Yamaha XT500 review

Han är för jäkla hemtrevlig, den där Harry. Som Ernst ungefär fast med en viss dragning åt ökenrally-hojar. Förklarar precis lagom ingående vad som utmärker varje modell.
 
Ja det är ju en sån man vill ha. Nu har jag en 1981 Honda XL500s som jag lyckades fånga häromåret, den verkar vara nåt i stil med XTn här. Man vill väl egentligen ha alla dom japanska märkena i den kategorin, och från dom åren.
Kan man kanske säga att det var dom gyllene åren för dessa hojar?
 
Haft både XL 250 och XL500. blivit orimligt dyra de där offroadhojarna typ XT och XL.
 
Haft både XL 250 och XL500. blivit orimligt dyra de där offroadhojarna typ XT och XL.
Ja, lite trist att de inte blir lika lättåtkomliga för vem som helst. Men om man
hittar den där perfekta lilla grusvägen, så tycker jag att körglädjen då står lika högt som på vilken bandag som helst med sporthojen. Så på sätt och vis tycker jag att körglädje och användbarhet motiverar ett högre pris för fina offroadhojar. Buskhojar och stugmoppar är en annan sak.
 
Är inte XL250 ett bättre val av dessa två? Visserligen mindre effekt, men också mindre vikt att hantera och säkert lättare att kicka igång. Dessvärre är 250an ännu ovanligare än 500an.
Jo, när jag kickat mig svettig på xl500:an så vek sig stödet och jag for i backen... sen sålde jag den. 12 år sedan ca, fick alldeles för lite, men så var den rätt buskig. 250:an svek mig aldrig dock!
 
Har läst här och där om att de vibrerar mycket. Minns du nåt av det, om det är värre än andra stånkor/senare XT?

Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?
 
Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?
Intressant! Har bara en XT 2KF att relatera till, men vi blev bästisar under en resa Nyköping - Halmstad. Vibrationer? Nej, vill snarare kalla det pulser.
Tror visserligen att XT500 är råare, men de är väl i samma härad stånkor som de är.

23e maj -17 (3) - kopia - kopia.JPG
Min 500a som jag aldrig kommer kunna köra pga mitt envetna rullstolsåkande.
 
XT500.jpg

Vill gärna provköra en. Men samtidigt rädd för vad jag kommer tycka om den sen. För att den kanske bara gör sig bra på bild dessa dagar.
 
Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?

Ur dödlig synvinkel! (Bästa Bondfilmen)


Mvh
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top