Yamaha XT 600 E-tråden

Är det någon som vet om stödet från en xt600 passar 600e? Har en 1989 där stödet är lika stabilt som kex...
 
Kommer snart bli med en XT årsmodell runt 1990, rullat 3000 mil och kan vara i behov av en framskärm, någon som vet bra ställe att köpa prylar till hojen
 
Kommer snart bli med en XT årsmodell runt 1990, rullat 3000 mil och kan vara i behov av en framskärm, någon som vet bra ställe att köpa prylar till hojen

Om du inte vill ha original framskärm så är ju en universal ett alternativ.
Aliexpress www.aliexpress.com har mycket mc-grejer att välja på.

Här är ett exempel på en unversal framskärm för strax över hundringen inkl. frakt från Aliexpress:

https://www.aliexpress.com/item/mot...-8da4-43b5-a21d-9c29be2ae297&rmStoreLevelAB=5
 
Tja
Någon som sitter på en rasad XT som vill sälja?
Alternativ ram inkl papper eller tt600e.
Årsmodeller från -95-03

//Panos :tummenupp
 
Försöker hitta plast till min -00:a utan resultat. Det måste väl finnas färdiga och billiga plastkit att köpa till en av värdens mest sålda hojar?!
 
Försöker hitta plast till min -00:a utan resultat. Det måste väl finnas färdiga och billiga plastkit att köpa till en av värdens mest sålda hojar?!

Plast till våra äldre hojar är svårt. Framstänkor finns ju universal att köpa, men bakstänkor kräver ofta modellspecifik passning. Hitta sidokåpor gör man tyvärr bara efter hängande över Ebay, jag har inte hittat någon annanstans att handla iaf.

För några år sen hade jag tur och hittade spretans orginal-sidokåpor till min 2kf på Ebay för ca 1300:-. Behövde jag nya kåpor? Nej, mina ser ut som nya (nåja...), bara kul att ha! :tungan


View attachment 454022



Kanske inte till din årsm:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...at=10063&_odkw=Yamaha+xt+600+2000+side+covers
 
Last edited:
Plast till våra äldre hojar är svårt. Framstänkor finns ju universal att köpa, men bakstänkor kräver ofta modellspecifik passning. Hitta sidokåpor gör man tyvärr bara efter hängande över Ebay, jag har inte hittat någon annanstans att handla iaf.

För några år sen hade jag tur och hittade spretans orginal-sidokåpor till min 2kf för ca 1300. Behövde jag nya kåpor? Nej, mina ser ut som nya, bara kul att ha! :tungan

Åhå, trodde i min enfald att det skulle finnas mängder med pryttlar till dessa hojar när jag köpte den häromdagen. Jättefint skick så inget behov egentligen, men ibland vill man ju modifiera lite och då känns det synd att ge sig på den fina originalplasten. :)
 
Nä, det är rätt; fin orginalplast sågar man inte i. Men kolla Tradera eller Blocket efter lite sjabbiga kåpor att såga i, kan finnas om du har tur.
 
Kolla på ”bike-teile.de” Tysk sida med begagnade delar till anständigt pris, oftast. Lite knepigt att handla med endast grundskoletyska på CV:t, vill oftast ha förskott innan de skickar. Bra att de bedömmer skicket i annonsen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Har stor beslutsångest gällande bakdämparinköp. Var sugen på Yss, men den leveras inte med anpassad fjäder. Är optimerad för 80-90 kg. Jag är runt hundra, hojklädd. Och sen lite packning på det. Wilbers med ställbar retur är grymt bra, men det blir dyrt. Hagon landar prismässigt mitt emellan. Dock ej ställbar retur på den. Letar vidare, och tar tacksamt emot tips.
 
Har nu haft min xt några veckor och är väldans förtjust, men tycker frambromsen kanske är i klenaste laget. Går det att göra något där? Blir det någon märkbar skillnad om jag byter till stålomspunnen slang?

Bjuder på ett filmklipp. :)

 
tycker frambromsen kanske är i klenaste laget. Går det att göra något där? Blir det någon märkbar skillnad om jag byter till stålomspunnen slang?
Bromsen blir inte kraftigare för att du har stålomspunnet. Den blir mindre svampig och känns lite mera gedigen.
XT-bromsarna är ju inte direkt några rediga rackare från början. Så någon jättestor skillnad blir det inte, men alla förbättringar är förbättringar.
Stålomspunnet finns billigt på E-bay. Se till att beställa inom EU bara.

Själv så tyckte jag också att frambromsen sög. Kollade runt efter annat ok, men det är inte många som passar originalskivan. Storlek, offset, fäste och allt det där. Finns adapterkitt, men med nya ok och kitt så springer summan iväg och det är inte riktigt värt det.

Själv löste jag mitt problem genom att byta ut bromspumpen+handtaget mot en Brembo radiallpump som jag hade liggandes till ett annat projekt som aldrig blev av.
Det gav bra skillnad, även om jag får erkänna att radiallpumpen nog var lite överdimensionerad för originaloket.
Den kostade gratis så den var värd det. Fast jag vet inte om den hade varit värd det om jag betalat 1-2000 för den.

XT600_SH.jpg
 
Det gav bra skillnad, även om jag får erkänna att radiallpumpen nog var lite överdimensionerad för originaloket.

Hur yttrar sig det?


Och ang bromsskiva så säljer väl fortfarande ISR järnskivor? Som jag minns det blev det ett jäkla nyp när jag bytte på GPX 750:n.
 
Hur yttrar sig det?
Lite för hård och lite för lite spel mellan söndagsbromsa lite och full tvärnit.
Det var bättre när man hade motardsulorna på och däcken var varma, jämfört med 21" fram med offroad däck.
Testade även med lite olika belägg, men ingen större skillnad av dem.
Men det kändes att den svaga punkten var oket fram när bromspumpen var utbytt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top