Yamaha MT-10

Tjena. Funderar på ny hoj nån gång i vinter/vår. Är mest sugen på MT10 eller Superduke 1290 R. Är inte lika sugen på Tuono eller BMW s1000 R. Tycker KTM är snyggast och mest åtråvärd men MT10 mest prisvärd och praktisk. En sak jag funderar mycket på är bristen på vindskydd. Super Duke är väl nästintill obefintlig av vad man kan se. Men hur är det med mt10? Ni som äger en: är det ok skydd mot vind eller krävs en ruta? Hur tycker ni den är till vardags i övrigt?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 
Jag behöver ingen ruta. Jag är 173 och det påverkar förstås. MT09:an jag hade tidigare behövde det mer.
Älskar min 10:a!! Ful/snygg/rå/tuff/brutal, kalla det vad du vill, bästa hojen enligt mig. Och ljudet och vridet!!:tummenupp
 
Last edited:
Jag köpte en MT10 tourer och där får man med en högre ruta komfortsadel vindskydd för händerna värmehandtag acra slipon väskor mm men man får även med allt original så som en vanlig MT10a är och på sommaren tog jag bort den höga vindrutan o körde med den låga utan större problem och blir det för kallt kan man ju sätta på den höga om man vill ! "hostkanvatillsaluhost"
 
Jag har läst en del och sett videos om folk som klagar över den bristfälliga gasresponsen. Att det liksom laggar efter när man gasar på. Jag har aldrig upplevt något sådant på någon av mina förra hojar. Är sugen på en MT10 men blir inte alls lika sugen när jag hör något sånt.

Är det någon som upplevt något sånt problem?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 
Jag har läst en del och sett videos om folk som klagar över den bristfälliga gasresponsen. Att det liksom laggar efter när man gasar på. Jag har aldrig upplevt något sådant på någon av mina förra hojar. Är sugen på en MT10 men blir inte alls lika sugen när jag hör något sånt.

Är det någon som upplevt något sånt problem?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Jag har också sett dessa klipp men det är inget jag känt eller lagt märke till. Kör mest på läge 2, ej flashad ecu. Mt10 sp. Läge 1 känns alltid för ettrigt för min smak samt för lojt på läge 3.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 
Jag har också sett dessa klipp men det är inget jag känt eller lagt märke till. Kör mest på läge 2, ej flashad ecu. Mt10 sp. Läge 1 känns alltid för ettrigt för min smak samt för lojt på läge 3.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Vad innebär de olika lägena? Är det just gasrespons som regleras eller vad?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 
Ok. Och vad står de olika lägena för? Är det som sport, street, rain på KTM?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Mja, de står för gasrespons helt enkelt.

Se 4.3 och 4.4 i manualen, alternativt sök på D-mode eller driving mode.
https://www.manualslib.com/manual/1287441/Yamaha-Mt-10.html?page=20

Som hjälp har detta diskuterats tidigare i denna tråd eller på fz10.org.

För att göra det ännu snurrigare så har SP modellen 1,2,3,4 medans den vanliga har lägena std, a, b

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 
Jag har en MT-10 årsmodell 2016. Idag damp detta ner i lådan.
Har reagerat på att farthållaren inte alltid fungerat.
MTBromsKontakt.jpg
 
Hur kommer det sig att MT10 är i stort sett oförändrad sen den kom 2016 medans MT07 och MT09 nu är inne på generation 3?
 
Jag har en MT-10 årsmodell 2016. Idag damp detta ner i lådan.
Har reagerat på att farthållaren inte alltid fungerat.
View attachment 457670

I samband med service i våras på min MT-10SP nämnde jag att farthållaren inte alltid funkar. Lampan blinkar men det går inte att ställa in hastigheten.
Vi vet vad det är, bromsljuskontakten för handbromsen är dålig, utsliten eller skadad, vi byter ut den på garantin sa de.
Noterade även att att bromsljuset inte alltid slocknade när handtaget släppts. Det var samma fel på min vanliga MT-10:a.
Har inte fått brevet (ännu).
 
Hej!
Här kommer några rookiefrågor.
Är det några som har tips på snygga bar-end mirrors? Rizoma har ju några och jag gillar deras "Reverse retro".
Men finns det fler liknande?
Gärna några som sitter fast och inte vrider sig. På eBay finns ju massor med kopior. Men hur är det med dem?
 
Tjena. Funderar på ny hoj nån gång i vinter/vår. Är mest sugen på MT10 eller Superduke 1290 R. Är inte lika sugen på Tuono eller BMW s1000 R. Tycker KTM är snyggast och mest åtråvärd men MT10 mest prisvärd och praktisk. En sak jag funderar mycket på är bristen på vindskydd. Super Duke är väl nästintill obefintlig av vad man kan se. Men hur är det med mt10? Ni som äger en: är det ok skydd mot vind eller krävs en ruta? Hur tycker ni den är till vardags i övrigt?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Kör utan extra ruta. Är 190 cm så fångar en del luft. Från 250 och uppåt blåser det fan illa.
 
Jag har läst en del och sett videos om folk som klagar över den bristfälliga gasresponsen. Att det liksom laggar efter när man gasar på. Jag har aldrig upplevt något sådant på någon av mina förra hojar. Är sugen på en MT10 men blir inte alls lika sugen när jag hör något sånt.

Är det någon som upplevt något sånt problem?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Det kan vara att folk har hemmatrimmat med diverse ingrepp i avgas eller luftburk, då kan du få såna effekter. Jag har inte det på min(a}
 

Bifogat

  • IMG_20210123_183433.jpg
    IMG_20210123_183433.jpg
    4.8 MB · Visningar: 25
Hej!
Här kommer några rookiefrågor.
Är det några som har tips på snygga bar-end mirrors? Rizoma har ju några och jag gillar deras "Reverse retro".
Men finns det fler liknande?
Gärna några som sitter fast och inte vrider sig. På eBay finns ju massor med kopior. Men hur är det med dem?
Kan vara hur bra som helst på ebay. Köpte ett set justerbara handtag till min förra hoj för 150 spänn. Hur bra kvalitet som helst. Kolla barracudamoto.it också
 
Kan vara hur bra som helst på ebay. Köpte ett set justerbara handtag till min förra hoj för 150 spänn. Hur bra kvalitet som helst. Kolla barracudamoto.it också
Jag har sett videos där de får vrida och rätta till speglarna mest hela tiden. Och det vill man ju slippa. Men är det såna pengar kan det vara värt att chansa.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top