Yamaha MT-10

Va väl det jag fick i rabatt från det rekommenderade yamaha priset . Som jag tycker är i dyraste laget för en kontroll service i princip . Men men sånt är väl std vid 5 års garanti
 
Linkpipe på bankörning

Hej
Någon som kört på bana med Linkpipe som har en liten dämpare?
Undrar om den klarar bullernivån..

Jag kör med standard slip-on + LV linkpipe med liten mellandämpare.
 
Det gör den definitivt inte

tackar för snabbt svar!
Jag pratade även med Swedish raceparts igår som sade att man kan sätta på en dämpare med 400mm dämpning istället för de 150mm som sitter i orginal. Då ska den klara ljudkravet med en LV linkpipe som har en extra dämpare..
 
tackar för snabbt svar!
Jag pratade även med Swedish raceparts igår som sade att man kan sätta på en dämpare med 400mm dämpning istället för de 150mm som sitter i orginal. Då ska den klara ljudkravet med en LV linkpipe som har en extra dämpare..

De ska också ha en linkpipe som dämpar 5db . Gotlandring är väl den banan du kan åka på och sprida välljud .
 
Jag är väldigt inne på att köpa en MT10 som uppgradering efter A2. Har en fundering över det här med decat bara då det verkar vara väldigt delade meningar om detta. Pratade med en Yamaha återförsäljare som har en till salu, link pipe med original ljuddämpare. Den var inte flashad/optimerad på något sätt med enligt honom var det inga bekymmer att köra så. Jag har inga problem om den skulle gå miste om några hk som man få med ECU flash men är det helt säkert att den inte får för klent med soppa eller kan ta skada av det?

Undrar även hur avancerat det är att montera tillbaka katten till besiktningen?
Tack för svar!
 
Efter att ha sålt min Tenere700 så står jag nu och väljer mellan 2 hojar, MT10 och 690/701SMC.
Jag har inte ännu hunnit prova mt10 (men kört 09) och jag har haft supermoto innan och vet att de är bara för lokalt bus. Men det som gör att jag tvekar på 10an är att den är ett monster och jag är rädd att den kommer vara trist under 100km/h? Jag älskar kurviga skånska 70-vägar där man kan dra fullt ut ur kurvorna, men blir det då att 10an kommer kräva att man kör 110+ för att det ska va kul?
Jag e helt enkelt "rädd "att den ska kräva att man kör konstant för fort? Med supermoto är min rädsla att jag ska tröttna på att köra bakhjul o bara 70-vägar, motorväg på motard e ju skitkass...
Så, hur upplever ni MT-10, är den kul i 50-100?
 
Efter att ha sålt min Tenere700 så står jag nu och väljer mellan 2 hojar, MT10 och 690/701SMC.
Jag har inte ännu hunnit prova mt10 (men kört 09) och jag har haft supermoto innan och vet att de är bara för lokalt bus. Men det som gör att jag tvekar på 10an är att den är ett monster och jag är rädd att den kommer vara trist under 100km/h? Jag älskar kurviga skånska 70-vägar där man kan dra fullt ut ur kurvorna, men blir det då att 10an kommer kräva att man kör 110+ för att det ska va kul?
Jag e helt enkelt "rädd "att den ska kräva att man kör konstant för fort? Med supermoto är min rädsla att jag ska tröttna på att köra bakhjul o bara 70-vägar, motorväg på motard e ju skitkass...
Så, hur upplever ni MT-10, är den kul i 50-100?

Mt10 är skoj i lägre hastigheter ,kvickstyrd och stabil . Enligt mig den bästa gör det allt naken hojen .
 
Jag är väldigt inne på att köpa en MT10 som uppgradering efter A2. Har en fundering över det här med decat bara då det verkar vara väldigt delade meningar om detta. Pratade med en Yamaha återförsäljare som har en till salu, link pipe med original ljuddämpare. Den var inte flashad/optimerad på något sätt med enligt honom var det inga bekymmer att köra så. Jag har inga problem om den skulle gå miste om några hk som man få med ECU flash men är det helt säkert att den inte får för klent med soppa eller kan ta skada av det?

Undrar även hur avancerat det är att montera tillbaka katten till besiktningen?
Tack för svar!

Yamahacenter här säger likadant och jag såg på youtube nån tunefirma sa likadant .
Det är inte optimalt men det fungerar . Min är så , med motormap 2 näst värst så går hojen mjukt med bra on off respons . Det va lött att ta bort katten så jag antar det är lätt att sätta tillbak .

Ljudet utan katt ör mumma .
 
Hur menar du? Måste service utföras av en Yamahaverkstad?
Inom bilbranschen får de väl inte kräva att service görs på originalverkstad, är det andra regler för mc?
 
Yamaha sverige lämnar 3års extra garanti/goodwill om du servar på yamaha. Dom två första åren kan man inte göra något åt för dom är det lag på så där kan du lämna hojen var du vill men dom resterade sista 3åren är frivilligt av återförsäljaren att lämna så där kräver dom yamaha service. Givetvis är inte yamaha intresserade av att lämna goodwillen om du inte servat dom två första åren på yamaha såklart.
 
Kör en MT10 årsmodell 17, har sp-engineering decat Y-pipe med liten slip-on som sitter strax under fotpinnen. Hann åka i några månader innan man blev stoppad & flygande inspektion på det pga. för högt ljud. :lol

Byter ut det under vintern mot antingen Swedish race parts decat low db (om det går igenom bes.) eller dominator decat med mellandämpare.



50zo1a06zpjhefuqk0u6l3
 
Last edited:
Är inte bara ljudnivån utan även avsaknad av standard-katalysator som besiktningen har synpunkter på.
För att slippa problem med besiktningen är det bäst att montera standard katalysator och ljuddämpare.
Se även inlägg #231.
 
Just fan, tack för påminnelsen.

Då får man ändå sätta på katalysatorn trots allt, någon som gjort det? Kan man skippa att montera de två vajrarna som man en gång i tiden monterade av?
 
Tyvärr måste du koppla in vajrarna eftersom ventilen är stängd i katalysatorn, den öppnas vid gaspådrag.
Sätt vajrarna rätt och kolla att ventilen öppnas när du gasar.

Inte svårt att sätta tillbaka katten men var försiktig med de båda kopparpackningarna i framkant så du inte skadar dem. Tar kanske 20-30 minuter att fixa det lite beroende på om du kan hissa upp hojen eller ligger på golvet mekar.
 
Ska du bara sätta tebax katten tillfälligt för bes behöver du inte koppla på vajrarna. Åtminstone gjorde inte jag det och den gick som den skulle på de varvtal jag använde vid det tillfället.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top