Yamaha FZR-tråden

Tror det är vanligare att packningar läcker igenom i kopplings hydrauliken än att korgen spricker. Sitter troligen en o-ring nere vid slavcylinder. Märks genom att vätskenivå minskar.
 
Precis, kolla över hydrauligen först, bara att att lufta som man gör med ett bromsok.
I med ny olja och kör igenom tills det kommer ut färskt.
Du kan plocka av slavcylinden med de 3 (?) skruvarna och kolla att den inte läcker, där skall vara tort.
Skall du sen kolla kopplingskorg osv så kanske du måste tappa ut motoroljan först, kanske klarar sig om den står på sidostödet, minns inte riktigt!
Byta lameller beskrivs i haynes.
Tror att jag har en bild på kopplingen i min gamla fzrtråd...
 
Behållaren sitter på styret där kopplingshandtaget är. Från den går det en slang ner till slavcylindern som trycker på kopplingen, den sitter på vänstersidan, själva kopplingen sitter på högersidan.
Ja det går att göra på en garageuppfart. Det är inte så komplicerat.
En begagnad korg går på ett par hundringar och en ny ett stort antal tusenlappar.

Haynes funkar bra för att kolla hur ett byte går till.

Vad tror du är anledningen till att det inte alltid är dåligt? utan funkar bra när kopplingen inte blir utsatt för några påfrestningar?

Tror det är vanligare att packningar läcker igenom i kopplings hydrauliken än att korgen spricker. Sitter troligen en o-ring nere vid slavcylinder. Märks genom att vätskenivå minskar.

Hur skall vätskenivån tittas? hojen helt rak och styren helt rakt och sen glo in i fönstret?

Precis, kolla över hydrauligen först, bara att att lufta som man gör med ett bromsok.
I med ny olja och kör igenom tills det kommer ut färskt.
Du kan plocka av slavcylinden med de 3 (?) skruvarna och kolla att den inte läcker, där skall vara tort.
Skall du sen kolla kopplingskorg osv så kanske du måste tappa ut motoroljan först, kanske klarar sig om den står på sidostödet, minns inte riktigt!
Byta lameller beskrivs i haynes.
Tror att jag har en bild på kopplingen i min gamla fzrtråd...

Låter som att jag har att göra i veckan! Vad kostar lameller att köpa? beg/nya? och vad skulle någon vettig verkstad ta för att göra jobbet?

Som sagt, har inget garage utan står på pappas tomten och skruvar!

En fråga ang. servomotorn? har sett lite olika kontakter på dom, dels en rund kontakt med cirkulära stift och sen en lite mer fyrkantig med flatstift. Vilken är vanligast på en FZR1000 -91?

Då jag måste åka till mina päron för att ha tillgång till en skruvmejsel har jag inte öppnat upp för att glo själv.
 
Last edited:
Du kan ha nåt så banalt som en gammal utnött kopplings-hydraulslang. Denna blir med åren, precis som en bromsslang, anfrätt och uttöjd och flexar ibland när man skapar tryck i systemet. Byt till en stålspunnen och byt ut vätskan i systemet innan du börjar riva med själv kopplingskorgen och lameller. En slang kostar 4-500 max och är enkel att byta jämfört med det andra.

Angående vätskenivån så är denna inte så viktig som man kan tro. Har man bara tillräckligt med bromsvätska i den övre koppen så att den täcker hålet ner till själva cylindern så funkar systemet.

Vill du göra en bra modifikation av ditt kopplingssystem så kan jag rekommendera att byta till en Brembo kopplingshuvudcylinder från en Aprilia eller liknande. Jag gjorde det och det blev en jävla skillnad. Mycket lättare i handtaget och det känns som att kopplingen arbetar mycket bättre. Jag bytte även slangen till en stålspunnen, ofta kan detta köpas som ett kit begagnat.
 
Du kan ha nåt så banalt som en gammal utnött kopplings-hydraulslang. Denna blir med åren, precis som en bromsslang, anfrätt och uttöjd och flexar ibland när man skapar tryck i systemet. Byt till en stålspunnen och byt ut vätskan i systemet innan du börjar riva med själv kopplingskorgen och lameller. En slang kostar 4-500 max och är enkel att byta jämfört med det andra.

Angående vätskenivån så är denna inte så viktig som man kan tro. Har man bara tillräckligt med bromsvätska i den övre koppen så att den täcker hålet ner till själva cylindern så funkar systemet.

Vill du göra en bra modifikation av ditt kopplingssystem så kan jag rekommendera att byta till en Brembo kopplingshuvudcylinder från en Aprilia eller liknande. Jag gjorde det och det blev en jävla skillnad. Mycket lättare i handtaget och det känns som att kopplingen arbetar mycket bättre. Jag bytte även slangen till en stålspunnen, ofta kan detta köpas som ett kit begagnat.

Finns det färdiga stålspunnen till just FZR eller skall man måtta upp längder själv och "bygga" en?
Finner inte riktigt något shysst beggat kit på ebuy, eller så var det jag som letade kasst.

Uppskattar all hjälp!

edit:
Kvalle på dethär då?

http://www.ebay.com/itm/7-8-Clutch-...Parts_Accessories&hash=item5af0139055&vxp=mtr
 
Last edited:
Hong kong innebär oftast junk, tyvärr. Undantag finns givetvis.

Kopplingsslang är inte så vanligt att det finns färdigt, men du behöver bara en stålspunnen slang i rätt längd så köp en bromsslang till nån hoj som bara har ett ok.
 
Nej nej, åk till en hydraulfirma.
Tamed den gamla så "kopierar" dem den åt dig, bill du ha den längre eller kortare, färg, med eller utan skyddsöverdrag, ja, du fattar hoppas jag.
 
Här har du rep sats för slavcylinder

http://www.ebay.de/itm/Kupplungsneh...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cd48a29b3


Ebay lameller kostar ca 500 + frakten. Man köper inte beg...
Slirar det vid gaspådrag så byt fjädrarna samtidigt, ca +200 spänn.

Själva slangen är det nog inte fel på, det är relativt lågt tryck i kopplingen. Kolla bara så det inte läcker vid anslutningarna.

Jag byter lameller+fjädrarna och kollar över korgen för 2000:- givet att du finns i 08 och plockar av plastkåporna själv.

Beg huvudcylinder (ej Yamaha, ngn Suz) finns också för 500:-
 
Last edited:
Här har du rep sats för slavcylinder

http://www.ebay.de/itm/Kupplungsneh...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cd48a29b3


Ebay lameller kostar ca 500 + frakten. Man köper inte beg...
Slirar det vid gaspådrag så byt fjädrarna samtidigt, ca +200 spänn.

Själva slangen är det nog inte fel på, det är relativt lågt tryck i kopplingen. Kolla bara så det inte läcker vid anslutningarna.

Jag byter lameller+fjädrarna och kollar över korgen för 2000:- givet att du finns i 08 och plockar av plastkåporna själv.

Beg huvudcylinder (ej Yamaha, ngn Suz) finns också för 500:-

Att åtgärda allt de där är ju en resa på ca 3500. Känns vettigt att börja med det som är högst trovärdigt att det är.

Vad tror du? skall jag börja med repsatsen? eller slänga på nya lameller med en gång?
 
sitter och planerar inför motorrivning av fzr 1000 -1989.

hojen har gått över 7000 mil och dricker en del olja. hade lös tändstiften och det var en del olja på dom. vad tycker ni? bara byta kolvringar/oljeringar och hona eller nya kolvar? om jag slänger i nya kolvar så blir det uppborrning till 1040cc men vill helst inte lägga mer stålar än nödvändigt.

i toppen blir det nya ventiltätningar och kamkjedja. tänkte slipa in ventilerna också. kan man hämta några fler pållar genom portning och planing av toppen? någon som vet hur mycket man kan plana?

Är det något annat jag bör kolla över när jag ändå är igång?

Mvh Mike :yoparty
 
sitter och planerar inför motorrivning av fzr 1000 -1989.

hojen har gått över 7000 mil och dricker en del olja. hade lös tändstiften och det var en del olja på dom. vad tycker ni? bara byta kolvringar/oljeringar och hona eller nya kolvar? om jag slänger i nya kolvar så blir det uppborrning till 1040cc men vill helst inte lägga mer stålar än nödvändigt.

i toppen blir det nya ventiltätningar och kamkjedja. tänkte slipa in ventilerna också. kan man hämta några fler pållar genom portning och planing av toppen? någon som vet hur mycket man kan plana?

Är det något annat jag bör kolla över när jag ändå är igång?

Mvh Mike :yoparty

Gör dig redo på att ventilsätena är slut.....
Får du bara toppen tät och går igenom förgasarna, synkar och får den rätt bestyckad, så har du nog schysst med kusar.
 
Jag har ett mystiskt fel på min fzr 1000 -94 den går bara upp till 4000 varv
På varje växel, sen blurrar han bara.Men det är bara ibland.
Någon som råkat ut för samma fenomen?
 
Jag har ett mystiskt fel på min fzr 1000 -94 den går bara upp till 4000 varv
På varje växel, sen blurrar han bara.Men det är bara ibland.
Någon som råkat ut för samma fenomen?

Funkar exup?
 
Det är ett felmeddelande från cdi:n. Felet är Högst troligen Exup-servon. Koppla ur kablarna till exup:en och prova. Varvar motorn då så har du felet där.
Detta hände mig, då var det kuggarna i servon som pajat så jag fick byta den.

Jag har ett mystiskt fel på min fzr 1000 -94 den går bara upp till 4000 varv
På varje växel, sen blurrar han bara.Men det är bara ibland.
Någon som råkat ut för samma fenomen?
'
Det har nog hänt de flesta som kör dessa hojar verkar det som.
 
XXXL-Storservice på min Fzr 1000 -90

Nya stålomsunna wezmoto, ny bromsvätska fram och bak, kopplingsvätska, gaffelolja, kylarglykol, motorolja+filter, batteriservice, luftfilter, tändstift, bränslefiter + resten som jag glömt i skrivande stund.

Detta har jag hittat under resans gång

Spricka i vindskyddskåpan - ny Zero Gravity beställd på ebay

Ena exup-wiren trasig - beställt bägge två nya + renovering av exupventilen när jag ändå håller på (mycket smörja på skruvarna för att få loss skiten) enda jobbet jag inte ser fram emot att göra...

insugningsgummina till luftfiltret sköra/spruckna (fusklagade av mig med silicon innan) - nya beställda + dåliga skruvar till slangklämmorna behöver inköpas

Läckage i bränslepump - Spricka i plast, nerplockad nu

Gjorde sönder två skruvar till bromslock och kopplingslock, nya köps imorgon


Imorgon efter jobbet plockar jag ner bakändan och packar om svingen, badar kedjan i tvättfotogen + skrubbar rent överallt.

I princip kommer jag göra allt utom ventiljustering (Anledningen - Det behövs inte) - Motorn sitter i ramen just nu (cykeln hänger upphängd i taket i verkstaden för arbetsställningens skull) och idag har jag monterat framgaffel + bromsok. Imorgon tar jag bakpartiet. Så jäkla häftigt att se hojen "växa fram" med nyputsade detaljer som bit för bit hängs dit. Bara att tvätta motorn och putsa upp ramen gjorde mycket för helhetsintrycket (jo jag vet att det ändå inte syns för kåporna, men det känns bra att allt är rent och snyggt)

Och NEJ - Den är inte till salu :)

Allt är nerplockat, rengjort, uppsmörjt och ditsatt igen - Kåporna och tanken kommer att få en rejäl omgång med lagning av sprickor och puts puts puts. Tanken har en buckla som skall rättas till
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top