Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

kolla om du kan svarva av fästet för drevet 3 mm om de va de som fattades,, snabbt o enkelt.
jag tog bort 7-8 mm på ett.

ang lager.
du kan göra lagerhållare som rätt lager passar i som du sen pressar ner i fälgen.
dom ska i princip bara vara som en hylsa som lagret går in i fast med en kant så inte lagret åker inåt.

ang broms fram, vissa ok kan man slipa lite i.
annars fräsa av fästet lite el likn och flytta efter skivan.

Bra tips, tackar. Hittade vn800 bakdrev med 38 kuggar, jfrt med 42 nu. Med nuvarande drev fram (17) så blir det utväxling 2.24. Ungefär som TR1 original 2,19. :tummenupp Om jag inte kan flytta ut framdrevet så kan jag nog svarva bak som du säger.

Tror att det kan finnas färdiga lager som passar men jag måste hur som helst fixa nya distanser. Får se hur jag löser det.

Broms. Spännande att slipa ner oket, undrar hur mycket gods det finns att ta av. Skivan har bara ca tre mm kvar till gaffelbenet. Får kolla att allt är optimalt placerat. Men om man kunde ta sammanlagt 1-2 mm så borde det ju räcka, då blir det kanske tom 4mm mellan ok & ekrar, kanske räcker. :)
 
Tröttnade på speciallösningar för att lyfta hojen så jag köpte en mc-lyft på biltema = kanon! :tummenupp (Syns lite blått under hojen.)

Kontrollerade måtten igen på bakfälg och distaner. Allt verkar kalas! Dessutom mätt upp dreven igen och är nere i en diff på 1mm fram/bak om jag mätt rätt. Kan jag justera fram. Lysande! :) Blir till att beställa ett nytt bakdrev bara.

Började mäta fram för att fixa nya distanser. Trångt att mäta så jag tillverkade ett par prototyper av en sadelstolpe :D Gjorde två likadana och det visade sig att lagrena inte är symmetriskt placerade, kanske pga lite off-set på fälgen. Det tog i höger gaffelben...

Nästa meck får bli att förlänga den ena och korta den andra tills det blir perfekt centrerat. (Totalmåttet är samma som original.) Och sen försöka få någon att hjälpa till med solida distanser med exakta mått.

DSC00712.jpg
DSC00714.jpg
 
Pillat lite mer med framhjul.

Justerade prototyp-hjuldistanserna med 2,5mm och sen var saken biff! Centrerat och rullar fritt! :tummenupp Tight mellan gaffel och däck... :D

Sen filade jag till en prototyp till bromsoksadapter. Blev kanon! Behöver inte justera alls i sidled vad jag kan se & så blev det närmare 4mm mellan ok & ekrar :tummenupp Dock bara 2,5mm mellan bultarna i skivan och gaffeln men det borde räcka.

Alles in alles, en bra kväll! :)

DSC00715.jpg
DSC00716.jpg
 
kanske kan slipa lite i däcket, motardkillarna bruka ju skära bort för kedjan.
känns som varje mm räknas där =)
 
är det 120 däck? kanske funkar med 110 för dig och få då lite mera plats? känns ju tajt annas. ifall det flexa lite här och däck tar det snabbt i gaffeln.
 
kanske kan slipa lite i däcket, motardkillarna bruka ju skära bort för kedjan.
känns som varje mm räknas där =)

Sant. Tänker prova att slipa/skära ner "mönsterdjupet" längst ut på kanten för att ha något under byggtiden i alla fall. Borde kunna få några mm på varje sida. :)

Tips på bästa sätt att slipa/skära ned däcket utan alltför mycket jobb eller damm? Slipa verkar tidsödande & dammigt. Skära kan ju oxå bli ett företag... kanske lättare om man värmer upp däcket... Jaja det löser sig, annars blir det nytt däck men en dimension mindre.

är det 120 däck? kanske funkar med 110 för dig och få då lite mera plats? känns ju tajt annas. ifall det flexa lite här och däck tar det snabbt i gaffeln.

130 däck är det nu (fast det är närmare 140 i realiteten). Ett 120 däck skulle fungera, kanske ett 130 däck som verkligen är 130 men det känns lite dumt att chansa. ;)
 
ja men då så. behövs nog ändå inte så bredd däck som 140 :)

Nu när jag har valt den här vägen så vill jag klämma in ett så brett däck som möjligt! :)

Men det får ju inte bli direkt farligt... :gnissla

Jaja, ingen panik med däckvalet, finns lite annat och pilla med oxå innan hojen är körklar + att det är snö ute :D
 
Fick lite gjort idag:
- Gjorde ny mall till bromsoksadapter, med den förra så kom klossarna lite utanför skivan...
- Monterade ditt ny bromscylinder från en Kawa EX650 (ninja?) -07, borde räcka för nya oket, gillar att det är klassisk modell på vätskebehållaren (modern kopp ville jag inte ha)
- Provade att skära/slipa lite i kanterna på framdäcket, lite vunnet men det får blir nytt däck senare hur som
- Även beställt en distans till insidan av drevhubben bak som saknades + skickat förfrågan på nytt badrev & ny hastighetsvajer

Bygget flyter på lagom bra nu :)

cc.JPG
ccc.JPG
 
Last edited:
Fint en sån broms slängde jag på tjejens Trajja blev stooor skillnad mot 2 kolvs flytande orginalbajset. Kör på.
 
Fint en sån broms slängde jag på tjejens Trajja blev stooor skillnad mot 2 kolvs flytande orginalbajset. Kör på.

Låter bra, ser fram emot att få prova nya bromseriet själv framåt våren :)
 
Hann med en kort sväng ut till garaget idag och:
1. Nytt drev bak + ny distans på insidan av drevhub på plats = bakhjulet klart sånär som på ett par brickor
2. Hittade ett par hylsor mha lite svarning kommer att passa kalas fram som distanser (ska bara hitta någon i kvarteret som kan svara bort 1mm...)
3. Ny hastighetsmätarvajer = för kort :( Drar man den kortaste vägen når den precis fram men så kan jag inte ha det. --> Antingen beställa en specialvajer för 600 pengar eller kolla om det går att förlänga den jag har någon decimeter på något enkelt sätt, går det? :confused:

Jaja, ett par myrsteg framåt iaf. :)

DSC00731.jpg
 
Jag köpte lös hastighetsmätarvajer på löpmeter med passande detaljer på ebay. Kolla om Lelles har nåt liknande?
 
Jag köpte lös hastighetsmätarvajer på löpmeter med passande detaljer på ebay. Kolla om Lelles har nåt liknande?

Tackar för tipset men tyvärr är det specialanslutning till bakhjulet så det kan bli lite strul. MEN jag hittade billiga färdiga förlängningskit på nätet så det löser sig enkelt iaf :tummenupp
 
Fick ett litet paket idag!! :banana

Hoppas att det passar & kommer till nytta... Hinner inte fixa i helgen :(

DSC00738.jpg
 
Tjena. Vad använde du för material till bromsoksadaptern? tjocklek?
 
Hej på dig,ett tag sen ja skrev:fakta:fakta
Men fan vad du jobbar på.......blir ju kallas:yoparty:yoparty

:) Skriver mer än vad jag jobbar, men det ska det bli ändring på snart... får ju vårkänslor nu när det är plusgrader ute & sol... börjar bli bråttom om jag ska bli klar i tid!! :D
 
Tjena. Vad använde du för material till bromsoksadaptern? tjocklek?

Plåt! 1mm :hihi Det är bara en mock-up, ska strax göra den slutliga i lite tjockare plåt som jag har på några mm, lägger in en post när jag kommer så långt.
 
Hmm... fick ytterligare ett paket idag... :) Undra när man ska få tummen ur och använda grejerna oxå... :gnissla

DSC00741.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top