Yamaha Ténéré 700

Varför är ett 21-tumshjul fram bättre än ett 19-tum? Visst, en offroadhoj ser ju stenhård ut med 21 tum, men säg att det sitter 90/90-däck på båda, vad är egentligen skillnaden? :va
 
Varför är ett 21-tumshjul fram bättre än ett 19-tum? Visst, en offroadhoj ser ju stenhård ut med 21 tum, men säg att det sitter 90/90-däck på båda, vad är egentligen skillnaden? :va

Hojen blir stabilare - trögare i sväng, mer rotationsstabilitet, rullar lättare över ojämnheter osv. Egenskaper man vill ha offroad men kanske inte on road.
 
932c4a3a030ff42a4f977c3e0ea0c901.jpg

Rally str kanar friskt i lera i övrigt ett riktigt bra däck både på grus och asfalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hojen blir stabilare - trögare i sväng, mer rotationsstabilitet, rullar lättare över ojämnheter osv. Egenskaper man vill ha offroad men kanske inte on road.

+1

För mig som knappast är något grusfenomen är skillnaden enorm. Mer avgörande än däcken (inom rimliga gränser). Hade förmånen att få låna två olika grusmaskiner i helgas, en med 19" och en med 21", och det var klart fascinerande att faktiskt uppleva och kunna jämföra skillnaden hjulstorlekarna emellan. Naturligtvis ingen direkt vetenskaplig jämförelse, men jag upplevde just hjulen som den avgörande faktorn även i förhållandevis lätt terräng.
 
Hojen blir stabilare - trögare i sväng, mer rotationsstabilitet, rullar lättare över ojämnheter osv. Egenskaper man vill ha offroad men kanske inte on road.
Nej, och trgheten att inleda sväng vill man såklart inte ha på asfalt. Men är det skillnad på grus? Alltså inledningen av sväng borde man ha19 tum, och i sväng 21?
 
+1

För mig som knappast är något grusfenomen är skillnaden enorm. Mer avgörande än däcken (inom rimliga gränser). Hade förmånen att få låna två olika grusmaskiner i helgas, en med 19" och en med 21", och det var klart fascinerande att faktiskt uppleva och kunna jämföra skillnaden hjulstorlekarna emellan. Naturligtvis ingen direkt vetenskaplig jämförelse, men jag upplevde just hjulen som den avgörande faktorn även i förhållandevis lätt terräng.
Jaså det var sån skillnad, på vilket sätt? Likadana däck eller?
 
Nej, och trgheten att inleda sväng vill man såklart inte ha på asfalt. Men är det skillnad på grus? Alltså inledningen av sväng borde man ha19 tum, och i sväng 21?

Inledning av sväng vill man ha 16”… ;)

De flesta seriösa grusmoppar har nog 21”, Honda hade väl rentav 23” på någon XL-variant sent sjuttiotal?

Man skall inte överdriva skillnaderna, men de finns och utbudet av däck är närmast oändligt i 21”…
 
Jaså det var sån skillnad, på vilket sätt? Likadana däck eller?

Nej, däcken var ej likadana men jag tillskriver de ingen större påverkan då hastigheten var låg och gruset/traktorstigarna torra.

Just den ökade förmågan att rulla över hinder tycker jag är av störst värde. Man störs inte lika mycket av ojämnt underlag, oavsett om det gäller rotmattor eller potthål.

Det är först när fästet börjar tryta ordentligt, såsom exempelvis i lera eller lösgrus däcken börjar spela en allt mer avgörande roll tycker jag.
 
Nej, däcken var ej likadana men jag tillskriver de ingen större påverkan då hastigheten var låg och gruset/traktorstigarna torra.

Just den ökade förmågan att rulla över hinder tycker jag är av störst värde. Man störs inte lika mycket av ojämnt underlag, oavsett om det gäller rotmattor eller potthål.

Det är först när fästet börjar tryta ordentligt, såsom exempelvis i lera eller lösgrus däcken börjar spela en allt mer avgörande roll tycker jag.
Okej, så egentligen borde det sitta 19 tum på den vanliga offroad-hojen, eftersom de oftast används på väg, oavsett om det är grus eller asfalt? Det enda jag har att jämföra med var ca tio mil asfalt med en Tiger 900.
 
Okej, så egentligen borde det sitta 19 tum på den vanliga offroad-hojen, eftersom de oftast används på väg, oavsett om det är grus eller asfalt? Det enda jag har att jämföra med var ca tio mil asfalt med en Tiger 900.

21” offroad enligt den stora skaran, ju mindre däck fram ju oroligare och känsligare blir hojen. 21” sväljer det mesta och man kan ladda på ordentligt över ojämnt underlag och lösgrus. 19 kan man ha på landsvägs touring


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okej, så egentligen borde det sitta 19 tum på den vanliga offroad-hojen, eftersom de oftast används på väg, oavsett om det är grus eller asfalt? Det enda jag har att jämföra med var ca tio mil asfalt med en Tiger 900.
Absolut inte ?. Det viktiga med en offroadhoj är att den går bra offroad. Hur den går på asfalten är sekundärt. 21" är det som gäller.
 
Galet nöjd! Dessa små billiga speglar är ordentlig vidvinkel på och enkla att installera. Har fått bra reviews och jag kan bara hålla med!
 

Bifogat

  • 7F46670B-68C5-4BFE-956A-80A77C8F7011.jpeg
    7F46670B-68C5-4BFE-956A-80A77C8F7011.jpeg
    2 MB · Visningar: 48
Galet nöjd! Dessa små billiga speglar är ordentlig vidvinkel på och enkla att installera. Har fått bra reviews och jag kan bara hålla med!

Snyggt! Kikat på dem jag med! 3100 typ verkar förra ägaren ha betalat för 100mila


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
3100:- för 100 milan! Blir till att serva hojen själv sen, helt klart. :) Fan, man vill ju göra allt själv så man vet att det är gjort med kärlek. Ska dock göra service på YC första två åren men egentligen onödigt då en Yamma aldrig blir ett garantiärende. Hohoh


Ser fram emot ventilkontrollen vid 4000k mil, det är ju bara två burkar i den och vad jag sett så är det ganska bra åtkomst på CP2:an i T7:an för bladmåtten.
 
Last edited:
3100:- för 100 milan! Blir till att serva hojen själv sen, helt klart. :) Fan, man vill ju göra allt själv så man vet att det är gjort med kärlek. Ska dock göra service på YC första två åren men egentligen onödigt då en Yamma aldrig blir ett garantiärende. Hohoh


Ser fram emot ventilkontrollen vid 4000k mil, det är ju bara två burkar i den och vad jag sett så är det ganska bra åtkomst på CP2:an i T7:an för bladmåtten.
2190kr betalade jag 2019-08-20.
Ventilerna tror jag faktiskt inte att du behöver bekymra dig om på den konstruktionen.
Jag köper ändå olja och filter på Yamahacenter, så jag tycker att det kan vara värt en tusenlapp att få behålla garantin i 5år.
 
2190kr betalade jag 2019-08-20.
Ventilerna tror jag faktiskt inte att du behöver bekymra dig om på den konstruktionen.
Jag köper ändå olja och filter på Yamahacenter, så jag tycker att det kan vara värt en tusenlapp att få behålla garantin i 5år.

Kanske va nått mer de gjorde när han lämnade in förra ägaren jag lämnade in min xsr900 på yamahacenter för en kontroll bara för 5-600 så fick jag stämpel och servade hemma själv sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
2190kr betalade jag 2019-08-20.
Ventilerna tror jag faktiskt inte att du behöver bekymra dig om på den konstruktionen.
Jag köper ändå olja och filter på Yamahacenter, så jag tycker att det kan vara värt en tusenlapp att få behålla garantin i 5år.
Det låter ju helt klart bättre. Japp, ska serva den första två åren def.
 
Det låter ju helt klart bättre. Japp, ska serva den första två åren def.
Om du bara tänker dig två år av service hos Yamaha så tror jag att du lika gärna kan göra allting själv.
För den garantin täcks ju ändå, om du har gjort det på fackmannamässigt sätt.
Det är den förlängda garantin som Yamaha sätter reglerna för.
Men det beror ju också på vilket förtroende man har för sin verkstad, där är mitt förtroende högt här uppe i norr :tummenupp
 
Läste det igår att för att få den förlängda så var man tvungen att serva hos Yamaha. Jag fortsätter nog serva hos YC i nuläget men får se vad offerterna blir för 700 och 1000 mila. Det som är värst för mig är att jag tycker det är roligt att serva, samtidigt som man sparar pengar.

Nu har man alla verktyg, garage och plats o musik så till skillnad från åren i ungdomen med små garageutrymmen så är det en fröjd att gå och pilla på hojen nu i värmen direkt i huset.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top