Yamaha FZR-tråden

Det där beror inte på EXUP spjället! Jag har haft problem med det flera gånger och har aldrig upplevt något sådant. Låter som att den går på varvstoppet, troligtvis har det något med tändningen att göra, kanske någon kontakt som glappar någonstans? Jag skulle kolla det först annars har jag två fungerande tändspolar och en pickupspole till salu om du är intresserad. Tändspolarna är inte så lätta att mäta upp som man kan tro!
 
Last edited:
Det är ett felmeddelande från cdi:n. Felet är Högst troligen Exup-servon. Koppla ur kablarna till exup:en och prova. Varvar motorn då så har du felet där.
Detta hände mig, då var det kuggarna i servon som pajat så jag fick byta den.
 
Det är ett felmeddelande från cdi:n. Felet är Högst troligen Exup-servon. Koppla ur kablarna till exup:en och prova. Varvar motorn då så har du felet där.
Detta hände mig, då var det kuggarna i servon som pajat så jag fick byta den.

Spelar det någon roll vart jag kopplar ur Exupen? Är de uppe vid CDI:n jag ska koppla ur? och i sånt fall, vilka är det?
 
Nä, du ska koppla loss vajrarna. Inte kablaget. Servon måste vara fri att snurra. Jag skrev lite otydligt ser jag nu. Du kan lossa vajrarna antingen uppe vid servon eller nere vid exup-ventilen.
 
Hejsan! Det är ingen som har ett exup-servo liggandes?

dra iväg ett PM om så är fallet :D
 
Jag har ett med slitna kuggar :D
 
Blev stolt Ägare till en FZR 1000 i söndags :D härlig hoj med massa effekt för sin ålder! dock lite småfix som skal tas om hand så fort som möjligt. Största problemet är egentligen hastighetsmätaren som inte fungerar. det sitter en KOSO rx1 mätare på den med givare på bakhjulet. mätaren visar oftast 0 men när jag rullar hojen frammåt så kan den visa 2-3 km/h ibland. någon här som använder koso dash?

Bild på härligheten ;) höjd bak ser riktigt nice ut!

https://www.facebook.com/photo.php?...61044233931.2100611.1477577130&type=1&theater
 
Detta kanske skulle postas i mekdelen, men jag börjar väl här:

Efter vinterförvaringen går plötsligt inte soppapumpen då motorn är igång. Den primar som vanligt då man slår på tändningen, pumpen funkar om jag kopplar 12v direkt på den, reläet är bytt utan skillnad, och testat genom att bygla så jag vet att det fungerar...

Sååååå, vad gör jag nu då? har haft isär alla kontakter jag hittat och putsat och smort, hjälpte inte. Har kollat alla kablar jag kan se efter brott/skador, hittar inget....

Jag skulle kunna tjuvkoppla pumpen, för då går den ju, men då tappar jag funktionen att pumpen stannar vid t.ex en krash, så det känns inte helt optimalt.

Tankar? Ideér? hjälp....

//Hans

Kanske redan är fixat? Det sitter typ "brytarkontakter" på pumpens ovansida. Dessa kontakter slits och sedan funkar inte pumpen. Renov satser finns på nätet för 20 euro. Man löder fast en sladd i pumpen.
 
Blev stolt Ägare till en FZR 1000 i söndags :D härlig hoj med massa effekt för sin ålder! dock lite småfix som skal tas om hand så fort som möjligt. Största problemet är egentligen hastighetsmätaren som inte fungerar. det sitter en KOSO rx1 mätare på den med givare på bakhjulet. mätaren visar oftast 0 men när jag rullar hojen frammåt så kan den visa 2-3 km/h ibland. någon här som använder koso dash?

Bild på härligheten ;) höjd bak ser riktigt nice ut!

https://www.facebook.com/photo.php?...61044233931.2100611.1477577130&type=1&theater

Kolla att givaren sitter tillräckligt nära magneten i fälgen, typ 0.5 - 1.00 mm. Rengör kontaktytor. Därefter kolla kablaget efter avbrott. Ny sensorgivare köper man lös på ELFA för 50 spänn så det är enkelt att felsöka.
 
detta skal undersökas! verkar som att jag har hela vintern på mig då mister blå kom på besök under wheelie träningen i lördags :/
 
Kolla att givaren sitter tillräckligt nära magneten i fälgen, typ 0.5 - 1.00 mm. Rengör kontaktytor. Därefter kolla kablaget efter avbrott. Ny sensorgivare köper man lös på ELFA för 50 spänn så det är enkelt att felsöka.

Hej igen!

Verkar som att givaren är borta från fälgen. vet du vilken givare jag behöver? är väldigt novis i förhållande till beskrivningarna på elfa :huvet
 
Hej igen!

Verkar som att givaren är borta från fälgen. vet du vilken givare jag behöver? är väldigt novis i förhållande till beskrivningarna på elfa :huvet

Hmm va nog lite trötter när ja skrev det där. Givaren i svingen är kvar, men magneten i fälgen är borta. vet du vart jag kan få tag på en ny?

MVH
 
Hmm va nog lite trötter när ja skrev det där. Givaren i svingen är kvar, men magneten i fälgen är borta. vet du vart jag kan få tag på en ny?

MVH

Du kan hitta delar till olika koso mätare och diverse andra på www.twostroke.se , jag vet att det är en moped sida men de har väldigt mycket saker. Det finns en kategori ute till vänster som heter mätare och där finns det mesta reservdelar till de mätarna :tummenupp
 
Har lite strul med min koppling.

När jag har mosat på lite "fullt gaspådrag" så känns det som att det saknas tryck i kopplingen. Dragläget hamnar otroligt nära handtaget. Men efter lite vanligt körning kommer trycket tillbaka.

Är det för lite olja någonstans? motorolja finns med har kopplingen någon separat?
 
Har lite strul med min koppling.

När jag har mosat på lite "fullt gaspådrag" så känns det som att det saknas tryck i kopplingen. Dragläget hamnar otroligt nära handtaget. Men efter lite vanligt körning kommer trycket tillbaka.

Är det för lite olja någonstans? motorolja finns med har kopplingen någon separat?

600 eller 1000?

Storebror har hydraulisk koppling, byt vätska (bromsvätska där) kanske dags för renovering av huvud och slavcylindrar med.
I mitt fall var kopplingskorgen sprucken ochb flexade
 
600 eller 1000?

Storebror har hydraulisk koppling, byt vätska (bromsvätska där) kanske dags för renovering av huvud och slavcylindrar med.
I mitt fall var kopplingskorgen sprucken ochb flexade

Jag har 1000 kubben.

Vart sitter behållaren för vätska?
Går det att byta kopplingskorg på en garageuppfart?
Hur meckigt är det och vad går en beg/ny korg på?

Hur allt går till står kanske i haynes manualerna?
 
Behållaren sitter på styret där kopplingshandtaget är. Från den går det en slang ner till slavcylindern som trycker på kopplingen, den sitter på vänstersidan, själva kopplingen sitter på högersidan.
Ja det går att göra på en garageuppfart. Det är inte så komplicerat.
En begagnad korg går på ett par hundringar och en ny ett stort antal tusenlappar.

Haynes funkar bra för att kolla hur ett byte går till.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top