Yamaha R6 låter som ett tröskverk [Video]

Motorn är renoverad av en privatperson (föregående ägare) så kvitto finns tyvärr inte... Inga garantier heller.
Angånde miltalet så har inte cykeln varit körd på några år just pga det föregående motorraset. Mycket förutom växellådan ska vara nytt/utbytt.

Idag har jag tömt ur oljan och den var faktiskt väldigt fin :confused: Inga metallflisor eller liknade. Även tömt ur glykolen som också såg fin ut... Ingen olja eller "avgas/bensin" lukt

Gjort ett komptest som visade:

Cylinder 1: 175PSI
Cylinder 2: 180PSI
Cylinder 3: 175PSI
Cylinder 4: 173PSI

Detta är ganska lågt om man kollar i service manualen då värdet ska ligga på ca 225PSI, men å andra sidan så är det hyfsat jämt :va

Men det står även i boken att man ska göra komptest med "fullgas" något som inte jag gjorde :huvet Så jag ska göra ett nytt test senare ikväll eller till veckan. Ska även ge mig på att kolla ventilspelet m.m

Jag tycker att det låter som om en ventil fått smisk.
Av med toppen och kolla så att de år raka.
Om du startar motorn fler gånger, så riskerar ventiltallriken att lossna och ställa till skada.
Kompprovet bör visa ganska stor skillnad, men om ventilen bara är lite krokig så kan det bli lite lustiga/ojämna värden.

Kolla även ventilspelet.

Sååå där :huvet

IMG_1238.jpg

IMG_1239.jpg

IMG_1242.jpg

IMG_1243.jpg

IMG_1244.jpg

IMG_1245.jpg

Det är kamkedjan som kuggat va? :noob :confused::confused: Det syns dåligt på bilderna men det lilla drevet längst ner är väldigt "blåanlöpt"
Hur som helst så får det bli en utbytes motor alternativt sälja skiten i delar! Men det får bli vid ett senare tillfälle...

Tack till alla som kommit med tips m.m :tummenupp

Jag hade bytt motor av den enkla anledningen att det där metallspånet förmodligen är överallt i motorn. Billigare dessutom.

Aluflis det där, kolla om nån skruv på kammarna har skruvat ur sig, fräst ur ventilkåpan ju.

Edit: jag hade iaf delat motorn, toppen behöver du antagligen inte ens ta av, och det är bara packning på tub mellan blockhalvorna.

Kollat över lager osv, räknat på vad det kostar, är det billigare än ny motor så hade jag fixat den befintliga motorn.

Ett plus är att ni antagligen lär er något om ni öppnar motorn.

Med lite tur så behöver ni bara blåsa ur motorn.

Edit 2: loctite 243 är er vän...

Last edited:
Ser ut som att ena kamaxeln eller dess drev/skruvskallar rört sig axiellt utåt. Skruvskallarna har ju svarvat i kamkåpan.

Blåanlöpningen på kamdrevet är normalt, det är från härdningen.

Last edited:
Sen verkar inte det där ha hänt bara efter en nerväxling vid 14000rpm. Det där har varit på gång ett tag.

som jörgen skrev ovan, ser du vad som är avsvarvat ?

tycker mig inte kunna se något direkt på bilderna ?

Ja det ser ut som oljebrist. Måhända har bla ena kammens axiallagring gått ner sig pga detta och avverkningen i kamkåpan är en följd-/sekundärskada

Ser ut som att ena kamaxeln eller dess drev/skruvskallar rört sig axiellt utåt. Skruvskallarna har ju svarvat i kamkåpan.

Blåanlöpningen på kamdrevet är normalt, det är från härdningen.

Där har vi vinnaren! En skruv har släppt till drevet :huvet

IMG_1246.jpg

IMG_1247.jpg
Nog för att jag önskat mig en svarv...

Hoppas hoppas att det räcker med att klyva motorn och få bort allt spån, men med min vanliga tur så har det säkert dragit med sig något annat :gråta

Orsaken till detta? Fel moment och ingen loctite? :huvet

Där har vi vinnaren! En skruv har släppt till drevet :huvet

View attachment 369021

View attachment 369022
Nog för att jag önskat mig en svarv...

Hoppas hoppas att det räcker med att klyva motorn och få bort allt spån, men med min vanliga tur så har det säkert dragit med sig något annat :gråta

Orsaken till detta? Fel moment och ingen loctite? :huvet

Kolla så att silen in i oljepumpen inte är full och/eller oljepumpen fått spån och kletat igen så den gått torr innan du lägger ned för mycket möda.

Tja, har någon varit där och pillat så är fel moment och ingen gänglåsning ett troligt scenario. Annars brukar sånt där sitta rätt ordentligt från fabrik.

När du delar blocket kommer du se hur lager/vevtappar ser ut och då går det rätt fort att se om det är värt att fixa eller om man ska kasta motorn åt helvet.

Silen i din pickup lär ha spån i sig så rengör den också.

Tidigare ägare har gjort fel vid renoveringen, prata med han.

Motorklyvningen får bli ett vinterprojekt :) Så jag har en känsla av att jag återkommer till den här tråden om några månader när jag fått ordning på garaget m.m

Tack till alla som kommit med relevanta svar :tummenupp

Trist som tusan men för oss åskådare intressant o lärorikt. Håller tummarna för dig o bror din!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT