Yamaha YZF750R

Okey så SP:n var "bättre" utrustad från början? Då var det även den som hade soloseat från början? Fan vill ha en till min..

Bättre och bättre, allt är ju relativt och beror på vad man jämför med i förhållande till vad man har för ändamålssyfte :) För bana är SP'n definitivt bättre men för vanligt alldagligt åka skulle jag nog säga R'en. SP'n har, rätta mig om jag har fel, väldigt hög 1:a och sen väldigt tight mellan växlarna så det blir nog en hel del växla vid gatåka.
Sen har den ju flatslide gasare vilka ger mer pulver men kan vara ett helvete att få till en sjysst inställning på. Tack vare konstruktionen har de även egenheten att flöda över om du öppnar upp för mycket på låga varv så tills man vant sig är de inte helt lätta att köra med om jag förstått det rätt.
 
Bättre och bättre, allt är ju relativt och beror på vad man jämför med i förhållande till vad man har för ändamålssyfte :) För bana är SP'n definitivt bättre men för vanligt alldagligt åka skulle jag nog säga R'en. SP'n har, rätta mig om jag har fel, väldigt hög 1:a och sen väldigt tight mellan växlarna så det blir nog en hel del växla vid gatåka.
Sen har den ju flatslide gasare vilka ger mer pulver men kan vara ett helvete att få till en sjysst inställning på. Tack vare konstruktionen har de även egenheten att flöda över om du öppnar upp för mycket på låga varv så tills man vant sig är de inte helt lätta att köra med om jag förstått det rätt.

Okey då förstår jag ;) Men man vill ju alltid ha det bästa ;) Fast det är mest för korvmojjen då jag i alla fall inte kan använda mig av allt... ännu:yoparty
 
Det är den färgsättningen jag har, men ska eventuellt lacka om den i vinter till antingen halvblank svart eller Ducati röd.
Kollade med lackerare hemmavid, han sa ca 4.000:- om jag kommer in med kåpor och tank demonterade, och då gör de ALLT arbete med dem...

Funderar samtidigt om jag ska beställa sponsrings dekaler till mc:n.
kostar 40$..

har åxå en -93:a, min första med :D volvos orange (nylackad) blev jävligt bra.
men jag har inte lyckats få tag i gummi genomförningarna till kåporna. någon som vet?? är desperat semestern e ju slut efter nästa vecka
 
Jag fyller på med biltema racing, den drar lika mycket tycker jag.
Hur har ni utvärderat oljeförbrukningen så här en tid senare?

Min drar i runda slängar en liter per 100 mil. Lite jobbigt, men i vinter planerar jag att byta kolvringar och fixa ventiltätningarna, så nästa säsong blir förhoppningsvis helt problemfri.

Till vintern blir det även nya kopplingsfjädrar. Mätte fjädrarna nu när jag hade isär kopplingen för lamell-bytet, nya så ska dem vara 55mm, ska bytas vid 54mm, mina var 53mm :gnissla:D

Igår renoverade jag kopplings-kolven, gjorde rent och bytte gummi bussningar, blev bättre än väntat, fick riktigt gött tryck i systemet när jag luftat det :yoparty


Nu till en fråga, har en Fazer 600 under demontering i garaget, funderar på att plocka "blåpunktarna" och de stålomspunna slangarna från den och skruva dit på 750n.

Blir det bättre tro? Eller ska jag skita i oken och bara byta till stålomspunna slangar?
Blåpunktarna är ju 4-kolvs och originalen 6-kolvs :va
 
Nu till en fråga, har en Fazer 600 under demontering i garaget, funderar på att plocka "blåpunktarna" och de stålomspunna slangarna från den och skruva dit på 750n.

Blir det bättre tro? Eller ska jag skita i oken och bara byta till stålomspunna slangar?
Blåpunktarna är ju 4-kolvs och originalen 6-kolvs :va

Börja med slangarna tycker jag. Har hört att även om 6-kolvsoken som sitter original inte direkt håller världsklass så gör stålomspunnet underverk på dem. Dessutom, är slangarna väl bytta så kan du testa de andra oken när som helst sen med minimalt skruva.
 
Min drar i runda slängar en liter per 100 mil. Lite jobbigt, men i vinter planerar jag att byta kolvringar och fixa ventiltätningarna, så nästa säsong blir förhoppningsvis helt problemfri.

Till vintern blir det även nya kopplingsfjädrar. Mätte fjädrarna nu när jag hade isär kopplingen för lamell-bytet, nya så ska dem vara 55mm, ska bytas vid 54mm, mina var 53mm :gnissla:D

Igår renoverade jag kopplings-kolven, gjorde rent och bytte gummi bussningar, blev bättre än väntat, fick riktigt gött tryck i systemet när jag luftat det :yoparty


Nu till en fråga, har en Fazer 600 under demontering i garaget, funderar på att plocka "blåpunktarna" och de stålomspunna slangarna från den och skruva dit på 750n.

Blir det bättre tro? Eller ska jag skita i oken och bara byta till stålomspunna slangar?
Blåpunktarna är ju 4-kolvs och originalen 6-kolvs :va

Kopplingskolven, vart hittade du nya bussningar/o-ringar?
Yamaha orginal eller på momentum kanske?

Byt slangar först ja.
Jag ska kolla över min vevhusventilation, är det motstånd i den så drar det mer olja.
 
Min drar i runda slängar en liter per 100 mil. Lite jobbigt, men i vinter planerar jag att byta kolvringar och fixa ventiltätningarna, så nästa säsong blir förhoppningsvis helt problemfri.

Till vintern blir det även nya kopplingsfjädrar. Mätte fjädrarna nu när jag hade isär kopplingen för lamell-bytet, nya så ska dem vara 55mm, ska bytas vid 54mm, mina var 53mm :gnissla:D

Igår renoverade jag kopplings-kolven, gjorde rent och bytte gummi bussningar, blev bättre än väntat, fick riktigt gött tryck i systemet när jag luftat det :yoparty


Nu till en fråga, har en Fazer 600 under demontering i garaget, funderar på att plocka "blåpunktarna" och de stålomspunna slangarna från den och skruva dit på 750n.

Blir det bättre tro? Eller ska jag skita i oken och bara byta till stålomspunna slangar?
Blåpunktarna är ju 4-kolvs och originalen 6-kolvs :va

Blir det en mekvideo när du gör det? :) Skulle vara nice när man själv behöver göra det :tummenupp
 
Kopplingskolven, vart hittade du nya bussningar/o-ringar?
Yamaha orginal eller på momentum kanske?

Byt slangar först ja.
Jag ska kolla över min vevhusventilation, är det motstånd i den så drar det mer olja.

Yamaha original, kostade runt 150 spänn har jag för mig, som hittat:tummenupp Kan kolla upp art.numret åt dig om du vill, dem hade svårt att förstå/hitta vad jag menade/ville ha. blir ju enklare att bara säga ett art.nummer :):tummenupp

Börjar med slangarna då :tummenupp Måste bara få tag på ny kopparbrickor till banjobultarna, för man bör väl byta dem.

Blir det en mekvideo när du gör det? :) Skulle vara nice när man själv behöver göra det :tummenupp

Stora renoveringen ska jag försöka filma/dokumentera så mycket som möjligt av:tummenupp:)
 
Jag bromsade min hoj igår, 106 hk på bakhjulet vart resultatet.

Det är en -95'a som precis gått 5000mil, helt standard och drar ca 1L olja på 80-100mil, 1200mil gamla stift, luftfilter som säkert är dubbelt så gammalt.

Jag har tagit bort gummitratten i luftburkshålet och drevat ner lite,
nått annat kan jag inte komma på som är ändrat från orginal.
eller jo, exupen funkar inte och är najjad fullt öppen, men den har ett litet spel nu.

106 hk på slangen efter alla dom milen, när det skulle vart 125 på veven enligt pappret är nog som det ska.
 

Bifogat

  • bänk1.jpg
    bänk1.jpg
    161.5 KB · Visningar: 74
Ni har väll inte missat den här Yzf750'n va
http://www.classic-motorbikes.com/stock.asp?Ref=DK22&Lang=en

show_image.asp



Så jääffla fet drägel.....
 

Bifogat

  • img0573small.jpg
    img0573small.jpg
    68.6 KB · Visningar: 94
Jag hade också problem med att min yzf750r-95 drog mycket olja, så jag rev ner motorn och upptäckte tyvärr att 3:ans cylinder var sprucken vågrätt ett halvt varv mitt i cylindern, så det blev till att slänga i en SP-93 motor i den i stället.

vet dock inte hur mycket olja den drar för jag har bara hunnit köra ca200meter med den än. hsr lite fabrikation kvar innan den är fullt körduglig. men jag har ju en hel vinter på mig
 
Någon som har lust att lägga upp eller skicka haynes manualen? Min FZR verkar ha mer gemensamt med YZF750r än med äldre fzr600 så jag hoppas att den kan hjälpa :)
 
Måste bara dela med mig lite av min glädje... var och shoppade lite nya pinnaler idag. Ny shoei hjälm, lindstrands brallor.... och ett kort akrapovic slip-on till bågen!
B*lle vad snygg den kommer bli efter vinterns planerade moddar, blir äl några stycken som vanligt...:tummenupp

Kan även som ett tillägg/uppföljning att bågen inte dragit en droppe olja på hela sommaren:banana
 
Kan även som ett tillägg/uppföljning att bågen inte dragit en droppe olja på hela sommaren:banana

Låter ju kanon, vad hade du fixat?

Jag är inne på att snåla och bara byta ventiltätningar, men ska ju såklart öpnna och titta.
Men ev blir det 1000cc ist, nån som har motor liggande, thunderace eller fzr1000?
 
Låter ju kanon, vad hade du fixat?

Jag är inne på att snåla och bara byta ventiltätningar, men ska ju såklart öpnna och titta.
Men ev blir det 1000cc ist, nån som har motor liggande, thunderace eller fzr1000?

byte oljefilter och olja, biltema filter och deras röda olja. Efter det så har lilla damen inte dragit någon olja.

Har ett grenrör och en förgasare vill en ThunderAce liggande. Fuggarna behöver en rejäl översyn dock. Kan sälja den billigt!

Lägger väl ut mitt v&h slipon sen med när jag monterat det nya.
 
byte oljefilter och olja, biltema filter och deras röda olja. Efter det så har lilla damen inte dragit någon olja.

Ok, men då kan den ju knappt sölat i sig mycket innan väl?
Jag har åkt motul och biltema i år, ingen skillnad i oljeförbrukning.

Delarna får vänta, har ingen motor på G, och surt om pengar nu.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top