Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

bälgar som du säger skulle säkert funka kanon.
vill du biffa på mellan styrkronorna så kan ett lämpligt rör i plast funka. bara lacka på svart.
bälgar kan du köpa på biltema, styrväxeldamask.

hur lång är orginaldämparn?
 
Last edited:
Bälgar tycker jag är skitsnyggt, sen är det ju jävligt praktiskt med, inga stenskott på gaffelbenen som får chromet att släppa ochunderliggande metall att oxidera och slita på packboxarna. Win/win!
 
Får ta och prova hur det ser ut med bälgar senare :tummenupp

Längd på dämparen bak? Ingen aning... Mr Google gav tips på cc mått på 15"... dvs ca 38cm om det nu stämmer.
 
lät långt,, den ser kort ut..
38-40 är väl typ crossdämpare
 
lät långt,, den ser kort ut..
38-40 är väl typ crossdämpare

Hmmm... Kikade igen på google och hittade inga andra svar. Jag får mäta den riktiga vid tillfälle när jag kommer åt...
 
Fått tummen ur och börja skruva lite till slut.

Förmiddagspasset ägnades åt att kolla om det överhuvudtaget är möjligt att få framhjulet att lira i gaffeln... Som så ofta, ett par sunkiga mobilbilder på resultatet & utmaningarna :hihi

Bild1: 140mm mellan gafflarna. 130 däcket visade sig vara 135mm brett så det blev bara 2,5mm kvar på vardera sida :confused: Men det går ju att hitta smalare däck vi behov. Skivan hamnade rätt bra i förhållande till gaffeln iaf! :tummenupp
Bild2&3: Ser lite fetare ut än original :D
Bild4: Fyrkolvsok får oxå plats!:yoparty
Bild5: Men usch va tight mellan ok & ekrar :3freak Ett par mm på sin höjd om jag centrerar hjulet. Har ett tvåkolvsok som inte tar lika mycket plats om det krisar. Ekrar och ok är det lite patina på...
Bild6: Hur jag ska få plats med hastighetsgivaren är ett riktigt mysterium...

Frågor:
- Framaxeln original är 15mm. Lager på hjulen är 20mm. Kan man fuska med en "hylsa" på 20/15mm eller är det nya lager med rätt mått som gäller?
- Hur mycket marginal behöver man enligt bilder ovan till däck, ok mm?

Jaja, hade inga illusioner om att det skulle bli lätt. Det löser sig efterhand! :D:D

Lite lunch och sen ut i garaget igen. Eftermiddagspasset ägnas åt att häkta loss motor och lite annat smått och gott (toppen ska ju oxå renoveras). Bara till att skruva upp volymen på radion & Rock'n Roll! :yoparty

DSC00696.jpg
DSC00697.jpg
DSC00698.jpg
DSC00701.jpg
DSC00702.jpg
DSC00703.jpg
 
Last edited:
Och så har man kikat lite på bakhjulet i eftermiddag...

Tur med distanser och centrering, passar vad jag kan se perfekt! :tummenupp (Diffade 0,5mm jämfört med original vid mätning, ska kollas igen.)

Dreven verkar vara hyffsat i linje, fick det till 3mm diff jämfört med original. Lätt fixat fram eller bak. :)

Dock blir drevstorleken ett aber. Stort som ett pizzadrev (drygt 40 kuggar) jämfört med det jag har nu (drygt 30 kuggar)... What to do?? :va Finns inte mycket att välja på som nya framdrev heller så det måste nog bli ett specialbyggt drev bak eller fram på något sätt. Tips?

Sen hittade jag ett hål på bromstrumman bak, vad är det till för? Ser nästan ut som om man skulle kunna koppla in en hastighetsmätare...? Nåt som roterar i botten på hålet iaf. Måste kollas upp om ingen här vet på rak arm.

Nu får det vara kväll. :fyllisar

DSC00704.jpg
DSC00707.jpg
DSC00709.jpg
DSC00711.jpg
 
Hyllsa till kullagren borde funka hur bra som helst. Mätarutaget inte en aning... men lyck till för snyggt blir det iallafall :)
 
Hyllsa till kullagren borde funka hur bra som helst. Mätarutaget inte en aning... men lyck till för snyggt blir det iallafall :)

Hylsa, låter bra! Förenklar saker en hel del. Om jag tänker rätt så gör man hylsan något kortare än avståndet mellan ytterkanterna på lagrena så att sidotrycket ligger på existerande lager och distanser (och inte mot hylsan). Alternativt något kortare än avståndet mellan gafflarna. Tänker jag rätt?

Hålet i trumman verkar mycket riktigt vara till hastighetsmätare! :) Måste kolla efter en VN800 vajer och se om den passar till min mätare bara. I sådana fall är ju problemet med hastighetsgivaren fram löst! :)

Thx!
 
Tror att du tänker rätt men det känns som om man skulle vilja kolla på grejerna innan man säger nåt, däremot så skulle jag bara göra passning på hylsan i ändarna behöver inte vara mera än längden på lagrena ifall man nån gång vill få isär det + att det blir lättare å montera. Alltså större inner dia i mitten.
 
Grattis! Riktigt fet med de nya fälgarna:tummenupp Vill också ha såna:4skrika
 
Jag skulle nog satsa på en hylsa med riktigt bra passning (inte presspassning, men närapå) hela vägen mellan gaffelbenen.
Stärker upp axeln och stabiliserar gaffeln.
Jag skall kolla i drevkatalogen ikväll huruvida det finns några framdrevsalternativ som passar rakt av.
Kommer dock inte ihåg hur trångt det är runt drevet.

Annars är det inte jättesvårt att svarva ur centrumet från två drev och svetsa ihop en ny kuggkrans med original centrum.
Skall du ha offset så är det ännu enklare.
 
Tror att du tänker rätt men det känns som om man skulle vilja kolla på grejerna innan man säger nåt, däremot så skulle jag bara göra passning på hylsan i ändarna behöver inte vara mera än längden på lagrena ifall man nån gång vill få isär det + att det blir lättare å montera. Alltså större inner dia i mitten.

Hänger inte helt med i din beskrivning, är lite för mosig där uppe tror jag. Får läsa det en gång till imorgon om inget annat och se om jag fattar ;)

Grattis! Riktigt fet med de nya fälgarna:tummenupp Vill också ha såna:4skrika

Thx!

Jag skulle nog satsa på en hylsa med riktigt bra passning (inte presspassning, men närapå) hela vägen mellan gaffelbenen.
Stärker upp axeln och stabiliserar gaffeln.
Jag skall kolla i drevkatalogen ikväll huruvida det finns några framdrevsalternativ som passar rakt av.
Kommer dock inte ihåg hur trångt det är runt drevet.

Annars är det inte jättesvårt att svarva ur centrumet från två drev och svetsa ihop en ny kuggkrans med original centrum.
Skall du ha offset så är det ännu enklare.

Den hylsbeskrivningen är jag med på. :) Det jag inte riktigt har förstått än är vilken längd man ska ha på den, om den blir för lång av misstag tar ju hylsan upp sidokraften istället för att kraften ligger på distanser och lager som vanligt...

Börjar fundera om det inte är enklare att bara svarva ner ytterdiametern i änden på dom nya distanserna så att dom passar in i lagrena (20mm) = klart? (Existerande hylsa mellan lagrena inne i hjulet borde ju sitta kvar oavsett axeldiameter tänker jag mig.)

Angående drev... Har tidigare kollat framdrev och det är nog bara xs650 som passar med 530 kedjan (det har ja nu). Just nu lutar det åt att behålla VN800 drevet bak. Avhärda TR1:ans fram, använda centrum på det & sen svetsa på ny krans fram med lämpligt antal kuggar... Fick tidigare ett bonntips gällande avhärdning/härdning i denna tråd, tror man skulle härda mha av motorolja så blev detta hyffsat rätt :)
 
Last edited:
Är det koniska lager som på gammal hd eller vad sitter det i för lager??? Hylsan menar jag gör 15 i ändan men tex 15.5 i mitten så blir det bara passning i ändorna på hylsan = lättare att trycka dit.
 
Är det koniska lager som på gammal hd eller vad sitter det i för lager??? Hylsan menar jag gör 15 i ändan men tex 15.5 i mitten så blir det bara passning i ändorna på hylsan = lättare att trycka dit.

Nää, det sitter nog vanliga hjullager. Det är bara jag som inte har full koll på funktion & hur det ska vara monterat (fast hyffsat hoppas jag) :)

Men då tänker du dig inte en enda genomgående hylsa antar jag? Det var det jag trodde du menade från början och fick inte ihop hur jag skulle få till större innerdiameter i mitten av hylsan (röret).

Hur som, tackar för kommentarerna! Jag får fixa lite enkla ritningar på tänkt lösning sen så blir det inte så mycket missförstånd (1 bild säger mer än 1000 ord eller nä't ;))
 
kolla om du kan svarva av fästet för drevet 3 mm om de va de som fattades,, snabbt o enkelt.
jag tog bort 7-8 mm på ett.

ang lager.
du kan göra lagerhållare som rätt lager passar i som du sen pressar ner i fälgen.
dom ska i princip bara vara som en hylsa som lagret går in i fast med en kant så inte lagret åker inåt.

ang broms fram, vissa ok kan man slipa lite i.
annars fräsa av fästet lite el likn och flytta efter skivan.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top