Yamaha R1. 07 utan nycklar

Emil Andersson

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Yamaha R1 YZF
Hej! Skulle verkligen behöva lite hjälp!

Köpte en hoj med enbart en nycel (svart) och skulle få övriga nycklar plus den röda senare av firman, nu har dom inga nycklar. Och min har blivit stulen.

VAD ska jag göra för att inte behöva byta ut allt för att få nya nycklar, finns de nåt lätt sätt att göra allt på?

Tacksam för svar, Mvh Emil

Häv köpet med firman.
Annars så har jag hört att du måste byta/koda om ECU på något vänster:( (rätta mig om jag har fel)

Säg åt firman att de får lösa problemet, antingen genom att fixa nytt lås osv, beställa nya nycklar, eller häva köpet.
Sen är du en klant som går med på det, men ibland drabbar det ju även de bästa av oss.

Köpet kan hävas (beroende på tid det gått) då de inte hållit avtalet och nycklar ses som en fundamental del för ett fordon.

Det har gått ca 3.5 månader.
Va inne och snacka med en annan firma och de sa att man kunde hitta nya grejer på ebay om den firman jag köpt hojen på nekar allt.
Är det här en sån som behövs enbart för att byta: http://www.ebay.com/itm/NIB-GENUINE...ies&hash=item4ab8f4f120&vxp=mtr#ht_6065wt_906

nej, du behöver byta både nyckel (tändningslåset) + antennen runt låset, samt ECU som "pratar" med antennen

http://www.ebay.de/itm/Schloss-Satz...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item43b1a68a56

denna sats har ju bara 1 nyckel tyvärr

Är du säker på att du köpt hojen? :) låter lite osanolikt att en kund skulle låta sig behandlas så av en firma och snällt gå med på att beställa nya delar till sin hoj för att ens få igång den.

Det har gått ca 3.5 månader.
Va inne och snacka med en annan firma och de sa att man kunde hitta nya grejer på ebay om den firman jag köpt hojen på nekar allt.
Är det här en sån som behövs enbart för att byta: http://www.ebay.com/itm/NIB-GENUINE...ies&hash=item4ab8f4f120&vxp=mtr#ht_6065wt_906

Spelar väl ingen roll hur lång tid det har gått, firman du köpte hojen av har ju fortfarande inte fullföljt sin del av avtalet. Om du häver köpet finns väl risk att de grinar om att du nu tappat bort / blivit av med en nyckel och de kan kanske kräva ersättning för denna.

Vad är det för firma som inte ens håller koll på om de har alla nycklar till hojen? Att köpa hoj som inte har alla nycklar och inte den röda känns ju lite... riskfyllt...

Är du säker på att du köpt hojen? :) låter lite osanolikt att en kund skulle låta sig behandlas så av en firma och snällt gå med på att beställa nya delar till sin hoj för att ens få igång den.

Inget ont om Emil men jag måste erkänna att samma tanke slog mig också, konspiratoriskt lagd som man är. När kontot dessutom är reggat i Augusti 2012. Jag erkänner dock villigt att jag inte har någon grund i att misstänka Emil för något alls så det visar väl tyvärr bara vad illa man tror om folk ibland.

Last edited:
Jo jag har köpt hojen^^ Men bara hör mig för lite vad de är för grejer om det är smidigare att göra de själv om firman kommer fucka totalt, men ska dit imorrn och prata med dom:)

Helt rätt, du bör ta ett allvarligt snack med den där firman. Beroende på hur det går imorgon tycker jag också det kan vara värt att nämna firman vid namn här, jag tycker inte det är seriöst att sälja hojar man inte har alla nycklar till (speciellt inte om man till en början säger att man har det) och sedan inte omedelbart låta köpet gå tillbaka när det uppdagas. Sådan information tycker jag är viktig konsumentinformation som andra här på forumet också ska ha en chans att ta del av!

Ja jag är jävligt besviken.. Snackade med min firma här i nyköping och fick reda på lite saker som chockerade om firman jag köpt hojen av.
Men ska se imorrn vad vi kan göra åt saken..Annars blir de ARN.
Men riktigt bra sida de här, trodde inte man skulle få sån här bra respons så fort.

Så den där är en sådan som sitter på min hoj nu och är kodad med mina nycklar?

Alltså det där är alla boxar och sådant man behöver för att få nya kodade nycklar?

Jag är totalt värdelös på mc-delar, därför jag frågar...

Nyckeln är kodad med ett chip, detta chip "pratar" med ECU (hojens dator) som godkänner nyckeln & du kan starta.
men ECU sitter under sadeln & behöver en antenn, denna sitter som en ring runt ditt tändningslås.

så ska man byta stöldskydd, på grund av att nyckel är borttappat
så blir det att fixa nyckel, antenn & ECU

Skulle inte bli förvånad om det är firman som stulit hojen. De hade säkert alla nycklar och vet ju vart du bor. ;)

Har du papper på att resterande nycklar ska levereras av denna firma i samband med köpet av hojen så får de ju antingen se till att uppfylla detta löfte eller byta ut låsen / ta tillbaka hojen.Muntliga avtal gäller sällan i dessa fall när firman inser att utbyte av lås och nya nycklar kommer att kosta dom en rejäl slant plus arbetskostnad.

Last edited:
Har du papper på att resterande nycklar ska levereras av denna firma i samband med köpet av hojen så får de ju antingen se till att uppfylla detta löfte eller byta ut låsen / ta tillbaka hojen.Muntliga avtal gäller sällan i dessa fall när firman inser att utbyte av lås och nya nycklar kommer att kosta dom en rejäl slant plus arbetskostnad.

Det kan man ju komma undan genom att tex maila firman och fråga om när och hur de ska lösa nyckelfrågan. Svarar de på mailet så har man en skriftlig dokumentation som visar att överenskommelsen gjorts. Så gör det först innan du blandar in andra.

Aldrig riktigt förstått teorin bakom firmor som är så icke-"service minded". Förstår de inte att de går i kaput inom kort därför att alla kunder som köpt från dem aldrig gör det igen, sedan gör hörsägen sitt och alla kompisar till den som köpt där undviker dem. Sedan alla kompisar till dessa kompisar, plötsligt står dem där och undrar:
- "Men va fan, ingen köper hos oss?! :*("

Gå en djävla kurs på 4.5 poäng så lär ni er. Idioter.

Det kan man ju komma undan genom att tex maila firman och fråga om när och hur de ska lösa nyckelfrågan. Svarar de på mailet så har man en skriftlig dokumentation som visar att överenskommelsen gjorts. Så gör det först innan du blandar in andra.

Eller, så tar man med sig sin mobiltelefon och ställer följande fråga när man börjat spela in direkt efter dörren stängs:
- Är det här: "Bluff å båg motor"
Sen följer diskussionen...
Håller i en tvist. :fakta

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...