Yamaha MT-09

Är skillnaden på vanliga och sp så stor att det är värt priset ? Visst lacken är trevligare - öhlinaren bak säkerligen bättre också.
Säljaren jag pratade med babblade om att sp hade farthållare och lite annat också men det är absolut inte nåt jag vill ha är ju ändå 30” i skillnad så då känns det ju vettigare att handla en ny eller begagnad öhlinare och skruva dit om kyb:en eller vad dom har monterad i vanliga fall skulle vara usel
 
Är skillnaden på vanliga och sp så stor att det är värt priset ? Visst lacken är trevligare - öhlinaren bak säkerligen bättre också.
Säljaren jag pratade med babblade om att sp hade farthållare och lite annat också men det är absolut inte nåt jag vill ha är ju ändå 30” i skillnad så då känns det ju vettigare att handla en ny eller begagnad öhlinare och skruva dit om kyb:en eller vad dom har monterad i vanliga fall skulle vara usel
Du ska ha en Öhlinsgaffel också, den elektroniska, inte jättebilligt...
 
?jag har sagt att jag inte ser den bakom styret ändå ?ska kolla på både en mt09 och en tuono factory nästa vecka om dom inte säljs innan är lite mer sugen på sp-demo 22:an än en flång ny men vi får se demon släpper dom inte riktigt än och apans v4 låter magiskt ?
 
?jag har sagt att jag inte ser den bakom styret ändå ?ska kolla på både en mt09 och en tuono factory nästa vecka om dom inte säljs innan är lite mer sugen på sp-demo 22:an än en flång ny men vi får se demon släpper dom inte riktigt än och apans v4 låter magiskt ?
Att den låter magiskt är väl lite väl klent, i min värld så är det ren och skär hypnos som man väldigt snabbt blir beroende av.

Och nu tillbaka till MT-09.
 
Någon som har varit med om en ökning av vibrationer från motorn? Kanske inbillar mig men upplever en liten ökning från 4500rpm. Försvinner när man drar in kopplingen så har inget med låda eller däckvikter att göra. 2021a med ca 950 mil på mätaren, går hur bra som helst.
Har säkert inte tänkt på vibrationerna innan och inbillar mig nog bara men har svårt att släppa det :gnissla
 
Någon som har varit med om en ökning av vibrationer från motorn? Kanske inbillar mig men upplever en liten ökning från 4500rpm. Försvinner när man drar in kopplingen så har inget med låda eller däckvikter att göra. 2021a med ca 950 mil på mätaren, går hur bra som helst.
Har säkert inte tänkt på vibrationerna innan och inbillar mig nog bara men har svårt att släppa det :gnissla
testade med min och märkte ingen skillnad direkt vid 4500 varv utan vibrationerna ökade linjärt med mer gaspådrag
 
Hade lite bråttom i morse när jag skrev så här kommer ett litet förtydligande: Jag upplever att vibrationerna har ökat mer än innan och det har uppkommit under de senaste dagarna.
 
En trippel går inte direkt jämnt om man säger så, kan vara så att lamellpaketet skramlar lite mer. När du drar in kopplingen så frigör du ju så lamellerna rörs lite mer fristående.

Edit: Vet också många som synkar gasspjällen på sina mt09or, tror det ska göras på 1000 mila servicen.
 
Last edited:
En trippel går inte direkt jämnt om man säger så, kan vara så att lamellpaketet skramlar lite mer. När du drar in kopplingen så frigör du ju så lamellerna rörs lite mer fristående.

Edit: Vet också många som synkar gasspjällen på sina mt09or, tror det ska göras på 1000 mila servicen.

Finns behovet av att synka även på 21orna eller nyare som har ride by wire tro? hade tänkt serva själv :gnissla
 
Finns behovet av att synka även på 21orna eller nyare som har ride by wire tro? hade tänkt serva själv :gnissla
jag hade just min -21:a inne på årsservice och nämde jag att jag tyckte den var väldig ryckig på låga varv och då sa meken att han hade haft två-tre av de nya hojarna där de hade fått ljustera lite värden på gasspjällen. min hade fina värden så det var inte det som var fel, men det hade även kommit en ny mjukvara, den gjorde att mitt problem försvann då jag upplever att med låg gas måste man vrida mer på gasen innan det börjar hända grejer, den är mycket mjukare i den lägsta delen av registret. kändes mycket bättre för mig
 
Är skillnaden på vanliga och sp så stor att det är värt priset ? Visst lacken är trevligare - öhlinaren bak säkerligen bättre också.
Säljaren jag pratade med babblade om att sp hade farthållare och lite annat också men det är absolut inte nåt jag vill ha är ju ändå 30” i skillnad så då känns det ju vettigare att handla en ny eller begagnad öhlinare och skruva dit om kyb:en eller vad dom har monterad i vanliga fall skulle vara usel
Haha nä..Det är inte värt priset!!! Om du inte är en riktig hardcore driver..de flesta sp öhlin väljarna får bara ont i arselet på sp 09 nian :)
 
Kanske en definitionsfråga?
Men alla MT-09 har ju körprogram, så spjällöpningen sker ju med servomotor.
Visst är det så, spjällhuset funkar lika men med skillnaden att APS-givaren tidigare styrdes med vajrar från handtaget.

Tror mest som failsafe så man mekaniskt kunde tvångsstänga spjällen om något sket sej i elektroniken...
 
Haha nä..Det är inte värt priset!!! Om du inte är en riktig hardcore driver..de flesta sp öhlin väljarna får bara ont i arselet på sp 09 nian :)
Äsch har man kört ktm 690 så klarar man en mt09:a ? kom inte överens med körställningen alls motorn är trevlig men njae lockade inte alls efter en provtur gav den ingen vill ha känsla
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top