Yamaha MT-09

Funderar på att skicka iväg ECUn för mappning i vinter. jag är nyfiken på hur er upplevelse av resultatet har varit, gärna så detaljerat som möjligt :) och vilka som har utfört jobbet åt er.
gäller en en gen 3.
 
Funderar på att skicka iväg ECUn för mappning i vinter. jag är nyfiken på hur er upplevelse av resultatet har varit, gärna så detaljerat som möjligt :) och vilka som har utfört jobbet åt er.
gäller en en gen 3.

jag har en gen4 som är euro5 kompatibel, alltså missförstå mig rätt men även i helt orginal har den ett fantastiskt bottenvrid, man behöver inte alls arbeta lika mycket med växlarna som med vissa andra hojar. men pga. euro5 är den ändå rätt snålt skruvad. jag kapade katten och lämnade in min hos ML Motoroptimering, han hade tidigare bänkat en likadan som min utan katt så han hade en färdig mappning. det blev sån jävla skillnad, hojen var redan rätt aggresiv men nu när han "låste upp den" är varje tur skräckblandad förtjusning. 100% värt
 
jag har en gen4 som är euro5 kompatibel, alltså missförstå mig rätt men även i helt orginal har den ett fantastiskt bottenvrid, man behöver inte alls arbeta lika mycket med växlarna som med vissa andra hojar. men pga. euro5 är den ändå rätt snålt skruvad. jag kapade katten och lämnade in min hos ML Motoroptimering, han hade tidigare bänkat en likadan som min utan katt så han hade en färdig mappning. det blev sån jävla skillnad, hojen var redan rätt aggresiv men nu när han "låste upp den" är varje tur skräckblandad förtjusning. 100% värt
jag har ett dominator helsystem på min hoj, hur skulle du beskriva gasresponsen jämfört med orginamappning? gällande bakhjulsåkning så tycker jag att den orginal är jämn och fin och har bra kontroll med gasen. jag har tidigare haft en superduke 990 från 2007 med alla modds som fanns, där jag upplevde den som lite väl aggresiv och nervös på gasen när man körde bakhjul annars var det inga fel.
 
jag har ett dominator helsystem på min hoj, hur skulle du beskriva gasresponsen jämfört med orginamappning? gällande bakhjulsåkning så tycker jag att den orginal är jämn och fin och har bra kontroll med gasen. jag har tidigare haft en superduke 990 från 2007 med alla modds som fanns, där jag upplevde den som lite väl aggresiv och nervös på gasen när man körde bakhjul annars var det inga fel.
jag kan inte köra på bakhjulet så där vågar jag inte svara men jag upplever att sedan mappningen är den mycket mer "på" särskilt på låga varv, det är nästan så att den blir ryckig för att bara man petar på gasen så vill den dra iväg. men jag gillar det
 
jag letar efter bultstorleken på skruven mellan ram och motor, där man fäster crashpuckarna. någon som har bytt och råkar ha orginalskruven kvar? har tänkt göra egna crashpuckar i vintertrisstessen. vore najs om någon har koll så slipper jag lossa på det bara för att beställa skruv :) gäller gen3
 
I tisdags fick man hämta pärlan! Mycket skitväder, men 40 mil har man fått hittills i alla fall. Känns väldigt lovande! Lättkörd som fan även om man är ovan vid så pass mycket mos efter att inte åkt hoj på ett drygt decennium... :cool:
 

Bifogat

  • IMG_1321.jpg
    IMG_1321.jpg
    3.9 MB · Visningar: 52
Fick just tillbaka min - 17 från sin 40,000km service, har inte nog med kunskap för att justera ventilerna så jag lämnade in den på lokala Yamaha Center

4 justerade ventiler senare så var man 8500:- fattigare 😅
 
Har någon ett tips på en komfortsadel till MT09 2021? Originalet är lite tunn och redan efter tre timmar börjar det bli dags att kliva av en stund.
 
Har någon ett tips på en komfortsadel till MT09 2021? Originalet är lite tunn och redan efter tre timmar börjar det bli dags att kliva av en stund.
Någon som kan svara på varför i hela friden tillverkarna inte sätter dit den bekvämaste sadeln som standard? De verkar ha satt i system att sätta dit hårda brädlappar från start så att kunderna måsta lägga ut ytterligare en jävla massa pengar för att kunna sitta någorlunda bekvämt.
 
Någon som kan svara på varför i hela friden tillverkarna inte sätter dit den bekvämaste sadeln som standard? De verkar ha satt i system att sätta dit hårda brädlappar från start så att kunderna måsta lägga ut ytterligare en jävla massa pengar för att kunna sitta någorlunda bekvämt.
Du svarade precis på din fråga 🙃
Så lågt grundpris i fet stil som möjligt.
Testa att klicka hem en ny bil, och se hur långt från grundpriset du hamnar.
 
Du svarade precis på din fråga 🙃
Så lågt grundpris i fet stil som möjligt.
Testa att klicka hem en ny bil, och se hur långt från grundpriset du hamnar.
Ja det är ju minst sagt ett utstuderat cyniskt beteende. Merkostnaden för lite extra stoppning när de ändå tillverkar en sadel är ju närmast obefintlig. Att de dessutom benämner den nya sadeln för "komfortsadel" avslöjar ju fräckheten.
 
Jag har ju stått ut hyfsat 1600 mil på originalsadeln så man måste inte ha något bekvämare. På en annan motorcykel (den i nuvarande avatar) blev väghållningen annorlunda av att jag kom några cm högre upp med annan sadel.

Det hade varit skönt att prova en annan sadel nån dag utan att det ska kosta lika mycket som ett nytt bakdäck.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top