Yamaha XT 600 E-tråden

Lite för hård och lite för lite spel mellan söndagsbromsa lite och full tvärnit.
Det var bättre när man hade motardsulorna på och däcken var varma, jämfört med 21" fram med offroad däck.
Testade även med lite olika belägg, men ingen större skillnad av dem.
Men det kändes att den svaga punkten var oket fram när bromspumpen var utbytt.

Jag förstår. lite som snabbgas, fastehh... snabbroms? Med andra ok skulle bromskraften ha fördelats över större kolvyta?
 
Är det någon som bytt styre på sin xt? Har styrhöjare på min men får inte till det så det blir bra när jag står upp och kör så funderar på att byta hela styret.
 
Det hade nog gett ett vettigare resultat. Det bromspumpen satt nog på ett stadigt 4-kolvs ok innan den hamnade på XT:n lilla 1-kolvsok :D

Jo, det låter förstås rimligare.
 
Har fått ett litet bekymmer. Hojen har gått hur bra som helst hela våren, men idag på väg till jobbet stannade jag till hos en kompis och stängde av motorn i någon minut. När jag startade hojen igen och åkte iväg gick den helt skit. Hackade och hostade och gick verkligen helt kass. På tomgång var den som vanligt med minsta acceleration så började den hacka, hosta och rycka. Var bara att vända om, rulla in hojen hos polaren och beslagta hans hoj för att komma till jobbet. Har således inte hunnit kolla på hojen än men tänkte om någon känner igen symptomen. Tycker den beter sig som om den inte får bränsle, men det finns bensin och kranen är på.

Tycker det är märkligt att den går hur bra som helst till helt kass direkt. Skit i förgasaren? Stopp i bränslefilter?

Tack på förhand. /Linus
 
Börja med att byta tändstift.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 
Går hojen bättre med choken vill den förmodligen ha högre % bränsle. Jag skulle nog kolla bränslefiltret i tanken, "silen", så det är rent, likaså om den har nåt filter på väg till förgasaren. Är soppaslangarna täta och sitter på ordentligt? Kanske är tanklocket för tätt så det blir vakum i tanken? Fast det blir det ju inte bara av sig självt, inte de andra förslagen heller...

Kör vidare på Kjelles spår ovan, och kolla så tändhatt och tändkabel sitter ihop som de ska. Inga mästartips men det var vad jag kunde klämma fram.
 
Last edited:
Tänkte riva isär förgasaren idag men gjorde ett sista frest innan. Jag gjorde några ordentliga gasningar på tomgång. Den spottade och fräste men segade sig upp till 5000 varv innan den spottade till ordentligt en gång, som att något släppte, och sedan gick den som vanligt igen. Jag fattar inget. :)
 
Last edited:
Kört min 2003 i 1,5 år och är helnöjd...dock så har den nu börjat bli svårstartad så har plockat ner den för att gå igenom den lite mer än den vanliga servicen.

Min är strypt enligt regbeviset men hittar ingen strypning i vare sig insug eller trottellock.
Är det mer en myt att de faktiskt var strypta utan att det mer än "papperstrypning"?

Ger det nåt att mecka dit separata filter...eller finns det luft så det räcker i org.boxen?

Känns som att batteriet är på väg att ge sig..igen....har fler samma problem att man får byta oftare än "vanligt"?
 
Strypningarna var för att klara hårdare miljökrav. Verkar vara olika beroende på vilket land de såldes i också.
Insugsgummi mellan förgasare och cylinder är mindre. Finns större på ex kedo. Utvändig stopp för max trottellyft finns på vissa. Sedan är snorkeln på luftburken och avgassystem strypande i viss mån. Bla kedo säljer lock till luftburk för att slippa snorkeln.
Om man modifierar luft och avgas måste man byta munstycken i förgasaren också och därmed mäta luftöverskott för att säkerställa bränsleblandning.
Men visst blir de lite piggare med öppna insugsgummin, öppnare luftburk/filter, avgassystem och större munstycken i förgasaren. Något effektmonster blir det dock ändå inte.
Då det är en vanlig och en vacuumförgasare är det inte så bra att ta bort luftburk sägs det.
 
Last edited:
Även om någon tagit bort dessa små strypningar är det kanske inte ändrat i regbeviset.
 
Tackar för input!

Visst kan någon före meckat bort ev. strypningar, inget fanns att hitta nu iallafall.

Ett nytt luftfilterlock från Kedo var inte tokdyrt så tackar för tipset där!
Komp. med nya HM, annat avgas så blir det nog bra som första steg.

Kedo-katalogen gav ju mersmak....nån som provat deras tuningkammar?


Återstår frågan om det är ett generellt problem med batteriets hållbarhet?
 
Har du kollat att voltregulatorn fungerar som den ska? Ska inte ladda mer än ca 14 volt vid 4000 rpm. Annars prova en annan batteritillverkare, vissa märken klarar en enstånkas vibrationer bättre än andra.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Har du kollat att voltregulatorn fungerar som den ska? Ska inte ladda mer än ca 14 volt vid 4000 rpm. Annars prova en annan batteritillverkare, vissa märken klarar en enstånkas vibrationer bättre än andra.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Laddar 13,2 på tomgång...har inte kollat på högre varv men låter som en möjlig felorsak.
Tack för tipset!
 
Ja, kedo har en trevlig katalog och gått bra att handla ifrån för mig iaf. Jag har nöjt mig med insug, luftfilter, nålar, munstycket och avgas. Finns ju kammar och högkompkolv att skaffa men vill ha den kvar som "säker och slitstark". Börjar man trimma för mycket tänker jag mig att den inte blir lika pålitlig längre. Var gränsen går vet jag dock inte. Men bättre med fler cylindrar om man vill ha mer effekt och bibehållen pålitlighet.
Jag hade en irriterande svacka vid ca 3000 varv, den försvann med andra nålar/munstycken! Tror svackan var när vacuumförgasare började öppna.
De erfarna säger att om denna hoj ska trimmas mycket är det bäst att ta bort orginalförgasarna och sätta dit en större eller två vanliga. Finns också på kedo tror jag.
Vacuumförgasare tillkom mest för att uppfylla miljökrav, få bättre blandning och förbränning på lägre varv. Kan ha mindre vanlig förgasare då och få högre flöde/blandning på lågvarv.
 
Ja, kedo har en trevlig katalog och gått bra att handla ifrån för mig iaf. Jag har nöjt mig med insug, luftfilter, nålar, munstycket och avgas. Finns ju kammar och högkompkolv att skaffa men vill ha den kvar som "säker och slitstark". Börjar man trimma för mycket tänker jag mig att den inte blir lika pålitlig längre. Var gränsen går vet jag dock inte. Men bättre med fler cylindrar om man vill ha mer effekt och bibehållen pålitlighet.
Jag hade en irriterande svacka vid ca 3000 varv, den försvann med andra nålar/munstycken! Tror svackan var när vacuumförgasare började öppna.
De erfarna säger att om denna hoj ska trimmas mycket är det bäst att ta bort orginalförgasarna och sätta dit en större eller två vanliga. Finns också på kedo tror jag.
Vacuumförgasare tillkom mest för att uppfylla miljökrav, få bättre blandning och förbränning på lägre varv. Kan ha mindre vanlig förgasare då och få högre flöde/blandning på lågvarv.

Bytte du till annan typ av nål med annan utformning eller bara till nya org.?

Blir inga större utsvävningar denna gång, filterlock, munstycken och avgas.
Klurade på en kam men då bör man putsa kanaler och fräsa ventilsätena när man ändå är igång och det ska jag försöka att hitta en lös motor till istället.
 
På vacuumförgasare har jag en annan nål, smalare nedtill och en bit upp, kan kika om jag har kvar någon beteckning. (3:e spår uppifrån). Munstycket till detta är 245.
Huvudmunstycket har jag 120 i vacuumförgasare.
I vanliga förgasaren har jag 140 i huvudmunstycke, standard nål och munstycke (andra spår nedifrån), lågfartmunstycket är standard 46 men ska testa med 48 eller 50 till sommaren.
Obs att detta kan vara ett riktmärke, alla cyklar kan vara lite olika och beror på vilket filter, avgassystem du har men kanske skiljer mellan årmodeller också? Jag har en 02:a...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top