Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Måste bara skriva av mig. Lyckades komma över en Tenere 34L för ett tag sen och jag är så jäkla nöjd!

View attachment 457981

Säljaren 67 år, hade ägt den i femton år och måste varit försiktig. Inga skrapsår, inga spruckna blinkersar och inga bucklor i den majestätiska 30-liters-tanken som tyder på vurpor. Skulle tro att en grundlig tvätt räcker för ett rejält kliv upp i snygg-trappan.

Lite märkligt är dock att gaffelbenen verkar blivit utsatta för ett grusbombardemang utan dess like, har inte sett det på mina andra hojar. Osäker på om det bara är klarlacken som isåfall måste fixas, eller om det är alut som fått stryk. Ska nog låta det vara, när hojen i övrigt inte har något behov av förbättring. Tror jag. Orenoverat smäller alltid högst.

Kom sen på att jag nu har sex hojar med samma härliga, småsömniga motor:
XT 550
600 43f
600 2kf
TT 600 59x
TTR 600
Och nu Teneren, så nu är du inte ensam på SH längre Ozzian! :)
Ojj, gratulerar så mycket, du börjar få till en imponerande samling hojar.

Tänkte du kanske skulle köpa min, om jag någonsin tröttnar på den, men den du fick tag i är ju dessutom den äkta första, min är "bara" en -84 som var bucklig redan när jag köpte den :)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dagens lärdom då...

Min tempmätare gav ju inte rätt temp på hojen.
Kylarvätskan cirkulerade och blev varm.
Tempmätaren funkade ifall jag kopplade givarsladden mot jord (motorn/ramen). Dvs. den gav max utslag.
Mätte motståndet mellan givaren och jordpunkten. Det stämde inte och serviceboken rekomenderade då att man bytte ut givaren.
Jag tog inte loss den och kokade den och mätte vid olika tempereaturer, utan körde helt sonika hojen varm och mätte den på plats.
Nåväl..
Beställde en ny och fick den idag.
517:- hos lokala Yamaha handlaren. :näsblod
Den vägen 8 gram och är därmed lite billigare än guld även om priset per gram hamnar på 64,50:-
View attachment 455831

Monterade den och ingen skillnad...:huvet
Ok.....då var det inte den då.....
Vad mera finns kvar....
Börjar klura och det enda jag kommer på är jorden. Den sitter ju så fint och snyggt där den sitter, med ny ringkabelsko och allt...
Hhhmmm....
Undrar om jorden skall sitta där..? :va
Vad säger servicehandboken..?
Inget. Inga bilder eller ritningar var jorden skall sitta.
Börjar googla bilder på nätet och hittar denna.
View attachment 455832

Ah, den skall sitta vid punkt 1 och inte vid punkt 2 där förre ägaren satt den.
Testar flytta jorden till sin rätta plats och tror ni inte att tempmätaren funkar som den skall.
:glömdet
517 SEK kostade den lärdomen.
Så nu vet ni andra om ni springer på samma fel.
Min tempmätare på XTZ660’n funkar inte, läste här av en slump och min sladd sitter också fel, i typ kylarfästet. Den gick ingenstans och nådde inte ens givaren?

lär ju funka nu när jag vet var den ska sitta?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Min tempmätare på XTZ660’n funkar inte, läste här av en slump och min sladd sitter också fel, i typ kylarfästet. Den gick ingenstans och nådde inte ens givaren?

lär ju funka nu när jag vet var den ska sitta?
Jag hade samma grej på min XTZ750. Samma alltihopa och den posten räddade mig också från att köpa ny givare.

Totalt har alltså Wiseguy sparat oss 1200:-.

Tackar vi för!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ojj, gratulerar så mycket, du börjar få till en imponerande samling hojar.

Tänkte du kanske skulle köpa min, om jag någonsin tröttnar på den, men den du fick tag i är ju dessutom den äkta första, min är "bara" en -84 som var bucklig redan när jag köpte den :)
Haha, tack så mycket! :)

Jo jag var riktigt sugen på din Tenere, och när den fanns så nära också! Du slipper iallafall lida samvetskval för att du använder den, ribban är redan lagd, så att säga.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gaffelbälgarna på min TT ser förjävliga ut! Ser ut att vara orginalbälgar, men undrar isåfall vad som hänt med dom?
Nya Pirelli MT16 Garacross (3) - kopia.JPG
Självklart är orginalbälgar slutsålda för länge sen, men jag köpte ett par på Ebay....som tyvärr var i lite för ljus kulör.
Men, det finns fortfarande orginal till XT 600 43f, frågan är om de skulle passa TT:n? Kommer de bli helt utstretchade, det skiljer ju sisådär 80-90mm i slaglängd? Lång utläggning för enkel fråga, men nån som vet?

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gaffelbälgarna på min TT ser förjävliga ut! Ser ut att vara orginalbälgar, men undrar isåfall vad som hänt med dom?
View attachment 471981
Självklart är orginalbälgar slutsålda för länge sen, men jag köpte ett par på Ebay....som tyvärr var i lite för ljus kulör.
Men, det finns fortfarande orginal till XT 600 43f, frågan är om de skulle passa TT:n? Kommer de bli helt utstretchade, det skiljer ju sisådär 80-90mm i slaglängd? Lång utläggning för enkel fråga, men nån som vet?

Jag har en mindre drös med fräscha par bälgar. Alltså gamla original. Flera är Yamaha, men troligtvis ingen till TT. Vill du jag kollar så kan du ge mig lite mått??
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har en mindre drös med fräscha par bälgar. Alltså gamla original. Flera är Yamaha, men troligtvis ingen till TT. Vill du jag kollar så kan du ge mig lite mått??
Det vore ju kalas! :banana
Ska kolla mått när jag är där nästa gång.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har en mindre drös med fräscha par bälgar. Alltså gamla original. Flera är Yamaha, men troligtvis ingen till TT. Vill du jag kollar så kan du ge mig lite mått??
Såhär ett år senare kollar jag i dokumentet där jag skrivit vad som är på gång med mina hojar och får se att jag skrivit några kryptiska siffror vid DT125:an; 41 - 54. Fattar ingenting, tills det plötsligt skramlar till...
Behöver alltså två par, en: 41-54 mm och den andra: 42-59.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Såhär ett år senare kollar jag i dokumentet där jag skrivit vad som är på gång med mina hojar och får se att jag skrivit några kryptiska siffror vid DT125:an; 41 - 54. Fattar ingenting, tills det plötsligt skramlar till...
Behöver alltså två par, en: 41-54 mm och den andra: 42-59.
De jag har är:

50-30
55-37
55-31
50-31
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Näe, men gissningsvis är de nog ett par nyanser rödare än mina 35 år gamla, som matchar hojens patina. Till TT:n köpte jag nya på Ebay, men har inte satt dit dem än. Lite rädd för WOW-effekten...
Jo, känner igen det, blev lite för mycket färg första bälgarna jag köpte till Teneren..
Original var mest smulor så inte mycket att välja på.
Minns tyvärr inte var jag hittade de som är på nu, har för mej Italien...(?)

Fan, det är ju inte helt lätt, lyckas man hitta ok färgnyans är måtten kajko, eller tvärt om ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, känner igen det, blev lite för mycket färg första bälgarna jag köpte till Teneren..
Original var mest smulor så inte mycket att välja på.
Minns tyvärr inte var jag hittade de som är på nu, har för mej Italien...(?)

Fan, det är ju inte helt lätt, lyckas man hitta ok färgnyans är måtten kajko, eller tvärt om ?
Visst, så är det. På en gammal hoj kan man knappt byta tanklock utan att det lyser NYTT om det. Min TT har nog gått med en Supertrapp el likn som sprider avgaserna åt sidan. Därför är bakstänkan brunsvart. Men byter jag den så är den 35 år yngre än resten av hojen, så vad gör man? Byter hela utanpåverket?
Jag vill hellre skita ned stänkan så den passar ihop med resten, frågan är bara hur?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Minns du vad för hoj de suttit på?
Nej inte säkert, sorry. De kommer från XT 600, XT500, XL500, och kanske XL125, bälgarna var ofta svarta i början av 80 talet. Jag gillar ju trumbromsar och luftkylt. Och ja, alla blev de scramblers?

Det finns fler nånstans, jag gillar att sätta dit såna gaffelskydd som flattrackhojar hade förr istället.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Visst, så är det. På en gammal hoj kan man knappt byta tanklock utan att det lyser NYTT om det. Min TT har nog gått med en Supertrapp el likn som sprider avgaserna åt sidan. Därför är bakstänkan brunsvart. Men byter jag den så är den 35 år yngre än resten av hojen, så vad gör man? Byter hela utanpåverket?
Jag vill hellre skita ned stänkan så den passar ihop med resten, frågan är bara hur?
Jag har faktiskt åldrat en vit framskärm för att passa med resten. Jag eldade påsprutad 5-56 med en gasolbrännare, lite snabba knyckar liksom. Blev oväntat bra faktiskt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har faktiskt åldrat en vit framskärm för att passa med resten. Jag eldade påsprutad 5-56 med en gasolbrännare, lite snabba knyckar liksom. Blev oväntat bra faktiskt.
Jaha, men gick det att få det jämnt, utan att skärmen blev flammig?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top