Yamaha XT 600 E-tråden

Jag har faktiskt också en XT600E av årsmodell 2002.

Sitter helsystem och snorkeln är bortplockad men jag har inte plockat av och inspekterat hur förgasarna är bestyckade.

Är dom strypta i insuget? Måste börja plocka isär den nu känns det som.

Den jag har är använd mest som offroad-båge då drevningen är 14-47. Trots detta så känns den väldigt trött tyvärr.

Vad kör ni för drevning? Någon provat dynojet-kit till förgasarna? Vad exakt är det som inte fungerar utan luftburk?
 
Jag har en 1998. Bytte i somras till nya progressiva fjädrar fram samt ny dämpare bak, med ställbar retur. Båda från YSS. Är nog den absolut bästa uppgraderingen att börja med för att bättra på körbarheten. I synnerhet utanför asfalten.
 
Last edited:
Gällande luftburken har jag ej egen erfarenhet men sägs (på olika forum) att de gärna hostas och smäller utan. Den vanliga förgasaren öppnar något fördröjt spjället i cv-förgasaren. Undertrycket i motorn styr sedan trottel och nål i cv-förgasaren. Kanske är det extra viktigt att tryckdifferensen på förgasarnas in/ut är lika för att det ska lira? Kanske kan någon annan ge bättre svar? Eller också testar du och ser vad som händer. Om du har för avsikt att gå vidare med trimmning är det som sagts bättre att byta ut dem.

Du tyckte att den var "trött"... kom ihåg att det beror på vad du jämför med. Denna enstånka med 27-33kW anses ofta trött även med "full effekt".

Ang dynojet så innehåller det setet en nål till cv-förgasaren, en 245- borr till nålmunstycket och en 115- borr till huvudmunstycke. Det funkar bra, men mycket billigare att köpa lösa delar och bäst är ju att koppla upp och mäta så att den inte går för magert.

Ang gummin insug så syns det om gummit är mindre än förgasaren då du tar bort detta. Oavsett är det bra att byta, mina var som "pulver", bara rasade isär.

Drevning är 15/45 orginal, beror på om du tänker åka väg eller stig vad som är bäst.

Finns mycket skrivet om förgasarna (och annat kring xt600) på olika forum, ex här på sporthoj, soe, svmc mfl. Googla så hittar du massor.
 
Last edited:
Jag upplever den inte som trött som i orkeslös, mer att den är kvävd.

Har nu inspekterat insug (ingen strypning), plockat isär båda förgasarna för att kolla munstycksstorlek (ser väldigt fina ut inuti).
Vidare är ventilspel kollat, 10 in och 15 ut således i ordning.

Däremot så tycker jag kollektorn(främre delen av avgassystemet), behöver bytas, förutom rost så ser det inte välgjort ut.
Hade lite tur och fick tag på en annan modell av en bekant i rostfritt som skall monteras istället.
Samma person har en borrad 650 motor med portad topp som ev. kunde tänkas avyttras, förhandling pågår...
Dock var denna maskin ej E, så då måste jag flytta över lämpliga delar eller köra med kick.

Återstår då ev. byta till 2 "riktiga" fuggar men ett steg i taget.
 
Halloj allihopa.
Har en tanke på att koppla in värmehantag och tänkte kolla om ni andra hittat något smidigt ställe att koppla in sig på tändningsström istället för konstantström på batteriet?
 
Halloj allihopa.
Har en tanke på att koppla in värmehantag och tänkte kolla om ni andra hittat något smidigt ställe att koppla in sig på tändningsström istället för konstantström på batteriet?
Om du köper Oxfords nya så stänger de av sig själva. Jag kör med dessa kopplade direkt på batteriet. Annars är det enkelt att använda ett relä.
 
Om du köper Oxfords nya så stänger de av sig själva. Jag kör med dessa kopplade direkt på batteriet. Annars är det enkelt att använda ett relä.
Har beställt Koso HG-13, dom har förvisso nån spänningsvakt vid 11.5V men de hinner ju suga ur en del kräm då innan dom slår ifrån. Relä var ingen dum idé annars ?
 
Har beställt Koso HG-13, dom har förvisso nån spänningsvakt vid 11.5V men de hinner ju suga ur en del kräm då innan dom slår ifrån. Relä var ingen dum idé annars ?
11.5 funkar inte. Du räddar batteriet från att dö bortom räddning men hojen kommer inte starta. Satsa på relästyrning om du köper Koso.

BTW är du säker på att den bryter vid 11.5 och inte tidigare? Såg i manualen att den varnar för lågt batteri vid 11.5 men inte när den bryter. Kan vara värt att googla upp innan.
 
Hittade en bra kabel att koppla in mig på nära batteriet som nån redan hade vart och tjuvat ström från tidigare. Så nu är det kopplat på tändningen och verkar funka som det ska :)
 
Leker med tanken att slakta min -98 XT600E och sälja delarna. Har tidigare i år i teknikforumet beskrivit min vånda med misstänkt elfel som jag inte får ordning på. Orken och tålamodet är nu slut, och jag vill inte heller plöja ner ner mer pengar i hojen.

Bytte förra sommaren till nya progressiva fjädrar fram samt ny dämpare bak, med ställbar retur. Båda från YSS. Och som led i att få ordning på den har den i somras också fått ny startmotor och nytt batteri.

Kanske en lätt sak att lösa problemet. Eller inte. Jag är inte speciellt meck-kunnig, men kommer inte längre själv. Någon som behöver något, om det blir aktuellt? Eller kanske är sugnen på att lägga ett bud på hela hojen?

Bild från 3-4 år sedan.
24302106_10215328501475587_7409567283613244780_o.jpg
 
Leker med tanken att slakta min -98 XT600E och sälja delarna. Har tidigare i år i teknikforumet beskrivit min vånda med misstänkt elfel som jag inte får ordning på. Orken och tålamodet är nu slut, och jag vill inte heller plöja ner ner mer pengar i hojen.

Bytte förra sommaren till nya progressiva fjädrar fram samt ny dämpare bak, med ställbar retur. Båda från YSS. Och som led i att få ordning på den har den i somras också fått ny startmotor och nytt batteri.

Kanske en lätt sak att lösa problemet. Eller inte. Jag är inte speciellt meck-kunnig, men kommer inte längre själv. Någon som behöver något, om det blir aktuellt? Eller kanske är sugnen på att lägga ett bud på hela hojen?

Bild från 3-4 år sedan.
View attachment 465362
Upp med den på Blocket.
"Några små skavanker, den är ju ändå gammal. Behöver säkert en förgasarjustering" :hihi

Mera seriöst så sälj den hel. Beskriv felet för intressenter och sen är det upp till dem att fixa.
Tror sjävl det inte är allt för komplicerat.....bara man hittar felet.
 
Topp! Bryter dom direkt när man stänger av motorn eller vid vilken Volt?

Dom känner av karaktären från laddspänningen.
Så dom stänger av i princip direkt, jag har inte klockat, men kanske en minut.
De går både på batterispänningen och har inbyggd mikrofon som känner av om motorn är igång. Stänger av väldigt fort.
 
Leker med tanken att slakta min -98 XT600E och sälja delarna. Har tidigare i år i teknikforumet beskrivit min vånda med misstänkt elfel som jag inte får ordning på. Orken och tålamodet är nu slut, och jag vill inte heller plöja ner ner mer pengar i hojen.

Bytte förra sommaren till nya progressiva fjädrar fram samt ny dämpare bak, med ställbar retur. Båda från YSS. Och som led i att få ordning på den har den i somras också fått ny startmotor och nytt batteri.

Kanske en lätt sak att lösa problemet. Eller inte. Jag är inte speciellt meck-kunnig, men kommer inte längre själv. Någon som behöver något, om det blir aktuellt? Eller kanske är sugnen på att lägga ett bud på hela hojen?

Bild från 3-4 år sedan.
View attachment 465362

Blev det nånting av skrotningen av denna? Isåfall är jag intresserad av lite diverse!
 
Back
Top