Yamaha kompenserar för -09 slörettans sketenhet med reklam

Gsxr: 1.50.93min
Zxr: 1.49.98min
R1: 1.50.98min

Om nu suzuki tagit ett steg tillbaka, hur mkt ledde dom med om Yamaha tagit ett steg framåt?

Typ kavva?

Vad jag menar är att den ligger i paritet med de andra hojarna trots att pianotillverkarna har byggt en traktor utan effekt.

Henrik

Ingen som provkört nya R1:an?

Jo, jag har provkört den och den är grym, riktigt skönt register på std-mode och tempramentsfull på "aggresive-mode".

Den var kul på den tempramentfullaste inställningen men dom flesta kör nog snabbast på bana med std då den leverar effekten mjukt o fint.

För dom som saknar pucklar och vill att all effekt skall kommavid ett högre varvtal finns väl en hel drös gamla tvåtaktare till salu;-)

Ja Lindström bevisade i Mantorp att Yamahan suger och har inget med dom stora pojkarna att göra längre och Spies harvar ju runt i WSBK med sin sura Retta oxå....
Eller ja det kanske inte är jämförbart...?

Folk som köper hoj efter antal hästar är helt fel ute och dessa individer kan man ändå inte övertyga så varför ens försöka?

ja har aldrigkört nya rettan, ska göra så fort de finns en demohoj i stan. Men kollar man på effekturvorna så har den ju inte direkt annorlunda eller bättre varken vrid eller effekt mot de andra literhojjarna. Om man gjorde ett blind test och inte fick höra eller se hojjen, Hade skillnaden kännts av så rejält då som yamaha själva försöker säga i reklamen?

Att försöka säga att en hoj är bra bara för att eliten lyckas åka bra tider med just den hojjen är ju inget tillförlitligt. kolla i wsbk, så slåss ju faktiskt de flesta märken både i toppen och botten. ? Handlar nog mer om föraren än om hojjen. ROssi har ju vunnit på mer än yamaha.

Suck, man köper väl det som tilltalar en?
Men att komma och säga: Nya r1:an suger blablabla, när man inte ens har tänkt köpa 1000 kubikare är ju jävligt lamt.... Har TS nånsin suttit på sporthoj förutom r1 -93 då:hihi

Den var kul på den tempramentfullaste inställningen men dom flesta kör nog snabbast på bana med std då den leverar effekten mjukt o fint.

Precis som att de flesta amatörer kör fortare på 600cc än 1000cc.

Image är allt, är man gubbe som jag är R1 eller Ducati 1098 "det enda" man kan köpa i sporthojsväg.
Schimpanslackade gixxers och fireblades går inte att visa sig med, de ser ut som dekaltrimmade Puch Dakotas i jämförelse.

Last edited:
Ja Lindström bevisade i Mantorp att Yamahan suger och har inget med dom stora pojkarna att göra längre och Spies harvar ju runt i WSBK med sin sura Retta oxå....
Eller ja det kanske inte är jämförbart...?

Folk som köper hoj efter antal hästar är helt fel ute och dessa individer kan man ändå inte övertyga så varför ens försöka?
Men dom cyklarna är väll inte allt för orginal :)?
Med detta menar jag inge illa menat mot r1an, men känns ju lite fel att dra dom som exempel.

Om man gjorde ett blind test och inte fick höra eller se hojjen, Hade skillnaden kännts av så rejält då som yamaha själva försöker säga i reklamen?
.

Utan att ha gjort en blindtest som du beskriver vill jag nog påstå att man skulle kunna känna skillnad mot dom andra radfyrorna.

Den här är lite mer "svar direkt", eller mindre "gummisnodd" mellan handdtag och bakhjul, detta visar sig inte i mätningar utan måste nog just provköras.

Sen är det ingen tvekan om att den saknar den kicken som normalt kommer vid 8-10000rpm men som sagt är ju det poängen med den här motorn

Ingen som provkört nya R1:an?

Jodå, och den går som en dröm! Visst är den lite annorlunda mot en traditionell R1:a, men kraftfördelningen genom registret är underbar.

Det enda jag håller emot den är utseendet. Bakdelen är allt annat än vacker, men det botas med eftermarknadspipor.

Trådskaparen bör nog läsa mindre om motorcyklar och i stället prova motorcyklar för att bilda sig en egen uppfattning i stället för att gå på vad andra skriver.

Om R1;an hade vad som var utlovat; kraft genom hela registret så hade det ju varit jättebra MEN den har inte det.

Kolla tex Bromsbänkstestet i nya Svenska bike. Den har varken mer hk eller Nm vid något varvtal än någon av de andra 1000cc hojarna. (ok, den har bara näst svagast vrid, vid 9.500 rpm är den 1,5 nm starkare än gixxern)

Hade inte tänkt köpa en ny R1 eller någon ny dyr båge över huvud taget. Är bara så jäkla ledsen över att allt snack och hype om nya R1;an slutade med att vi fick en tvåhjulig oduglig traktor.

Rätta mig om jag har fel,Men har Yamaha påstått att deras R1 ska
vara den starkaste på marknaden eller ha högst vrid.:va

Jävla tramsig diskussion.. En nisse som kör en Bandit kommenterar över vad 99% av förarna i världen inte kan utnyttja till fullo. Jösses. Kanske skulle fokusera på att få ut 100% av ditt eget effektmonster till hoj först?

Jävla tramsig diskussion.. En nisse som kör en Bandit kommenterar över vad 99% av förarna i världen inte kan utnyttja till fullo. Jösses. Kanske skulle fokusera på att få ut 100% av ditt eget effektmonster till hoj först?

Har man inte rätt att tycka till om hur folk spelar hockey heller menar du?
Kan man inte tycka något så länge man inte är top 10 i världen inom det området?
Han kan väll ha en åsikt och han har aldrig påstått att den är slö för honom utan han sätter den i jämförelse med de andra konkurrenterna.
Han menar ju att Yamaha har hype:at hela grejen.

Har själv inte kört den men blev väll lite förvånad över senaste nr:et bike när den inte kom först i testet efter allt man hört om den innan.

Jag säger varken bu eller bä men tycker det är lite väl mycket nedlåtande kommentarer bara för killen just inte äger en plastraket-09

Rätta mig om jag har fel,Men har Yamaha påstått att deras R1 ska
vara den starkaste på marknaden eller ha högst vrid.:va

Nej. Däremot har Yamaha gått ut med att man lämnar fokuseringen kring effekthysterin & vänder blickarna mot hanterbarhet/körbarhet.

"Power is nothing without control" heter det ju, och det kan ju passa bra som beskrivning på Yamahas nya inriktning i Superbike/Supersport segmentet.

Jag håller med trådskaparen, Rettan duger ju inte till nåt.

En 10 år gammal Hayabusa är snabbare och inte ens däck som duger till nåt har Rettan! Jag menar hur ska såna där däck utan mönster funka i ett sandtag? Och sån dålig markfrigång sen! Man slår ju sönder plastkåpan under motorn direkt mot stubbar och sten i skogen!
Ingen farthållare har den, ingen stereo. Min polares Gold Wing har ju det trots att den är 15 år gammal!
Och bara två hjul får man! Morsan köpte en VW Polo för mindre pengar och den har dessutom tak och fyra hjul.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!