Yamaha FZR-tråden

Vart fasen är våren? Och varför är det massa grus kvar på vägarna !!
Jag vill ut och brumma med min nyinförskaffade fzr1000 -90 :banana
 
Har du inte hört? Våren är inställd.
 
Tyvärr har försäkringspremierna för dessa gamla sporthojar tokhöjts nu 2014. Har precis skruvat ihop min efter topprenovering...
 
Tyvärr har försäkringspremierna för dessa gamla sporthojar tokhöjts nu 2014. Har precis skruvat ihop min efter topprenovering...

Jag betalade nästa års försäkring för några veckor sedan - Hel/Hel classica 1300 spänn. Tyvärr blir det inte många mil med den då jag har en crossplane som är roligare, men 100-150 mil ska jag få med den, det hoppas jag i alla fall.

PS - Även min är i "nyskick" nu efter en massa meckande under vintern, kåporna behöver en översyn men det tar jag nästa vinter
 
Jag tecknade en halvförsäkring för min och får pynta 3400 om året.. :(
Lite surt eftersom jag trodde jag skulle klara mej undan på 1700 / hel..
 
Hade en spricka i min bränslepump fzr 1000 3 le som jag lagade i vintras - den har tyvärr börjat läcka igen.

Någon som har en bränslepump till salu - PM:a
 
Last edited:
Hej,

Hade en FZR 600 för många många år sedan, 100 mil hade den gått så det var inte så mycket problem med den. Om man nu fått för sig att hitta en idag så har ju dom flesta gått 5-7000 mil o har en massa år på nacken. Hur väl fungerar det då? 90% skruva eller?
Alltid ångrat att jag sålde den så att köpa en verkar vara det enda rätta, men det kanske inte riktigt blir samma sak med en duktigt sliten 20 år gammal sak, för risken att hitta en riktigt fin är väll inte överdrivet stor.
 
Har en -91 1000 exup stående som ska säljas. Brutal landsvägskryssare.
Just nyrenovad topp denna vintern med nya ventiltätningar, nya ringar, honat cyl, slipat in /justerat ventiler. Ny gaffeltätning. Mkt arbete blev det...

Gått ca 5000 mil och i ett fint orig bruksskick.
Stålomspunnet, nya belägg och skivorna fram utbytta.
kolfiber slipon, miniblinker, omklädd dyna. Blåtonat kåpglas.
Däck, hjullager och drivpaket är bra. Batteri + Koppling byttes 2012. Ett lätt rassel på ettans växel vid start.

Lagt mkt pengar o tid på denna hojen men den får gå alldeles för lite.
18500:- ska jag ha.

Står i 033omr. Kan visas under påskhelgen eller eö. Ej byten. 2012 Albanien mm 107.jpg
 
Last edited:
Yamaha tillverkar nog inte några pumpar in-house... och din original verkar inte vara så bra kvalle....
Hade aldrig släng på beggat när nytt kostar så lite.

Nej denna bränslepump som visades på bilderna under mitt inlägg är inte original, en original ny kostar mellan 3600 och 4500 kronor beroende på vilken sajt jag kollar på. Finns en beggad från tyskland och den ska de ha 75 euro för.

Kvaliteten på en original-bränslepump är också fenomenalt bra - Den har ju faktiskt fungerat felfritt (precis som resten av cykeln) i nästan 25 år (årsmodell 1990)

Jag ska försöka mig på en lagning till - annars blir det nog en biltemapump för 200 kr

PS - Det spelar ingen roll att jag också kör en crossplane R1:a - FZR:en och jag har så många minnen ihop (och är i ett strålande bra skick) så att den är "omöjlig" att göra sig av med..........I love that bike och förutom normal service och underhåll har INGET gått sönder någonsin. Bara går och går och går.

En fantastisk maskin att ha som "reserv" om jag skulle klota R1:an eller liknande. Dessutom är den bra att åka två på, och det är inte R1:an så när jag och min fru åker någonstans så blir det FZR:en.
 
Last edited:
Yzf R1 - tror exakt samma pump sitter monterad på flera slags mc. Jag har en ktm 950 och det är samma pump. De har en elektromekanisk konstruktion som en gammal brytarspets, slits ut men kan renoveras. Gott om rep satser för 30 euro på e-bukten. Man byter på 30 min, två lödningar av kablar. Läckage skulle jag var försiktig med när det sitter där det gör.
 
Med föregående inlägg lästa så skulle jag ut på en sväng igår, men tyckte det luktade lite mycket soppa när jag startade upp och slog av hojen.. Titta ner under sadeln och ser det droppa bensin ifrån pumpen..
Jag har inte tittat ordentligt på det men finns det nån packning som brukar läcka som man bör byta ut?

Det här hände enbart för jag var inne och läste om trasig soppa pump för ett par dagar sen... :huvet
 
Med föregående inlägg lästa så skulle jag ut på en sväng igår, men tyckte det luktade lite mycket soppa när jag startade upp och slog av hojen.. Titta ner under sadeln och ser det droppa bensin ifrån pumpen..
Jag har inte tittat ordentligt på det men finns det nån packning som brukar läcka som man bör byta ut?

Det här hände enbart för jag var inne och läste om trasig soppa pump för ett par dagar sen... :huvet

Hittar du inget läkage så kan det mycket väl vara så att förgasarna flödar över pga att "sätena" är slitna, det är en pinne som sitter i flottörhuset vilken hjälper att kontrollera bränslenivån. Bensinen kommer då ut ur två slangar som sitter centrerat under förgasarna jag tror det går och se dom utan att ta bort nått. Man brukar byta trottelnålar och emulgeringsrör också, 3500kr kostade delarna när jag bytte ett antal år sedan!
 
Sådär - då har jag monterat min "nya" bränslepump på FZR:en (Tack Yami för att du sålde en till mig) men det är en skum sak som jag märkte då jag provkörde den !!

Hojen går ryckigt vid acceleration, som om den inte får tillräckligt med bränsle. Vid jämn fart märker jag inget konstigt. Tänkte först att det är nog "lite luft" i bränslepumpen så jag körde en rätt lång runda (sedan har den stått ett tag också) men det blev inte bättre.

Testat att stå stilla och varvat upp den - Inga problem, varvar ur hur jämnt och fint som helst.
Kör på tvåans växel runt 8000-9000 varv och drar fullt till rödmarkeringen - Inga problem

Testar igen att gasa fullt på femmans växel i ca 100-110 km/h - Bonanzaeffekt direkt !!!

Alltså - Jag har varit ute på en 10-mila tur och Bränslepumpen (som är en originalpump från en 92:a) fungerar, och bränslefiltret är ett flångans nytt Yamaha original + ny fräsch soppa i tanken.

Kan det ha något att göra med att pumpen legat på hyllan ett tag, så att det "sliter till sig" efter ett tag ???
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top