv med egna ögon så då tror jag mer på ditt ord. :-)

/Ludde

hej! tack för ditt tidgare svar!
men tyvärr har Mattias rätt, min gaffel saknar en del justeringsmöjligheter, därav mitt intresse att plocka grejer från en slaktad gaffel till min hoj..
Får se om jag orkar ta tag i det, är ju inte direkt någon jättekatastrof som det är.

/Henrik

Korta avgassystemet?

Hej,

Har funderingar på att korta avgassystemet, men undrar hur det påverkar motorkaraktären?
Tänkte ta bort sista halvmetern av röret och lägga en fin liten ljuddämpare under cykeln. Kan man göra så utan att sabba nåt?

Svårstartad

Köpte hojjen för någon vecka sedan. Inte kunnat köra den pga snö.
Det har varit kallt och jävligt, men den startar bara på startgas.
Något fel tror ni, eller blir det bättre när det blir mildare?

Bör kanske kolla ventilspel och förgasare när det blir lite varmare.
Det ska man väl göra när man köper hoj så man vet att kammen inte går ner sig i förtid.

Vad tror ni?

Låter som vettiga grejer att kolla, absolut!

Om det nu är ngn tröst så är min också svårstartad om den har stått ett tag eller som nu när det är kallt. Är nog ingen "fara". Rastamans är likadan mig veterligen.

Ha det
//Johan

Köpte hojjen för någon vecka sedan. Inte kunnat köra den pga snö.
Det har varit kallt och jävligt, men den startar bara på startgas.
Något fel tror ni, eller blir det bättre när det blir mildare?

Bör kanske kolla ventilspel och förgasare när det blir lite varmare.
Det ska man väl göra när man köper hoj så man vet att kammen inte går ner sig i förtid.

Vad tror ni?

Tjenare,
Min startade också väligt dåligt då jag köpte den.
Synkade gasarna så blev det genast bättre. Tidigare ägaren hade tydligen pulat in Dynojet nålar utan att ställa nåt...

Nu har jag även justerat ventilerna, så förhoppningsvis ska det bli ännu bättre.

Nu har jag även justerat ventilerna, så förhoppningsvis ska det bli ännu bättre.

Skriv gärna mer om detta då jag är väldigt osäker på om jag verkligen vågar mig in på det här med att renovera motorn(och med det justera ventilerna som en av det "större" uppgifterna). Och nu börjar det ju dra ihop sig till vår också:näsblod:huvet

Skriv gärna mer om detta då jag är väldigt osäker på om jag verkligen vågar mig in på det här med att renovera motorn(och med det justera ventilerna som en av det "större" uppgifterna). Och nu börjar det ju dra ihop sig till vår också:näsblod:huvet

Joo, alltså, då jag skrev att "jag" justerat ventilerna menade jag egentilgen att jag plockat ut motorn, pillat den i mindre delar och lämnat bort arbetet åt en lokal mc-mek. :D

Läste på hur ventiljusteringen skall gå till, frågade på samma gång en mc-verkstad vad de vill ha för att göra jobbet.
Priset var 100€, och för den slanten fick de sköta det hela.
Jag har mekat en hel del, men det känns liksom inte som man vill chansa, då man inte är helt säker, och ventilerna trots allt är "ganska" viktiga i en motor. :)

Billigare blev det då jag själv plockade ur motorn, och pulade ihop den igen.

Tätningar etc har jag bytt själv.

Billigare blev det då jag själv plockade ur motorn, och pulade ihop den igen.

Tätningar etc har jag bytt själv.

Ok, då förstår jag!

Tätningar ska jag också byta. Funderar på om man ska skita i att byta kolvringarna och bara ta tätningarna, kan ju vara dessa som är kass och orsakar oljeförbrukningen :va Ringarna är ju ett steg längre liksom :näsblod

Ok, då förstår jag!

Tätningar ska jag också byta. Funderar på om man ska skita i att byta kolvringarna och bara ta tätningarna, kan ju vara dessa som är kass och orsakar oljeförbrukningen :va Ringarna är ju ett steg längre liksom :näsblod

Du ser ganska lätt om ventiltätningarna är dåliga, bara att kolla på ventilskaftet om dom är blöta. Men tyvärr så tippar jag på att din hoj har det typiska Yamahaproblemet, dåliga kolvringar...

Gör ordentligt så slipper du problem :)

Du ser ganska lätt om ventiltätningarna är dåliga, bara att kolla på ventilskaftet om dom är blöta. Men tyvärr så tippar jag på att din hoj har det typiska Yamahaproblemet, dåliga kolvringar...

Gör ordentligt så slipper du problem :)

Och vill du spara pengar så plocka isär så mycket det går. Känner du dig osäker på att greja med motorkomponenterna så lämna det åt nån som kan. Tar ju inte så många timmar för en hojmek att plocka ihop motorn igen med nya fina grejer. Sen tar du över och hänger motorn i cykeln...

Någon som har en gissning på vad en ventiljustering skulle kosta om man lämnar in motorn lös till ett Yamaha-Center eller annan verkstad? Har mätt 1an och 2ans ventiler och de flesta ligger under marginalen. Orkar inte med att justera dem själv, känns för jobbigt, och så vill jag ha det ordentligt gjort.

Funderar på om dem ska få byta ventiltätningar också och kanske slipa ventilsäten. Kanske lika bra att de byter kolvringarna också när motorn ändå är ur hojen. Hojen har gått strax över 5500 mil, vad säger ni andra? Vad bör man byta för att få ner oljeförbrukningen?

På bilderna när motorn sitter i hojen ser man ju att den uppenbarligen har tryckt olja genom ventilkåps-packningen, men det kan ju inte vara det som orsakat en oljeförbrukning på 1 liter/100 mil, eller? :va

Blev iaf. lite fräschare efter en övergång med bräkleen och papper :tummenupp

Bifogat

• PICT1873.jpg
    PICT1873.jpg
    246.5 KB · Visningar: 72
  • PICT1875.jpg
    PICT1875.jpg
    244 KB · Visningar: 63
  • PICT1877.jpg
    PICT1877.jpg
    230.7 KB · Visningar: 67
  • PICT1878.jpg
    PICT1878.jpg
    238 KB · Visningar: 62
  • PICT1843.jpg
    PICT1843.jpg
    234.7 KB · Visningar: 69
  • PICT1844.jpg
    PICT1844.jpg
    221.2 KB · Visningar: 69
  • PICT1853.jpg
    PICT1853.jpg
    234.7 KB · Visningar: 64
Någon som har en gissning på vad en ventiljustering skulle kosta om man lämnar in motorn lös till ett Yamaha-Center eller annan verkstad? Har mätt 1an och 2ans ventiler och de flesta ligger under marginalen. Orkar inte med att justera dem själv, känns för jobbigt, och så vill jag ha det ordentligt gjort.

Funderar på om dem ska få byta ventiltätningar också och kanske slipa ventilsäten. Kanske lika bra att de byter kolvringarna också när motorn ändå är ur hojen. Hojen har gått strax över 5500 mil, vad säger ni andra? Vad bör man byta för att få ner oljeförbrukningen?

På bilderna när motorn sitter i hojen ser man ju att den uppenbarligen har tryckt olja genom ventilkåps-packningen, men det kan ju inte vara det som orsakat en oljeförbrukning på 1 liter/100 mil, eller? :va

jag hade nog gått till ett par olika verkstäder och fått pris på att göra rubbet, ska du justera in ventilerna måste du lyfta kammarna ( rätt mig om jag har fel men visst är det så?) och har du ändå lyft toppen för att slipa in ventilsätena kan du lika gärna byta kolvringar. Då slipper du oljeförbrukningen. Tror att det är gasnak tacksamt för en mindre motorfirma att få in ett sånt här jobb på vårkanten.. slipper dom dessutom bråka med att montera ur motorn ur ramen tror ajg inte det blir så blodigt. iofs är ju en service på 5 k kr ganska dyrt på en 25 kkr hoj.. men du får ju en hoj som är som ny i motorn så..

jag hade nog gått till ett par olika verkstäder och fått pris på att göra rubbet, ska du justera in ventilerna måste du lyfta kammarna ( rätt mig om jag har fel men visst är det så?) och har du ändå lyft toppen för att slipa in ventilsätena kan du lika gärna byta kolvringar. Då slipper du oljeförbrukningen. Tror att det är gasnak tacksamt för en mindre motorfirma att få in ett sånt här jobb på vårkanten.. slipper dom dessutom bråka med att montera ur motorn ur ramen tror ajg inte det blir så blodigt. iofs är ju en service på 5 k kr ganska dyrt på en 25 kkr hoj.. men du får ju en hoj som är som ny i motorn så..

Jag måste hålla med dig.
Det känns som att det är värt att fixa allt när man ändå håller på. Tänkte ju behålla hojen iaf. denna säsongen kanske nästa också, så det är ju skönt om man kan lite på att allt funkar.

Tjena Limez

Jag tror inte det lär vara läckaget i packningen som gör att det försvinner så mycket olja.
Det beror snarare på otäta ventiler och slitna kolvringar. Det som många glömmer bort är att sporthojarna från 90-talet i sin konstruktion förbrukar en del olja. Man ska inte jämföra dom med dagens hojar, typ R1:an, som har en annan konstruktion som princip inte ska förbruka något alls.
Som du säkert läst tidigare så gjorde jag förra vintern en rejäl genomgång...byte av några ventiler...ventiljustering...byte av ventiltätningar...kolvbyte...byte av kolringar...renovering av förgasare...m.m.
Efter renoveringen så uppskatar jag att oljeförbrukningen kanske har halverats. Bättre än så har jag svårt att tro att det kan bli på en äldre hoj. Jag ska i år (så snart man kan rulla ut pärlan) mer exakt mäta fram vad den förbrukar.

Att justera ventilerna själv är inte så svårt som många tror. Att lyfta på kammarna är inte så "farligt" eller svårt. Har man en Haynes-bok så har man allt man behöver veta där. Ett tips är att läsa först innan man rör hojen.

Anledningen till att det är så dyrt att lämna hojen för justering på verkstad är inte att det är svårt, det beror på att det tar många timmar. Jag har just gjort färdigt polarens hoj och det tog två söndagar (ca 8tim totalt). En verkstad tar mellan 500-800kr/tim så man kan spara en hel del sköna slantar. Lämnar man inte en lös motor blir det förstås betydligt billigare.
Det som man kanske lämnar till en verkstad är inslipning av nya ventiler och att nita ihop den nya kamkedjan (måste bli exakt rätt och kräver specialverktyg).

Angående ventiljustering så tänk på att man alltid ska sträva efter så stora spel som möjligt, inte bara att hamna inom godkänt intervall;
Eftersom spelet på insugsventilerna ska ligga mellan 0,11-0,20 ska spelet efter justering (byte av schims) ligga runt 0,20.
Motsvarande spel på avgasventilerna ska ligga mellan 0,21-0,30 och målet blir alltså att få det till 0,30. Tänk på att ha rätt bladmått vid mätning. Själv använder jag ett som har stegen 0,02mm mellan varje blad (0.10,0.12,0.14 osv).

Är man noga och tar det lungt så blir det lika bra som på verkstad men med stålarna i behåll! :D

Vill du har mer tips om hur du gör det själv så säg gärna till.

/Ludde

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Polarn som Rastaman pratar om är jag och mycket riktigt har vi fått till lite kvalitetstid i garaget =).

Hojen startade så fint igår och man kan ju lugnt säga att man blev ju inte mindre sugen på vår nu!! Komsi komsi =)

Ang om det är svår eller inte...allt är ju beroende på hur pass händig man är. Det som är lätt för en kan ju vara väldigt svårt för en annan.

Jag hade nog inte givit mig på detta arbete själv. För många steg och för mycket som ska rivas...jag vet att någonstans hade jag gjort bort mig. Men då ska det sägas att jag inte heller är händig.

Dock var det kul att få vara med och hjälpa till där det går samt bistå med glada tillrop! :P

Lycka till

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...