Yamaha, Honda eller Kawasaki

DrZeto

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Kawasaki Z500
Tänkte köpa en sporthoj, har tröttnat på min touring modell, vill ha lite mer action :hihi Tänkte köra lite bana med den också, ser ut att vara kul. Jag har dock aldrig haft en "riktig" sportmaskin förrut, har heller aldrig provat på att köra bana, men det står i alla fall mellan dessa tre hojar:

Yamaha YZF-R6
Honda CBR 600 RR
Kawasaki ZX-6R Ninja

Snackade med en säljare idag som varnade mig lite för R6:an, den vobblar lätt och är allmänt lite oberäknelig. Han rekommenderade Hondan som är en mer förlåtande hoj och dessutom är den bästa hojen rent tekniskt sett (avgassystemet under sadeln o.s.v.) Kawan har jag aldrig sett live, men på bilderna ser den fantastiskt snygg ut, det gör alla tre hojarna för den delen. Usch, detta är så himla svårt....Vilken skall jag välja :huvet

Eftersom du verkar veta exakt vad du är ute efter (:rolleyes: ), alltså att du vill ha en lite sportigare maskin än den du har nu, så välj den du tycker är snyggast. Eller den du får bäst pris på. Titta även på GSX-R600. I slutändan är det väldigt små skillnader.... imo.

Vilken tycker du är snyggast? Testa alla tre, ta den som känns bäst och som du tycker är snyggast.

DrZeto skrev:
Snackade med en säljare idag som varnade mig lite :huvet

Kan det varit så att han enbart säljer Suzuki och Honda ?
Går man till Ducati så rekommenderar de absolut inte japps heller :D

Jag hade samma val i vintras. var först inne på hondan, tyckte den var klart snyggast då! R6an gick bort, fan, alla åker ju R6or! Säkert en jättefin hoj, men den är en jävla dussinhoj... Men sen! Såg kawwan med mina egna ögon, grön, den hette NINJA. Jag var helt såld!! :tummenupp

/I

Eureka skrev:
Kan det varit så att han enbart säljer Suzuki och Honda ?

Nej faktiskt inte, han sålde Yamaha + andra märken. Jag var helt inne på en R6:a tills han började berätta om vobblingen och hur "nervösa" de är. Man vill ju inte ha sina kroppsdelar utspridda i geografin redan på jungfrufärden
:tungan Nej, skämt och sido, börjar man titta på alla som har R1:or och R6:or så ser man att de har styrdämpare, och nu har ju R1:orna (-05) det som fabriksstandard, det säger ju en del...men om alla här som äger en R6:a säger att det är en överdrift så köper jag det...

Neutral skrev:
Menar du ny hoj eller? Är det -03 eller nyare är Kawan bäst.

Det är minst en -03 vi talar om...Har även kollat lite på olika tester, bland annat dessa:

http://www.motorcyclenews.com/nav?p...d&resource=945204&linkURL=/pdf/945/108707.pdf

http://www.motorcyclenews.com/nav?p...&resource=1763386&linkURL=/pdf/176/117069.pdf

http://www.motorcyclenews.com/nav?p...&resource=2017593&linkURL=/pdf/201/119949.pdf

Utav dessa kan man se att det i princip är hugget som stucket vilken hoj man väljer, visst det finns en vinnare och en förlorare men skillnaderna är väldigt små (som morlock också poängterade). Just nu känns det som att det står mellan Hondan och Yamahan eftersom jag inte kan hitta en bra begagnad Kawa...

DrZeto skrev:
Nej faktiskt inte, han sålde Yamaha + andra märken. Jag var helt inne på en R6:a tills han började berätta om vobblingen och hur "nervösa" de är. Man vill ju inte ha sina kroppsdelar utspridda i geografin redan på jungfrufärden
:tungan Nej, skämt och sido, börjar man titta på alla som har R1:or och R6:or så ser man att de har styrdämpare, och nu har ju R1:orna (-05) det som fabriksstandard, det säger ju en del...men om alla här som äger en R6:a säger att det är en överdrift så köper jag det...

Har aldrig upplevt R6an som nervös eller vobbelbenägen. Det är en ruskigt fin hoj på alla sätt som går som ett jävla skott...ett lite bredare register vore fint. Nu är det till att varva hysteriskt för att det ska bli riktigt kul men då går det undan också :yoparty Har faktiskt inte kört de andra men R6an är svårslagen...det är ingen slump att den är vanlig om man säger så.

jag valde hondan.......o jag har INTE ångrat mej........

Den helsvarta R6:an är grymt snygg!! :tummenupp

Men gillar även CBR:en

Vad tycker du själv? Stirra dig inte blind på effekt osv. De flesta kan ändå inte använda allt.

Har du möjlighet, provkör och känn!!! :tummenupp

Visst är skillnaderna små och man kan mycket väl köpa den man "trivs med" oavsett vad trivseln kommer ifrån. Är man märkesbög? Gillar man färgen? Mest hästkrafter? Snabbast på bana? Billigast?

Tror dock att handlaren överdriver vad gäller R6:an. Någon hoj ska alltid vara "the bad guy" i varje klass, i literklassen är det min och den är ju helt omöjlig att köra utan styrdämpare. :rolleyes: I själva verket monteras de flesta styrdämpare av rena posörer som aldrig besökt en bana. Samma sak med tillverkarna, de vet att kunderna uppfattar styrdämpare som rejsigt, de skulle aldrig montera det som ett plåster till en hoj som är farlig.

Dessutom skiftar såna här omdömen med tiden, ur-Gixxern ansågs livsfarlig på sin tid och likaså Firebladen när den kom var "för mycket för nästan vem som helst" som tidningarna skrev. I dag säger de att Firebladen är tråkig trots att den är betydligt fetare än ursprunget.

Provkör själv så vet du vad du tycker själv. Det är det enda som spelar någon roll. :tummenupp

Jag får ta mig en provtur precis som alla säger, omöjligt att välja, de ser lika häftiga ut alla tre, och om R6:an är så nervös som säljaren sa så lär det märkas, synd bara att ingen återförsäljare (i STHLM) har alla tre modellerna på ett ställe, vore lättare att jämföra...blir ett sånt flängande fram och tillbaka...

Ninjan eller hondan... oh yes! Ninjan tycker jag självklart.. men RR:en är ju bra snygg! ;)

zx-6r så klart!!! :) Har sett den bågen Live på banan, den är grym, den är bäst i den klassen,TRO mig... :)

Last edited:
DrZeto skrev:
Snackade med en säljare idag som varnade mig lite för R6:an, den vobblar lätt och är allmänt lite oberäknelig.
Trams, R6:an är hur snäll och lättkörd som helst.
Om man kör som en blådåre över tjälskott och krön får man ofta styrslag,
men det är knappast unikt för R6:an. Välj den som tilltalar dig mest,
de är kanonhojar allihopa.

/A

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph