Yamaha R6 låter som ett tröskverk [Video]

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Motorklyvningen får bli ett vinterprojekt :) Så jag har en känsla av att jag återkommer till den här tråden om några månader när jag fått ordning på garaget m.m

Tack till alla som kommit med relevanta svar :tummenupp

Det är ett så uppenbart monteringsfel att killen som renoverade maskinen bör få stå till svars för det som har inträffat. Det går troligen att få liv i maskinen igen med ganska enkla åtgärder men mycket bör har tagit stryk av allt metallskrot som har cirkulerat.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Allt som inte ska kunna hända, händer ibland ändå.Se bara på fallet Reinfeldt.Nåja, är ganska övertygad om att en farbriksmonterad motor som råkar ut för detta fel är mer än extremt ovanligt.Att det då dyker upp på en hoj som varit nedplockad av en tidigare ägare talar ju sitt tydliga språk.Ett gravt amatörarbete som du / din bror nu får bekosta, tyvärr.
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
It's ALIVE :yoparty:yoparty:yoparty Fy fan va gött :D

Den där jäkla skruven orsakde skador för 6k i bara delar :gnissla
Men jag hade ganska tur ändå, ALLT spån låg kvar runt kamkedjan/kedjeguiden och rotorn :) Det fanns bara 2-3st 5mm långa aluminiumbitar nere i tråget. Jag silade alla olja och det var det som låg där :tungan
Runt kamkedjan var det dock HELT annorlunda... :3freak :skrämd Skruven svarvade ut både toppen samt ventilkåpan ca 3-5mm i en radie som drevet... Så det var ganska mycket spån!

Sedan så fann jag 1/5 av en lamell i silen till oljepumpen :va Men den måste ha varit från det tidigare raset som förra ägaren hade...

Hur som helst så rev jag ner tråget, oljepumpen, toppen, oljekylen och dammsög samt blåste rent allt med tryckluft. Sedan så tvätta jag allt med CRC Quickleen och sköljde igenom motorn med biltemas billigaste/tunnaste olja...

Allt var frid & fröjd tills jag skulle sätta tillbaka allt och ställa ventilerna... Kammen hade tydligen gått ner sig på 1an och 2ans cylinder på insugningssidan. Den hade gått ner sig såpass mycket så att det inte gick att få av ventillyftarna:huvet Dock så var dom 4 ventilerna nästan inom spec :confused: Dom låg på ca 0.10 och minsta enligt boken är 0.12..

Alla andra ventiler förutom 1 på 4ans cylinder låg dock inom... Den låg på 0.05... Dvs nästan inget spel alls!

Toppen var utom räddning så jag beställde en bättre begagnad från ebay för 2300kr inkl frakt, den ska enligt firman jag köpte den av gått runt 2000mil och den såg mycket fin ut. Alla ventil var också inom spec :) Men jag shimsade ändå om så att allt låg mittemellan spec :D

Allt som allt så gick kalaset på 370 Euro för OEM delar från CMSNL.com, 2300kr för toppen från UK samt ca 1500kr för olja+filter+slangklämmor+shims+locktight och diverse små saker. Jag köpte även lös cykeln från brorsan för 9.5k :tummenupp

Hade säkert kommit undan billigare, men jag kostade på och bytte alla o-ringar/packningar osv. Kostade även på en ny kamkedja då det var så svårt att få bort allt spån från kedjerullarna, bytte även silen till pumpen m.m


Detta var ju första gången jag gjorde nått sånt här stort :tungan och så här i efterhand så var det inte så svårt som jag först trodde...

Ska jag vara ärlig så var det svåraste att få tillbaka alla vacuum slangar och alla jävla kylslangar... Det tog några "kvällar" vid datorn och garaget innan jag fattade hur kylslangarna skulle gå genom förgasarna... Nästa gång jag gör nått sånt här så ska jag märka upp ALLT!


Nu återstår bara att sätta tillbaka alla kåpor, men först måste jag vänta på en ny förgasartratt då ena tratten gick i tusen bitar när jag skulle sätta tillbaka förgasarna... :förstark :rolleyes:


Vems fel det är kan jag inte svara på och jag bryr mig inte längre, jag har dock svårt att förstå varför tidigare ägare skulle ha släppt på kamdrevet när han renoverade motorn... Men det lär jag ju aldrig få veta då han varken svarade på jobb/mobil/hemtel eller email...

Skruven kan ju ha lossnat av sig själv också... Eftersom den ena släppte så lossna även den andra :gnissla Drevet satt helt löst när kedjan väl var borta! Hur som helst så det finns ju ändå inga garantier när bonnmekar Börje varit framme med skiftnyckeln...

BTW, lite kul att läsa tråden igen och se att jag tagit kort på själva felet... och ändå inte till en början fattat va som hänt/fel :lol :glömdet

Sorry för rörig post och tack för hjälpen :)

// Kawa_Mannen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra jobbat! Bra också att du rapporterar fortsättningen, det gör det roligare för många att svara på frågor i teknikforumet!

Ang de nedgångna kamloberna i gamla toppen:
Försäkra dig om att oljepumpen är i gott skick. Jag ser att du skriver att du "rev" oljepumpen, så kanske har du redan gjort detta. Men om inte, kolla/rengör (eller ev byt) oljepumpen samt silen, samt mät oljetrycket när du fått igång motorn och/eller verifiera iaf att du har olja upp till kammarna. På en del motorer kan man tex göra detta genom att köra startmotor eller tomgång med avtagen ventilkåpa, jag vet ej vad som är bäst metod på din motortyp.

Vad jag menar är att det ligger nära till hands att misstänka att de nedgångna kamloberna är en sekundärskada till följd av spånen från den lossade kamdrevsskruven.

Vore synd om du kör sönder en topp till pga av oljebrist till toppen menar jag.

God fortsättning!

/Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top