Yamaha Ténéré 700

Min bakbroms är helt kass. Aldrig varit bra men tycker att den har blivit sämre med tiden. Vet att det är ett känt fenomen - men vad gör man faktiskt åt det?

Camel har en ny bromspedal, men löser den problemet?
Känns som det är cylindern som är fel utformad för systemet, men jag är osäker.

Ska man försöka få på en annan?

På tal om Tenere 700. Är faktiskt lite sugen nu på en sväng. Kanske får bli en smygrunda och kanske en liten stig nånstans i skogen... not to chabby...

Camel ADV bromspedal är ju byggd i rejälare material och framför allt har den en annan
utväxling som gör att mindre kraft behövs,den har ju oxå en jävligt rejäl prislapp;-)

Har sett att det finns en kinakopia på den på Aliexpress med rimligare prislapp o den verkar ha fått ganska bra omdömen,kanske värd ett försök?

Någon mer än jag som har en tankmätare på T7:an som säger att det är mindre soppa än det faktiskt är? Min går raskt ned till reserv men det finns minst 6 liter kvar när man väl tankar...

Någon mer än jag som har en tankmätare på T7:an som säger att det är mindre soppa än det faktiskt är? Min går raskt ned till reserv men det finns minst 6 liter kvar när man väl tankar...
Japp.
Jag upplever det som en generell "finess" på japanska farkoster, reservlampan tänds otroligt tidigt.
Så är det i alla fall på alla min moderna Yamaha (och på min Toyota).

Japp.
Jag upplever det som en generell "finess" på japanska farkoster, reservlampan tänds otroligt tidigt.
Så är det i alla fall på alla min moderna Yamaha (och på min Toyota).
Ok, då är jag inte ensam i alla fall... ;) - och inget att göra åt gissar jag? Det finns ingen "fix" för detta?

Nej, jag tror tyvärr att det är "by design".
Man får helt enkelt lära sig hur mycket det är kvar, som tur är finns ju "F-Trip" till hjälp.
Jag tror att anledningen är att bränslemängden mäts med flottör i tanken, och att flottören bottnar mot "ramtunneln" vid 5-7 liter kvarvarande bränsle. När jag fyller tanken i min Yamaha så att även "luftfickan" är bränslefylld så har jag motsatt problem, flottören ligger mot överdelen i tanken och det kan köras flera mil innan bränslenivån börjar sjunka på mätaren.

Jag tror att anledningen är att bränslemängden mäts med flottör i tanken, och att flottören bottnar mot "ramtunneln" vid 5-7 liter kvarvarande bränsle. När jag fyller tanken i min Yamaha så att även "luftfickan" är bränslefylld så har jag motsatt problem, flottören ligger mot överdelen i tanken och det kan köras flera mil innan bränslenivån börjar sjunka på mätaren.
Så kan det vara, men märklig design av japanerna, dom har någon mysko dragning till det.
Det spelar ju liksom ingen roll vilken modell man tar, alla verkar ha samma ”finess”, så det är ju medvetet.
Liksom att dom vägrar att gör en 24-timmars klocka i instrumentet :va

Efter mycket efterforskande och provkörning/sittning på ett par hojar så blev det en tenere extreme ändå trots att första provkörningen på asfalt inte imponerade alls. Var ute och åkte grus igår med blankslitna originaldäck och satan vad trevlig hojen är. Har beställt Motoz rallz däck. Har läst en hel del om problem med turbulens på dessa hojar och jag måste tipsa om en mojäng som satt på min hoj som jag var skeptisk till men måste säga att det verkligen gör underverk, fäller jag ner den så dånar det satan i hjälmen och med den uppfälld så blir det nästan helt tyst i jämförelse. har en höjning till skärmen på väg in också och skulle tro att jag behöver höja ca 2 cm till så hamnar turbulensen ovanför hjälmen istället för att toucha precis ovanpå hjälmen. Utan tilläggskärmen så får jag turbulensen rakt i ansiktet. jag är 182 cm lång.

Efter mycket efterforskande och provkörning/sittning på ett par hojar så blev det en tenere extreme ändå trots att första provkörningen på asfalt inte imponerade alls. Var ute och åkte grus igår med blankslitna originaldäck och satan vad trevlig hojen är. Har beställt Motoz rallz däck. Har läst en hel del om problem med turbulens på dessa hojar och jag måste tipsa om en mojäng som satt på min hoj som jag var skeptisk till men måste säga att det verkligen gör underverk, fäller jag ner den så dånar det satan i hjälmen och med den uppfälld så blir det nästan helt tyst i jämförelse. har en höjning till skärmen på väg in också och skulle tro att jag behöver höja ca 2 cm till så hamnar turbulensen ovanför hjälmen istället för att toucha precis ovanpå hjälmen. Utan tilläggskärmen så får jag turbulensen rakt i ansiktet. jag är 182 cm lång.
Hade en sån på min 790, fast från alibaba och kostade 159 spänn.
Satte den först som alla andra rakt och/eller framåtlutad. Funkade skitdåligt.
Då lossade jag på den så den satt halvlös och lät fartvinden luta den själv. Den hamnade i 45 grader bakåt och då blev det helt tyst! 😀
Aerodynamik är ett spännande och svårt ämne😄

ja det var billigt :O ska experimentera lite med vinkeln, nu sitter den lite framåtlutad.

Letar ett bättre luftfilter än original som kan tvättas och är av god kvalitet. Har en Acraburk på annars inget gjort med hojen. Tips?

Min Terminator 700 är nu såld. En brutal hoj på alla vis men tiden räckte inte och landsvägscykeln tog över.

Min Terminator 700 är nu såld. En brutal hoj på alla vis men tiden räckte inte och landsvägscykeln tog över.
Hela ditt inlägg ger en skum eftersmak av svepskäl.
Det ligger någonting annat bakom denna handling......
Är du hotad, eller finns det någon annan bakomliggande faktor som gör att du blir tvingad till ett sämre liv?
Har någon hittat dina suddiga dickpicks från din gamla jobbmobil?
Jag försöker bara att få klarhet i detta märkliga agerande? :va

Hela ditt inlägg ger en skum eftersmak av svepskäl.
Det ligger någonting annat bakom denna handling......
Är du hotad, eller finns det någon annan bakomliggande faktor som gör att du blir tvingad till ett sämre liv?
Har någon hittat dina suddiga dickpicks från din gamla jobbmobil?
Jag försöker bara att få klarhet i detta märkliga agerande? :va
Du har rätt ... Jag har blivit förälskad i en annan...

En Vespa GTS 300!!!!

Letar som faaaaan eftr vad som kommer att bli min brutala camping-machine!

Enn upptrimmad 200px med lastgaller fram och bak dät utrustning ska få plats.

Oooooo yeha baby!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...