Yamaha kompenserar för -09 slörettans sketenhet med reklam

Jag måste erkänna att jag blir riktigt avis på alla dessa killar som blir begränsade av moderna sporthojar.
Trots över 20 års aktivt körande och flera av dessa på bana är jag inte tillräckligt duktig för att känna att någon av dom senaste literhojarna i "racereplica"-klassen begränsar mig:huvet
Beror på.
Jag är inte särskilt effektinriktad.
Men visst finns det sanning i Anders Anderssons gamla visdomsord:
"Enklaste sättet att vinna är att ha en cykel som går lite fortare".

På bana är det rätt skönt att, som bättre förare, kunna göra omkörningarna på rakorna med hjälp av extra effekt.

Beror på.
Jag är inte särskilt effektinriktad.
Men visst finns det sanning i Anders Anderssons gamla visdomsord:
"Enklaste sättet att vinna är att ha en cykel som går lite fortare".

På bana är det rätt skönt att, som bättre förare, kunna göra omkörningarna på rakorna med hjälp av extra effekt.

Visst, men om samma effekt du använder på rakan leverras på ett sånt sätt att den sedan skickar dig i omloppsbana via highsider i nästa sväng är ju inte så mycket vunnet.

Min personliga uppfattnig är att nya R1:an har en bra motorkaraktär och för dom flesta faktiskt lättkörd på bana då den leverar effekten på ett bra sätt.
(i std mode, i aggresivt läge blir det för mycket av/på och därmed svårare ut ur böjarna, särskilt på våra trånga banor)

OT,,,men,,..ja då har det återigen korats en segrare i årets Pro Superbike mästerskap!?
-lite väl tidigt, men ändå!..
JimmY Lindström är änn engång den Svenske PROsuperbikemästaren!

trots en motorsvagare yamaha Vann han årets mästerskap!? ,
-körskickligheten avgjorde!?..
så hatten av för Lindström! :)

ursäkta min alltför vilda fantasi!?,,men så kan de bli!?..

It is not the power - it is the way it´s delivered gäller nog fortfarande verkar det som...

Dessutom hänger så oerhört mycket på föraren att det är nästan generande att se effektklagomålen. Hur många av Svenssons som kör bana 10-15 ggr per år kommer ens i närheten av att använda hela hojens potential ?

Å andra sidan är jag efter inköpet av högtalare grundlurad. För 25 papp fick jag BOSE crap som låler hälften så bra som mitt 12 år gamla Canton system...alltså finns det inte mycket som kan kompensera för brist på effekt känns det som ibland ändå...

Endast kassa förare kan inte hantera 10 hk mindre än andra hojar utan att bli förnärmad o rädd att "förlora". Hojen är övergrym och låter bättre än vilken annan hoj som helst och motorregistret är starkt och gynnar föraren på många sätt utom runt 300km/h. Kan du köra hoj, kommer du köra snabbare på nya R1an än den gamla.

I övrigt, tråden lär ju inte bli långlivad...

Jag tänker använda dig som exempel:
När du letade ny bil, så var ett absolut "måste" minst 500hk (om jag minns rätt).
Vad skulle du ha dem till?

Samma sak med motoreffekt på R1an.
De som tjöper en literklubba för att åka landsväg har oftast inte kompetensen att hävda sig på bana.
Lägger man de pengar det handlar om på en ny räjser, så vill man åtminstonde ha effekt att skryta om vid korvmojjen!

Visserligen tänkte du köra en del bana med bilen (och kan antagligen prestera rätt bra tider), men då vore det väl bättre med en riktig banåkabil än en tung djävla tröska med bilbarnstolar och cruisecontrol, eller?
Kommer ändå antagligen att bli rostad av en 130hk Lotus Elise.

Ergo:
Håller med, men förstår resonemanget.

Problemet är att det inte finns nån hoj som är tillräckligt svag för att bli omkörd på rakan såvida inte den andra får bättre utgång och med R1:ans bättre register är det lättare att få en bra utgång. Vi får se, säsongen har knappt startat och jag tror att med lite tillvänjning så kan de som kör R1 bli årets giftigaste.

MCN var först ut att hylla R1:an när den kom, sen är det nästan ingen som hängt på. Englands största motortidning Bike/Fastbikes/TWO Wheels/Motorrad/svenska Bike. Det var några jag snabbt kom på så här tidigt på morgonen som inte har valt R1:an. Så väldigt hyllad har den inte blivit:tummenupp

Ähh skit i om den va hyllad av MCN eller inte - men som han säger - nya
R1:an har fullt drag direkt du vrider i rullen, det är ju det som är hela poängen - sen om den inte har 700hk på topp, vem bryr sig.......

Nu kommer jag osökt att tänka på Carrol Shelby som sade: Torque winns races, horsepower sell cars.

När ska folk sluta titta blint på siffrorna och börja titta på effektkurvan istället?

Eller, ännu hellre, prova själv och bilda sig en egen uppfattning.

alltid lika skoj att åka om litershojarna med en enstånka på banorna :yoparty
rakt fram kan man lika gärna åka X2000

När ska folk sluta titta blint på siffrorna och börja titta på effektkurvan istället?

Precis, man vill ha pulver i den del av registret man använder. I övrigt måste Jag säga att nya rettan är helt fantastisk. Sjukt tuff, grym körställning. Känns påkostad och nyskapande. Hacka på gixxern i stället som efter att ha kört på samma motor sen -01 vilket var ett vinnande koncept nu totalreformerat och lyckats gå bakåt i tiden...

Enligt Akrapovic så skiljer det 9hk mellan alla 4 japanska literhojarna enligt nedan i standard utförande!

Honda: 170hk
Gsxr: 168hk
Zxr: 163hk
R1: 161hk

Om du känner skillnad på 9hk är du nog en av de absolut bästa förarna i Sverige!
För övrigt så är lite mer vrid över hela registret mkt mer eftertraktat plus det minskade däckslitaget!

Jag tänker använda dig som exempel:
När du letade ny bil, så var ett absolut "måste" minst 500hk (om jag minns rätt).
Vad skulle du ha dem till?

Samma sak med motoreffekt på R1an.
De som tjöper en literklubba för att åka landsväg har oftast inte kompetensen att hävda sig på bana.
Lägger man de pengar det handlar om på en ny räjser, så vill man åtminstonde ha effekt att skryta om vid korvmojjen!

Visserligen tänkte du köra en del bana med bilen (och kan antagligen prestera rätt bra tider), men då vore det väl bättre med en riktig banåkabil än en tung djävla tröska med bilbarnstolar och cruisecontrol, eller?
Kommer ändå antagligen att bli rostad av en 130hk Lotus Elise.

Ergo:
Håller med, men förstår resonemanget.
500hk vill jag har för bra knuff rakt fram. I kurvor vet jag att jag hellre föredrar en lätt bil med lagom antal hästar.

Men javisst, smaken är ju som baken men det betyg TS gav är orättvis tycker jag allt.

Om R1;an hade vad som var utlovat; kraft genom hela registret så hade det ju varit jättebra MEN den har inte det.

Kolla tex Bromsbänkstestet i nya Svenska bike. Den har varken mer hk eller Nm vid något varvtal än någon av de andra 1000cc hojarna. (ok, den har bara näst svagast vrid, vid 9.500 rpm är den 1,5 nm starkare än gixxern)

Om konceptet inte passar,köp något annat?

Henrik

Hade inte tänkt köpa en ny R1 eller någon ny dyr båge över huvud taget. Är bara så jäkla ledsen över att allt snack och hype om nya R1;an slutade med att vi fick en tvåhjulig oduglig traktor.

MCN var först ut att hylla R1:an när den kom, sen är det nästan ingen som hängt på. Englands största motortidning Bike/Fastbikes/TWO Wheels/Motorrad/svenska Bike. Det var några jag snabbt kom på så här tidigt på morgonen som inte har valt R1:an. Så väldigt hyllad har den inte blivit:tummenupp

Last edited:
Jag tycker att det roligt med lite nytänkade,saknar den högst effekt på papper.... och vem bryr sig om det.(jag menar hur många procent behöver all effekt i en modern sporthoj på gata)
Huvudsaken är att det är en trevlig hoj som håller i många år framöver.

Om R1;an hade vad som var utlovat; kraft genom hela registret så hade det ju varit jättebra MEN den har inte det.

Kolla tex Bromsbänkstestet i nya Svenska bike. Den har varken mer hk eller Nm vid något varvtal än någon av de andra 1000cc hojarna. (ok, den har bara näst svagast vrid, vid 9.500 rpm är den 1,5 nm starkare än gixxern)

Hade inte tänkt köpa en ny R1 eller någon ny dyr båge över huvud taget. Är bara så jäkla ledsen över att allt snack och hype om nya R1;an slutade med att vi fick en tvåhjulig oduglig traktor.

Eftersom du refererar till biketestet tycker jag du ska kolla varvtiderna istället,tycker de mer visar på potentialen än maxeffekten.

Själv gillade jag den verkligen,jäkligt fint register utan någon puckel,blev förvånad att jag redan var på rött utan att känt något annat än jämt drag.

Henrik

Appappapp, DU fick en tvåhjulig oduglig traktor, vi som är intresserade av racing fick en nytänkande, spännande hoj som med stor sannolikhet är vägen som alla stora rad-4:or kommer att gå. Jag tror inte du förstår eller kommer att förstå förrän du inser att tusenkubikshojarna byggs för runtruntracing, inte raktframracing för då skulle de byggas med längre sving och hjulbas, inte tvärtom.

Låter som ett klassiskt fall av "surt sa räven" syndromet:

Man dissar det man så gärna vill ha men inte kan få...

I början tror jag posörer rynkar på näsan men funkar R1 så som det verkar så kommer nog försäljningssiffrorna bli därefter.
I sverige så kommer försäkringsskatten och krisen göra att det inte blir så många sålda...

Eftersom du refererar till biketestet tycker jag du ska kolla varvtiderna istället,tycker de mer visar på potentialen än maxeffekten.

Själv gillade jag den verkligen,jäkligt fint register utan någon puckel,blev förvånad att jag redan var på rött utan att känt något annat än jämt drag.

Henrik

Gsxr: 1.50.93min
Zxr: 1.49.98min
R1: 1.50.98min

Om nu suzuki tagit ett steg tillbaka, hur mkt ledde dom med om Yamaha tagit ett steg framåt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT