Yamaha XT500 review

Han är för jäkla hemtrevlig, den där Harry. Som Ernst ungefär fast med en viss dragning åt ökenrally-hojar. Förklarar precis lagom ingående vad som utmärker varje modell.
 
Ja det är ju en sån man vill ha. Nu har jag en 1981 Honda XL500s som jag lyckades fånga häromåret, den verkar vara nåt i stil med XTn här. Man vill väl egentligen ha alla dom japanska märkena i den kategorin, och från dom åren.
Kan man kanske säga att det var dom gyllene åren för dessa hojar?
 
Haft både XL 250 och XL500. blivit orimligt dyra de där offroadhojarna typ XT och XL.
 
Haft både XL 250 och XL500. blivit orimligt dyra de där offroadhojarna typ XT och XL.
Ja, lite trist att de inte blir lika lättåtkomliga för vem som helst. Men om man
hittar den där perfekta lilla grusvägen, så tycker jag att körglädjen då står lika högt som på vilken bandag som helst med sporthojen. Så på sätt och vis tycker jag att körglädje och användbarhet motiverar ett högre pris för fina offroadhojar. Buskhojar och stugmoppar är en annan sak.
 
Är inte XL250 ett bättre val av dessa två? Visserligen mindre effekt, men också mindre vikt att hantera och säkert lättare att kicka igång. Dessvärre är 250an ännu ovanligare än 500an.
Jo, när jag kickat mig svettig på xl500:an så vek sig stödet och jag for i backen... sen sålde jag den. 12 år sedan ca, fick alldeles för lite, men så var den rätt buskig. 250:an svek mig aldrig dock!
 
Har läst här och där om att de vibrerar mycket. Minns du nåt av det, om det är värre än andra stånkor/senare XT?

Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?
 
Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?
Intressant! Har bara en XT 2KF att relatera till, men vi blev bästisar under en resa Nyköping - Halmstad. Vibrationer? Nej, vill snarare kalla det pulser.
Tror visserligen att XT500 är råare, men de är väl i samma härad stånkor som de är.

23e maj -17 (3) - kopia - kopia.JPG
Min 500a som jag aldrig kommer kunna köra pga mitt envetna rullstolsåkande.
 
XT500.jpg

Vill gärna provköra en. Men samtidigt rädd för vad jag kommer tycka om den sen. För att den kanske bara gör sig bra på bild dessa dagar.
 
Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?

Ur dödlig synvinkel! (Bästa Bondfilmen)


Mvh
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top