Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Kul, den ser som sagt var fin ut.
På min 96:a hade jag problem med tempgivaren, och det var själva givaren.
Tror att jag provade att mäta spänningen vid givaren först, och sedan så "duttade" jag kabeln som är ansluten till givaren mot jord, och då bottnade mätaren.
Så det borde vara ett kvitto på om mätaren fungerar.
Givarbyte fixade problemet i det fallet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hade långtgående planer med min Tenere från 2012, det fanns ju mycket dekaler till den.
Eftersom den var svart i grunden så tänkte jag göra det enkelt med gula dekaler.
Tyvärr sålde jag den i ett sinnessvagt ögonblick :(
Din har ju också mycket svart, så ett gult sadelöverdrag, och dekaler likt detta tycker jag skulle kunna bli tjusigt.

XTZ66 Gul_Sv.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade långtgående planer med min Tenere från 2012, det fanns ju mycket dekaler till den.
Eftersom den var svart i grunden så tänkte jag göra det enkelt med gula dekaler.
Tyvärr sålde jag den i ett sinnessvagt ögonblick :(
Din har ju också mycket svart, så ett gult sadelöverdrag, och dekaler likt detta tycker jag skulle kunna bli tjusigt.

View attachment 455705
Jag är inne lite på gult, vitt och svart. Kanske inte riktigt sådär, men färgkombinationen i alla fall. Det med de karateristiska Yamaha fyrkanterna de har.
Har tillgång till en Silhuette Cameo så jag få egna dekaler utskurna. Hade ingen gult hemma ännu, men det kommer.

Det var nog givaren som felade tidigare. Fyllde upp med kylarvätska och såg att givaren satt under termostaten. Så den borde ha tillgång till vätska. Mätaren gav utslag när den tjuvkopplades. Givaren kvar då. Skall grotta fram om det går att mäta den i servicemanualen jag laddade ned sen.
Annars blir det en ny givare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast jag tror faktiskt min är en 1992:a.
Den tillverkades 1991 och Transportstyrelsen säger 1991 på Fordonsår, men den togs i bruk 1992.
Jämför man med bromsskyddet bak så är min en 1992:a.

1991:
XTZ_bromsskydd_1991.jpg

1992:
XTZ_bromsskydd_1992.jpg

Min:
XTZ_bromsskydd.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok, vem härinne är det som säljer en massa Yamahaprylar på E-bay? :tungan
https://www.ebay.co.uk/sch/yamagiant
Många intressanta broschyrer där.

Såg att han hade säljbroschyrerna för XTZ660 1991.
https://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-X...755431?hash=item2173627e27:g:~pEAAOSwsfddeRKV

Det här är vad Yamaha själva skriver om min hoj:

Broschyrer är högintressant! :tummenupp Har den du länkar till, om det duger med inskannad vara?
Har också sett hans annonser, men tror du det är nån här?

Kul att du är nöjd med hojen! I tidningar fick den ris för tyngden och ros för komfort och avsaknad av vibrationer, om jag minns rätt. Mao mycket lyckad så länge man befinner sig på nån typ av väg! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Broschyrer är högintressant! :tummenupp Har den du länkar till, om det duger med inskannad vara?
Har också sett hans annonser, men tror du det är nån här?

Kul att du är nöjd med hojen! I tidningar fick den ris för tyngden och ros för komfort och avsaknad av vibrationer, om jag minns rätt. Mao mycket lyckad så länge man befinner sig på nån typ av väg! :)
Nä, har inte den själv. Såg bara den på Ebay.
Om han finns här...tveksamt, men man vet ju inte.

Slängde på en Jula "Topbox". Eller ja deras skyddsväska.
Orkade inte göra någon avtagbar variant. Så den bultades helt sonika bara fast.
Perfekt för småpryttlar man vill ha med sig ibland.

XTZ_Topbox_1.jpg XTZ_Topbox_2.jpg
XTZ_Topbox_3.jpg

Plastidippade bikinin mattsvart i brist på annat. Klart trevligare uppsyn.
Tänkte inte göra mera den här säsongen innan vintern.
Märkte att jag fick efterdra typ alla kåpskruvarna. Det är inte mycket kört sen den lackades.
XTZ_Bikini_1.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kommer ihåg att jag fick efterdra mina kåpskruvar ofta.
Och så slogs jag av att det fanns flertalet smörjnipplar kring bakdämparens länkage, mm - föredömligt :tummenupp

Jag monterade ett USB-uttag, och en KOSO Mini, så fick jag koll på laddspänning och yttertemperatur.

USB_uttag.jpg

KOSO_mini.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har beställt en telefonhållare med USB-laddning som kommer monteras under vintern.
Det blev en sådan där billig RAM mount kopia från Kina.

Blev lite utforskande idag. Många vägar finns det :yoparty
xtzskogsväg.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har beställt en telefonhållare med USB-laddning som kommer monteras under vintern.
Det blev en sådan där billig RAM mount kopia från Kina.

Blev lite utforskande idag. Många vägar finns det :yoparty
View attachment 455747

Vilken telefonhålkare köpte du? Jag är på jakt efter nåt att sätta fast telefonen på min KLR för att kunna använda telefon som GPS men man vill ju ha nåt ordentligt så man inte tappar telefon, USB-uttag har jag redan för att driva hundpejlen som nu får vara GPS.

Då man kollar denna karta och väljer slitlager inser man vilket grusvägnät det finns över landet https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilken telefonhålkare köpte du? Jag är på jakt efter nåt att sätta fast telefonen på min KLR för att kunna använda telefon som GPS men man vill ju ha nåt ordentligt så man inte tappar telefon, USB-uttag har jag redan för att driva hundpejlen som nu får vara GPS.

Då man kollar denna karta och väljer slitlager inser man vilket grusvägnät det finns över landet https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
En äkta RAM mount är ju bäst.
Fast lite dyrare.
Det är denna jag beställde:
Phonemount.jpg
Finns en hel uppsjö av liknande både på Ebay och Wish (Handlar man på Wish gäller det scrolla tills det dyker upp en billig då de verkar slumpa ut priserna. Samma vara kan kosta mellan 90-800 SEK)
Tror jag hamnade på dryga 120:- med frakt för den jag tog.

Den Hannuse länkar till saknar ju t.ex. själva fästet på hojen. Det är bara telefonhållaren.
Sen behöver du:
https://www.clasohlson.com/se/Arm-till-kulled-Ram-Mounts/p/38-6573
och
https://www.clasohlson.com/se/Bygelmontering-för-rör,-Ram-Mounts/p/38-8197

Alternativt:
https://www.clasohlson.com/se/Rörfäste-för-styrmontering-Ram-Mounts-X-grip-Tough-Claw/p/38-8196
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En äkta RAM mount är ju bäst.
Fast lite dyrare.
Det är denna jag beställde:
View attachment 455775
Finns en hel uppsjö av liknande både på Ebay och Wish (Handlar man på Wish gäller det scrolla tills det dyker upp en billig då de verkar slumpa ut priserna. Samma vara kan kosta mellan 90-800 SEK)
Tror jag hamnade på dryga 120:- med frakt för den jag tog.

Den Hannuse länkar till saknar ju t.ex. själva fästet på hojen. Det är bara telefonhållaren.
Sen behöver du:
https://www.clasohlson.com/se/Arm-till-kulled-Ram-Mounts/p/38-6573
och
https://www.clasohlson.com/se/Bygelmontering-för-rör,-Ram-Mounts/p/38-8197

Alternativt:
https://www.clasohlson.com/se/Rörfäste-för-styrmontering-Ram-Mounts-X-grip-Tough-Claw/p/38-8196

Jag har sett den där håljaren pö Clas Ohlson, dock verkar den med klon fått lite blandad kritik. Är kanske lika bra att inte vara snål om man ska köpa en telefonhållare för det är ju mindre kul om man skickar telefonen i backen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dagens lärdom då...

Min tempmätare gav ju inte rätt temp på hojen.
Kylarvätskan cirkulerade och blev varm.
Tempmätaren funkade ifall jag kopplade givarsladden mot jord (motorn/ramen). Dvs. den gav max utslag.
Mätte motståndet mellan givaren och jordpunkten. Det stämde inte och serviceboken rekomenderade då att man bytte ut givaren.
Jag tog inte loss den och kokade den och mätte vid olika tempereaturer, utan körde helt sonika hojen varm och mätte den på plats.
Nåväl..
Beställde en ny och fick den idag.
517:- hos lokala Yamaha handlaren. :näsblod
Den vägen 8 gram och är därmed lite billigare än guld även om priset per gram hamnar på 64,50:-
XTZ660_temp_1.jpg

Monterade den och ingen skillnad...:huvet
Ok.....då var det inte den då.....
Vad mera finns kvar....
Börjar klura och det enda jag kommer på är jorden. Den sitter ju så fint och snyggt där den sitter, med ny ringkabelsko och allt...
Hhhmmm....
Undrar om jorden skall sitta där..? :va
Vad säger servicehandboken..?
Inget. Inga bilder eller ritningar var jorden skall sitta.
Börjar googla bilder på nätet och hittar denna.
XTZ660_temp_2.jpg

Ah, den skall sitta vid punkt 1 och inte vid punkt 2 där förre ägaren satt den.
Testar flytta jorden till sin rätta plats och tror ni inte att tempmätaren funkar som den skall.
:glömdet
517 SEK kostade den lärdomen.
Så nu vet ni andra om ni springer på samma fel.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Måste bara skriva av mig. Lyckades komma över en Tenere 34L för ett tag sen och jag är så jäkla nöjd!

Äntligen en Tenere på klubben! (1) - kopia.JPG

Säljaren 67 år, hade ägt den i femton år och måste varit försiktig. Inga skrapsår, inga spruckna blinkersar och inga bucklor i den majestätiska 30-liters-tanken som tyder på vurpor. Skulle tro att en grundlig tvätt räcker för ett rejält kliv upp i snygg-trappan.

Lite märkligt är dock att gaffelbenen verkar blivit utsatta för ett grusbombardemang utan dess like, har inte sett det på mina andra hojar. Osäker på om det bara är klarlacken som isåfall måste fixas, eller om det är alut som fått stryk. Ska nog låta det vara, när hojen i övrigt inte har något behov av förbättring. Tror jag. Orenoverat smäller alltid högst.

Kom sen på att jag nu har sex hojar med samma härliga, småsömniga motor:
XT 550
600 43f
600 2kf
TT 600 59x
TTR 600
Och nu Teneren, så nu är du inte ensam på SH längre Ozzian! :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Måste bara skriva av mig. Lyckades komma över en Tenere 34L för ett tag sen och jag är så jäkla nöjd!

View attachment 457981

Säljaren 67 år, hade ägt den i femton år och måste varit försiktig. Inga skrapsår, inga spruckna blinkersar och inga bucklor i den majestätiska 30-liters-tanken som tyder på vurpor. Skulle tro att en grundlig tvätt räcker för ett rejält kliv upp i snygg-trappan.

Lite märkligt är dock att gaffelbenen verkar blivit utsatta för ett grusbombardemang utan dess like, har inte sett det på mina andra hojar. Osäker på om det bara är klarlacken som isåfall måste fixas, eller om det är alut som fått stryk. Ska nog låta det vara, när hojen i övrigt inte har något behov av förbättring. Tror jag. Orenoverat smäller alltid högst.

Kom sen på att jag nu har sex hojar med samma härliga, småsömniga motor:
XT 550
600 43f
600 2kf
TT 600 59x
TTR 600
Och nu Teneren, så nu är du inte ensam på SH längre Ozzian! :)

Fy fan vad läcker!
Bra köp helt enkelt, jag är svårt avundsjuk.
Ring om du hamnar i lyxfällan, så ska jag hjälpa dig.
Nä, skämt å sido, men en sån där skulle jag vilja ha :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha, tack så mycket, och jag är rätt avis på din T7:a! :)

Hade efteråt lite mailkontakt med säljaren som berättade att det ringde en kille dan efter. Han blev fullkomligt förkrossad när Teneren inte fanns kvar - men vänta bara! Inte nog med att säljaren hade min hoj som han använde då och då, han hade också EN TILL i en bod på tomten!

Den tittade jag aldrig på, men som han sa var det ett renoveringsobjekt/reservdelshoj han köpt på sig "uti fall att." Undrar i så fall uti fall vad, för när mätaren på min, efter femton år, inte står på mer än 3460 mil så kommer inte hojen dö förslitningdöden.
Hur som så fick den bedrövade killen köpa reservhojen som plåster på såren, men jag kan tänka mig att det sved. :gnissla

Frågade Transportstyrelsen som skickade det här svaret:
Antal ex i Sverige.png
Det var alltså inte särskilt många som köpte en ny Tenere, men det är en av de femton -83:eek:rna som jag lagt vantarna på. :)

Just det! Notera uppsvinget 1986 när Teneren fick elstart och 1988 när den fick kåpa.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vill någon sälja ett orginalsystem inkl dämpare till TTR -00 till mig? På min sitter ett orginalrör, något moddat för att Viper-dämparen ska passa. Vid intresse kan det ingå som betalningsmedel.

TTRen i Nyköping (4,5).png
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nån mer som är med, och vad tycker ni?


 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top