Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köp den, låt den stå.
Du vet att den står där och du kan när som helst stoppa i nyckeln och köra, planlöst eller planerat.
Ja, man kan känna att man köpt en dyr motorcykel som bara måste användas så fort solen tittar fram, tro mig, jag har varit där.
Men, den är redo, du behöver bara tanka och tvätta den, du behöver inte bekymra dig över vad som kommer att gå sönder denna gång, startar den över huvud taget, fan jag skulle ju ha.....
Ja, du hajar.
Detta är också argumentet som vinner. Jag vill ha en driftsäker hoj, sen är ju en sprillans ny T7 bara löjligt mycket roligare att köra, bekvämare etc.

Jaja, har kontaktat en på blocket nu. Tänkte jag skulle ha en ny, men får man en beg som gått under 1000mil för 100k så kan jag tänka mig beg. Den är ju bara inkörd och första service gjord antagligen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Detta är också argumentet som vinner. Jag vill ha en driftsäker hoj, sen är ju en sprillans ny T7 bara löjligt mycket roligare att köra, bekvämare etc.

Jaja, har kontaktat en på blocket nu. Tänkte jag skulle ha en ny, men får man en beg som gått under 1000mil för 100k så kan jag tänka mig beg. Den är ju bara inkörd och första service gjord antagligen.
Jag har haft över 50 motorcyklar, jag har inte ångrat att jag köpt en enda, det enda jag ångrar är att jag sålt dom. ( dem, dems, whatever )
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Detta är också argumentet som vinner. Jag vill ha en driftsäker hoj, sen är ju en sprillans ny T7 bara löjligt mycket roligare att köra, bekvämare etc.

Jaja, har kontaktat en på blocket nu. Tänkte jag skulle ha en ny, men får man en beg som gått under 1000mil för 100k så kan jag tänka mig beg. Den är ju bara inkörd och första service gjord antagligen.

Köpte min 21a för 100 med 320 mil på mätaren. Servad 2 gånger på det med.
Utrustning: värmehandtag, centralstöd, hepco&becker pakethållare och enduristan tailbag, starkare fjäder till bakdämparen, rallyraid fäste till gps etc, rox risers samt barkbusters


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köpte min 21a för 100 med 320 mil på mätaren. Servad 2 gånger på det med.
Utrustning: värmehandtag, centralstöd, hepco&becker pakethållare och enduristan tailbag, starkare fjäder till bakdämparen, rallyraid fäste till gps etc, rox risers samt barkbusters


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tackar för info. Då ska jag försöka pruta ner den 10k till 97. Där tycker jag den borde ligga. Tack.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja 16 kilo till gör den nog lättare att plocka upp dom har bara gjorde tanken större och lagt på det nedåt men du har ju fortfarande vikten kvar på det uppe när den är fulltankad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja.
Dom har ju tagit bort övre delen av tanken helt. Med samma mängd soppa i hojarna blir det nog ganska stor skillnad på hur smidig den känns. Har du jämfört din mot en 790/890 adv r?

raid1.jpgraid2.jpg
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Nja.
Dom har ju tagit bort övre delen av tanken helt. Med samma mängd soppa i hojarna blir det nog ganska stor skillnad på hur smidig den känns. Har du jämfört din mot en 790/890 adv r?

View attachment 469077View attachment 469078

Med samma mängd ja, då hamnar ju all soppa längre ned. Men då är ju vitsen lite borta med större tank om man ska köra den på 2/3. Fulltankad lär den ju inte va lättare att lyfta? Men allt är ju bara gissningar tills nån faktiskt provat och jämfört


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En fråga!

Jag har en bred dörr istället för garageport då ingen modern bil får plats i garaget.

Dörren är 88cm bred när dörren är öppen. Tror ni man får igenom en T7 genom dörren?

Kommer inte vilja ha den ute i regn och vind i trädgården även fast det är sommar.

T7 är 91cm bred då borde det ju gå om man tar ena styrhalvan först?
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
En fråga!

Jag har en bred dörr istället för garageport då ingen modern bil får plats i garaget.

Dörren är 88cm bred när dörren är öppen. Tror ni man får igenom en T7 genom dörren?

Kommer inte vilja ha den ute i regn och vind i trädgården även fast det är sommar.

T7 är 91cm bred då borde det ju gå om man tar ena styrhalvan först?

Har du gått om plats utanför och innanför så du kan snedda in den borde det ju inte va något problem. Min är 92.5 bred över styret med barkbusters så det kan du ju också tänka på om det är nått du tänkt köpa sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har gott om plats i garaget men får tyvärr flytta bilen från uppfarten då varje gång. Lite surt men får ändå anses som ett I-landsproblem. Kanske räcker att backa bakåt bilen en 3m.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hur breda är de svarta fästena till handskydden på era T7? I värsta fall får jag skruva bort dem och borde då få bort 3-4cm från styret i bredd.

Det här blir tajt, hojen är ju ingen liten pjäs…
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bredden på styret är inget problem det är ju bara att vinkla ner hojen något när du lirkar förbi styre och backspeglar.
Lätt att glömma bakblinkersen när du är förbi med styret.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det jag är rädd för är att hojen blir för tung när man vinklar ner, 205kg fulltankad.
Men kanske jag som gör en höna av en fjäder. Min xs400 tar jag in genom en mycket smalare dörr genom att vrida styret och vinkla ner hojen. Den är åndå 88cm i bredd.
 
Last edited:

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Det jag är rädd för är att hojen blir för tung när man vinklar ner, 205kg fulltankad.
Men kanske jag som gör en höna av en fjäder. Min xs400 tar jag in genom en mycket smalare dörr genom att vrida styret och vinkla ner hojen.

205 kg är inte så mycket när du bara vinklar den lite för att få in den genom dörren. Du ska ju inte lyfta hela hojen eller lägga den ner på sidan. Menar du att du ska skruva av handtagsskydden varje gång du tar ut hojen? Låter krångligt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om du kan resa upp en fulltankad hoj som står på sidostödet så kan du vinkla in den lätt. Det behövs inte mer än så. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
205 kg är inte så mycket när du bara vinklar den lite för att få in den genom dörren. Du ska ju inte lyfta hela hojen eller lägga den ner på sidan. Menar du att du ska skruva av handtagsskydden varje gång du tar ut hojen? Låter krångligt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nä jag tänkte ta bort skydden permanent och ersätta med ett plattare handtagstopp. Men förhoppningsvis så behövs inte detta då. :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top