Yamaha Ténéré 700

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lösningen är förstås att byta till BMW, men det kommer med några nackdelar (tex inte ha med Heds att göra osv).

Den stora grejen är egentligen att det bara är bakfälgen du behöver konvertera. Punka fram är så sällan… det är bak du får det, och det är då dina kamrater/eller du får lida av att lagningen tog två timmar istället för fem minuter.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lösningen är förstås att byta till BMW, men det kommer med några nackdelar (tex inte ha med Heds att göra osv).

Den stora grejen är egentligen att det bara är bakfälgen du behöver konvertera. Punka fram är så sällan… det är bak du får det, och det är då dina kamrater/eller du får lida av att lagningen tog två timmar istället för fem minuter.
Exakt, det är precis den där extra stunden på ett tråkigt ställe som jag vill undvika.
Man, ja, en ny bakfälg kan man alltid börja med!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt, det är precis den där extra stunden på ett tråkigt ställe som jag vill undvika.
Man, ja, en ny bakfälg kan man alltid börja med!

Massa + tejp funkar enligt äventyrsgudarna på advrider.com.

Och om inte det skulle räcka så har Anders konverterat sin F800GS med gott resultat.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag fattar inte. Slang går ju att byta i skogen. En punka på gummit så är det ju gameover för man har ju inte med sig exktradäck.

Vad missar jag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag fattar inte. Slang går ju att byta i skogen. En punka på gummit så är det ju gameover för man har ju inte med sig exktradäck.

Vad missar jag?

Allt.

Ett slanglöst däck pluggar du på fem min inkl pumpning, sedan är det bara att köra vidare. Har gjort det xx gånger på min egen hoj och på andras, aldrig behövt avbryta en tur eller sinka gruppen.

Mer om T700:
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det någon som har koll på vilka fälgar man skulle kunna byta till om man vill ha slanglöst på riktigt, som typ BMW har på sina ekerfälgar?
Jag sitter i garaget med en whiskey och kikar på godbiten, och den här tanken kommer till mig då och då, det är liksom en uppgradering som jag verkligen skulle vilja genomföra.
Det finns lösningar med att limma och tejpa insidan, men den känns inte helt perfekt, och dessutom finns det dom som har lite funderingar kring framfälgens konstruktion, den är tydligen inte optimal för att köra slanglöst.
Så jag tänkte om man skulle byta fälgar, men har någon här ett tips på modeller?
Prova att lägga i tubliss.Jag har ingen aning hur det funkar för vägåkning men det lär väl märkas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Allt.

Ett slanglöst däck pluggar du på fem min inkl pumpning, sedan är det bara att köra vidare. Har gjort det xx gånger på min egen hoj och på andras, aldrig behövt avbryta en tur eller sinka gruppen.

Mer om T700:
Skön kille!
Gillar hans inställning, och nu har han gnuggat på nästan 30.000 mil med Teneren, utan problem!
Och fränt att han körde 28 timmar i sträck - på samma dag! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skön kille!
Gillar hans inställning, och nu har han gnuggat på nästan 30.000 mil med Teneren, utan problem!
Och fränt att han körde 28 timmar i sträck - på samma dag! :)

Bara en sån sak!

En hoj som körs hela tiden klarar nästan hur många mil som helst, om den nu möjligen inte är amerikansk. Särskilt Yamaha/Honda skulle jag säga. (Kanske inte Laverda).
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Lösningen är förstås att byta till BMW, men det kommer med några nackdelar (tex inte ha med Heds att göra osv).

Den stora grejen är egentligen att det bara är bakfälgen du behöver konvertera. Punka fram är så sällan… det är bak du får det, och det är då dina kamrater/eller du får lida av att lagningen tog två timmar istället för fem minuter.
yamahan är ju tung och går inte så offroadbetonat att trycket sänks för grepp men för egen del så är nog 30%av punkorna fram (genomslag )men då är det 1-1.2kg ibland ,kör du normalt tryck försvinner risken betydligt
Som touring är det väl okey med slanglöst men för gruslek försvinner dom flesta trevliga däcken då
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
yamahan är ju tung och går inte så offroadbetonat att trycket sänks för grepp men för egen del så är nog 30%av punkorna fram (genomslag )men då är det 1-1.2kg ibland ,kör du normalt tryck försvinner risken betydligt
Som touring är det väl okey med slanglöst men för gruslek försvinner dom flesta trevliga däcken då

Ja låga tryck vill man inte ha om man kör slanglöst ändå. Jag kör alltid normalt tryck och radialdäck, men jag kör riktig hoj och med packning och inte en 100kg-enduro.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
yamahan är ju tung och går inte så offroadbetonat att trycket sänks för grepp men för egen del så är nog 30%av punkorna fram (genomslag )men då är det 1-1.2kg ibland ,kör du normalt tryck försvinner risken betydligt
Som touring är det väl okey med slanglöst men för gruslek försvinner dom flesta trevliga däcken då
Ja, precis, men det är ju just T7:an som jag tänker mig göra slanglös.
Den kör jag alltid med föreskrivet däckstryck.
Mina punkteringar har aldrig berott på genomslag med den, utan mer en vass sten, en skruv eller något annat föremål som penetrerat däcket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, precis, men det är ju just T7:an som jag tänker mig göra slanglös.
Den kör jag alltid med föreskrivet däckstryck.
Mina punkteringar har aldrig berott på genomslag med den, utan mer en vass sten, en skruv eller något annat föremål som penetrerat däcket.

Särskilt när man kör med det i övrigt utmärkta däcket Pirelli Scorpion Rally STR (originalmonterat på T700) - det blir lätt punka på sprängsten när bakdäcket gått 500 mil eller så…
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja låga tryck vill man inte ha om man kör slanglöst ändå. Jag kör alltid normalt tryck och radialdäck, men jag kör riktig hoj och med packning och inte en 100kg-enduro.
Ouch 😅t700 går faktiskt fint med rätt däck på grus o Stig Scorpion str rally är inte min kopp av kaffe det är en kompromiss men till en world raid på touring funkar det -finns dom som kör t700 aktivt på grus också och det är inte förstavalet få oavsett vilken citron den som åker ”riktig hoj ” bitit i 😘
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ouch t700 går faktiskt fint med rätt däck på grus o Stig Scorpion str rally är inte min kopp av kaffe det är en kompromiss men till en world raid på touring funkar det -finns dom som kör t700 aktivt på grus också och det är inte förstavalet få oavsett vilken citron den som åker ”riktig hoj ” bitit i

Riktig hoj = +250 kg även kallat ”tjockhoj” :D

Man kan köra den aktivt på grus också, tro det eller ej. Men kräver lite mer av föraren…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, precis, men det är ju just T7:an som jag tänker mig göra slanglös.
Den kör jag alltid med föreskrivet däckstryck.
Mina punkteringar har aldrig berott på genomslag med den, utan mer en vass sten, en skruv eller något annat föremål som penetrerat däcket.

Genomslag sker nog aldrig på plan väg utan beror väl alltid på något föremål som din vassa sten men det kan även vara en rund och fin sten som får däcket att slå igenom.

Föreskrivet däckstryck ska du nog hellre se som en rekommendation än något slags facit. Vad som är rätt tryck beror väldigt mycket på omständigheterna. Hur jämnt underlaget är, hur tungt ekipaget är, hastigheten. Det är en balansgång mellan grepp och att undvika genomslag.

Har man aldrig genomslag så har man nog onödigt högt tryck, men får man ofta genomslag och punktering så har man rimligen för lågt tryck.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@hannuse Jag röstar nej för detta projekt. :)

Att plugga istället för att fixa en slang är samma sak enligt mig. Såklart går det snabbare att plugga men inte fem minuter från att nyckeln vrids till att man startar så gruppen måste ändå vänta (om det nu är problem, kanske vanligt bland bmw förare haha). Sen kan man inte plugga överallt heller beroende på vart punkan sitter.

Nä, ta med ett trailstand och byt slang på bkdäcket även om det tar tid. Jag tror inte en konvertering blir bra om du inte fixar en ny fälg.

Ta en till whiskey så kommer tankarna på annat! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Här talar erfarenhet, man behöver inte ”tro” en massa. :) Fem minuter kanske var att ta i. Är man van går det på tre.

Det går utmärkt att konvertera en bakfälg till slanglöst och ja, det går betydligt fortare att fixa en punka med slanglöst. Har lagat bägge varianter i fält, det är en ickefråga.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Med smala fälgar utan hump finns ju alltid risken att luften smiter ut vid inspirerad körning om man gjort någon tattarkonvertering till slanglöst.
Fast här kanske det är gubbrull med semesterpackning som Brooklyn avser?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med smala fälgar utan hump finns ju alltid risken att luften smiter ut vid inspirerad körning om man gjort någon tattarkonvertering till slanglöst.
Fast här kanske det är gubbrull med semesterpackning som Brooklyn avser?

Ja framförallt på bakhjul med bibehållet däcktryck och radialdäck.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top