Yamaha kompenserar för -09 slörettans sketenhet med reklam

Men väldigt få verkar ha gjort det på en R1-09:tummenupp

Precis som väldigt få har spelat hockey på elitnivå=) Men tycka något kan man ändå.
Nu spårar det ur endel men menar bara att man kan väll få ha en åsikt som TS har fastän man inte är bäst i världen eller äger det värsta?

Han grundar ju mkt på vad tidningarna skrivit och jag trodde dom var bland de bästa förarna som provkörde där?

Jag håller med trådskaparen, Rettan duger ju inte till nåt.

En 10 år gammal Hayabusa är snabbare och inte ens däck som duger till nåt har Rettan! Jag menar hur ska såna där däck utan mönster funka i ett sandtag? Och sån dålig markfrigång sen! Man slår ju sönder plastkåpan under motorn direkt mot stubbar och sten i skogen!
Ingen farthållare har den, ingen stereo. Min polares Gold Wing har ju det trots att den är 15 år gammal!
Och bara två hjul får man! Morsan köpte en VW Polo för mindre pengar och den har dessutom tak och fyra hjul.

Men snälla? han sätter ju det i relation till konkurrenterna, läs hela tråden.

Ingen tvekan om att den är grym. Men är den bäst? Jag trodde den skulle knäcka allt med häst längder när den kom. Va det inte det den utgav sig för o vara? Revolutionerande och bäst?

Last edited:
Nu tänker jag att frågan är lite såhär....är det värt att köpa nya R1:an för runda 150.000:- ifall man som mitt fall kanske har en någolunda nyare hoj..eller kommer det kännas som att man lika gärna ha kunnat behållt sin o har nu kastat mellanskillnads-pengarna i sjön? O nu kör jag som många andra, nämligen mestadels gata där majoriteten av kilometrarna är raksträckor och då faktiskt maxeffekt och kraft har betydelse då man leker och drar mot polare etc.
Klart man vill ha en brutal hoj!!..speciellt för dom pengarna. Sitter själv i tankar att byta upp mig nämligen..svårt det där. Ska försöka ta mig till att provköra en här i vår.

Last edited:
Men snälla? han sätter ju det i relation till konkurrenterna, läs hela tråden.

Ingen tvekan om att den är grym. Men är den bäst? Jag trodde den skulle knäcka allt med häst längder när den kom. Va det inte det den utgav sig för o vara? Revolutionerande och bäst?

Om man bara stirrar på effekten har man inte förstått vad det handlar om. Det är ingen dragracinghoj.

Jag tycker trådskaparen ska köpa sig en Hayabusa för den är snabbast(rakt fram) och det är ju uppebarligen det han vill vara.

Nu tänker jag att frågan är lite såhär....är det värt att köpa nya R1:an för runda 150.000:- ifall man som mitt fall kanske har en någolunda nyare hoj..eller kommer det kännas som att man lika gärna ha kunnat behållt sin o har nu kastat mellanskillnads-pengarna i sjön? O nu kör jag som många andra, nämligen mestadels gata där majoriteten av kilometrarna är raksträckor och då faktiskt maxeffekt och kraft har betydelse då man leker och drar mot polare etc.
Klart man vill ha en brutal hoj!!..speciellt för dom pengarna. Sitter själv i tankar att byta upp mig nämligen..svårt det där. Ska försöka ta mig till att provköra en här i vår.

Om den gör 290 eller 295 verklig fart (kan återkomma när jag kollat med gps:en :tungan) känns lite som att det kvittar men att den är stark vid segdragning på t ex 6an kan jag säga att den är, men har inte haft möjlighet att prova mot mer än ett par andra literhojar/märken.

Sen var jag på Anderstorp för en vecka sen drygt och även om jag blev omkörd i första böj hade jag kört om den hojen mitt på långrakan, och då har jag bara bytt ljuddämpare vilket jag tvivlar ger så många hästar. Bänkades f ö till 160 på Bike Trollhättans Dynojet(minns inte exakta modellbeteckningen, kanske 200i)-bänk, bilder och diagram finns i mitt garage. En äldre bänk hade kanske visat 164-165, svårt att jämföra mellan bänkar.

Mvh, Daniel

Last edited:
Om den gör 290 eller 295 verklig fart (kan återkomma när jag kollat med gps:en :tungan) känns lite som att det kvittar men att den är stark vid segdragning på t ex 6an kan jag säga att den är.
Sen var jag på Anderstorp för en vecka sen drygt och även om jag blev omkörd i första böj hade jag kört om den hojen mitt på långrakan, och då har jag bara bytt ljuddämpare vilket jag tvivlar ger så många hästar. Bänkades f ö till 160 på Bike Trollhättans Dynojet-bänk, bilder och diagram finns i mitt garage.

Mvh, Daniel

Vad har du haft för hoj innan? Och tycker du den är värd pengarna?

Bra att någon som verkligen har en svarar ;)

Edit...ser listan du har på tidigare hojar =P

Last edited:
Om man bara stirrar på effekten har man inte förstått vad det handlar om. Det är ingen dragracinghoj.

Jag tycker trådskaparen ska köpa sig en Hayabusa för den är snabbast(rakt fram) och det är ju uppebarligen det han vill vara.

Läste du vad jag skrev? Har du läst testerna?:)

Vad har du haft för hoj innan? Och tycker du den är värd pengarna?

Bra att någon som verkligen har en svarar ;)

Kika i mitt garage så ser du vilka hojar jag haft innan :tummenupp

Men för er som inte vill kika kan jag säga att jag inte haft exempelvis Suzukis modeller som är erkänt starka. En kompis uppe i norr har en K5 om jag minns rätt och den är (förvisso omdrevad) men ruskigt stark. Min R1 04 tappade snabbt då vi testade på 6an mot varandra. Nu har ju 09an runt 10hk till eller något sådant mot 04an så det är ju en viss skillnad de årsmodellerna emellan.

Sen om det är värt att byta bort en säkert alldeles förträfflig K7 kan jag inte svara på då jag aldrig kört en sådan någon längre sträcka... :) Det handlar helt enkelt om vad man är sugen på, trodde jag skulle ha min R6 08 flera år men så kom den här motorkonfigurationen och jag var såld direkt. Men det är ju JAG, alla andra kanske inte faller lika lätt för den nymodigheten :)

Last edited:
Borde inte samlarvärdet på en -93 R1 vara ganska högt..:va:va Jag tror nog att ts borde få 1 hoj av varje för de pengarna, jag menar så kan han provköra.

Skulle gärna vilja ha referens på det där, tror knappast att den är kapabel att vara snabbast runt Monza.

För den delen borde yamaha bry sig lite om toppfarten på autobahn, inte så bra för försäljningssiffrorna om man förarna blir tvingade att ha en röd triangel bak på bågen.

Det är väl bara att titta vilken hoj som vinner i Superbike...

Bara lallare tror att det är toppeffekten som vinner tävlingar.

Men...återigen (för 1000:de och 1.e gången) det är AREAN under effektkurvan som ger körbarhet.
En motor med en spik upp till 190 häst, men i övrigt platt, eller ojämn... vad kan man ha en sån till?
Medan en annan motor (nya R1) med massor av kontrollerbar effekt i ett brett register... kör i åttor runt såna ketchupflaskor...

Racetrack skill talks - bullshit walks... :fakta

Nu hade jag inte tänkt köpa en -09 sporthoj men men...

Har jag sagt att jag bara vill vara snabbast rakt fram någonstans? Jag bryr mig däremot inte om det skulle diffa någon procent i kurvtagningsförmåga mellan två intressanta hojar. Jag tänker ändå inte ligga så nära gränsen att det spelar någon roll.

Ta tex ZX-10R vs R1.

Om jag skulle köpa en ZX10 skulle jag spara 10.000kr, få en 10kg lättare hoj, mera vrid och hk genom hela registret och även vara snabbare runt banan enligt diverse tester (tex testet i Svenska Bikes)

För övrigt har inte Kawasaki gjort någon större hype av sin 09 och det känns nästan som om den är bättre än utlovat. Till skillnad från Yamaha där det nästan lät som om deras hoj skulle vara på gränsen till att upphäva naturlagarna.

Sen får jag väl be om förlåtelse till alla som blir sårade/arga/irriterade över att jag tycker att nya R1;an är en flopp. Det är säkerligen en jättebra hoj om man preppar upp den för race. (Men nu diskuterar jag orginalbågen och det var det tråden var ämnad för)

Jag håller med trådskaparen, Rettan duger ju inte till nåt.

En 10 år gammal Hayabusa är snabbare och inte ens däck som duger till nåt har Rettan! Jag menar hur ska såna där däck utan mönster funka i ett sandtag? Och sån dålig markfrigång sen! Man slår ju sönder plastkåpan under motorn direkt mot stubbar och sten i skogen!
Ingen farthållare har den, ingen stereo. Min polares Gold Wing har ju det trots att den är 15 år gammal!
Och bara två hjul får man! Morsan köpte en VW Polo för mindre pengar och den har dessutom tak och fyra hjul.

Du glömde nämna att din morsas Polo även rastar R1 -09;an på bana :arsele

Last edited:
Yttligare en Troll-tråd...........

Nu har du ju redan postat två inlägg tidigare i den här tråden, så aningen onödigt att skapa ett tredje inlägg nu där du kallar det trolltråd. Kan du inte istället bidra med något vettigt som till exempel att kommentera mitt senaste inlägg.

Jag vet vad pojken e ute efter att köra ;) KTM 500 med 75hk ;) hopplös att köra :D

Gott om effekt men ingen körbarhet :yoparty

Men helt ärligt man vill ha en hoj som e körbar med ett användar vänligt register inte massa topp effekt som e okörbart :Bugar

Men de tråkigaste på nya 09an av retan e ljudet :död låter ju som nån stoppat in nått skumt i motorn, bara mulrar o knapt hörs :brinnerup

Last edited:
Den här återkommande diskussionen om att den ena litersportisen är tröttare än den andra...jajääädrar. :hihi

Nej, det finns inte en chans i helvetet att man kan känna skillnad på 160 eller 170 på bakhjulet, då lär man ta anställning som mänsklig butt-dyno på något schweiziskt institut. :D

Fakta, de är alla alldeles åt helvete för raska...att man blir totalt miljöskadad och tycker de går normalt är en annan sak.
Jag kommer från biltrimmarvärlden, och det är få bilar som går som en normal literbåge rakt ut från handlarn'.

...och de här bågarna är bäst när det svänger, vem av oss här kan med hedern i behåll räcka upp näven och påstå att han/hon klarar att ta ut det som finns när vägen svänger? ;)

Yamaha är väl ute efter ett jämnare drag med nya rovan, att föraren skall våga gå på tidigare i kurvan, jag kan inte dra mig till minnes att man påstått någonstans att man skall vara värst på toppeffekten (vilken bara är frän på korvkiosken).

Jag skulle nog mest vara lite bitter över att sitta med en sunko-el-grande-bandit från dackefejden, men det är jag det. :hihi ;)

/J

Om jag skulle köpa en ZX10 skulle jag spara 10.000kr, få en 10kg lättare hoj, mera vrid och hk genom hela registret och även vara snabbare runt banan enligt diverse tester (tex testet i Svenska Bikes)

Tvivlar verkligen på att just DU skulle vara snabbare runt banan på en zx10r än på t.ex nya r1.
Eller har du någon odokumenterad talang?

Provkört

Var o provkörde nya r1:an häromdagen, tyvärr kommer jag från att fisa runt på motard ett tag nu så den fick ingen rättvis bedömning av mig.

Men som trådskaparen är inne på så upplevde jag den inte lika ettrig som tidigare modeller (har haft några r1:or) men effekt finns det, en segdragning på 6:an från låg hastighet är ju som natt o dag mot andra literhojar med radfyra.
Det är ju en helt makalöst brutal hoj o ljudet får en att känna sig som Rossie :rolleyes: när man vrider på rullen, jag hade velat lägga några varv på bana för att känna på den i sin rätta miljö, för det är trots allt där den hör hemma.

En intressant sak som jag fick till mig av dom som höll i provkörningen var att dom flesta åker snabbare med standardmappen (finns några olika o välja på) då den är lite lugnare i sitt beteende än på de andra, vågar inte svära på att detta stämmer men om det är så borde det väll inte saknas effekt iallafall.
/Per

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...