Yamaha FZR-tråden

skulle byta bromsvätska!

tömmer systemet på vätskan, sedan kommer mitt problem!
ska man hälla vätskan i gummiskålen eller ska man ta ut den och hålla rakt i behållaren.

kanske rätte fjantig fråga, men såg så obekant ut! har bara bytt på bil!
 
Ah men min 2LA motor har ingen EXUP då borde man väl kunna plocka ur EXUP'en, eller? Men skummade runt lite på amerikanska Ebay och har hittat lite olika system gjorda för 87-88 ska bara kolla frakten så blir det nog ett sådant :)

Skulle bli förvånad om exup-rören passar eftersom Genesis-motorn är mer framåtlutad. Sen är jag inte säker på att cc-måtten är samma heller, trloigtvis är dom det, men också det bör du kolla upp innan köp.
 
skulle byta bromsvätska!

tömmer systemet på vätskan, sedan kommer mitt problem!
ska man hälla vätskan i gummiskålen eller ska man ta ut den och hålla rakt i behållaren.

kanske rätte fjantig fråga, men såg så obekant ut! har bara bytt på bil!

"gummiskålen" är ett membran. Plocka ur det och häll bromsvätskan i skålen.
 
Min hastighetsmätare + tripmätare har lagt av.

någon som varit med om likande? är det "gyroskopet" som har gått sönder eller är det mätaren i sig?

Tacksam för svar. lite jobbigt att köra på känn som poliserna är överallt!
 
Har du kollat vajern? Jag råkade ut en gång för att vajern var av inuti och såg hel ut när man kollade på den men funkade inte monterad. När jag drog ut vajern ur sitt hölje fick jag bara ur halva.

Annars kan ju faktiskt mätaren själv gå sönder. Då byter man den till en ringa kostnad. Vill minnas att jag köpte en från en FZ750 till min RD500 för 200:-.
 
Har du kollat vajern? Jag råkade ut en gång för att vajern var av inuti och såg hel ut när man kollade på den men funkade inte monterad. När jag drog ut vajern ur sitt hölje fick jag bara ur halva.

Annars kan ju faktiskt mätaren själv gå sönder. Då byter man den till en ringa kostnad. Vill minnas att jag köpte en från en FZ750 till min RD500 för 200:-.

vajern är hel! mätaren funkar så det är givaren i framhjulet som är paj!

Finns det möjligvis någon som sitter och häckar på en sådan så skrik till!
 
Skulle bli förvånad om exup-rören passar eftersom Genesis-motorn är mer framåtlutad. Sen är jag inte säker på att cc-måtten är samma heller, trloigtvis är dom det, men också det bör du kolla upp innan köp.

att motorn är mer framvinklad! vet du det eller gissar du?
 
Det är vad jag drar mig till minnes från 1989 då exup-motorn introducerades.

En snabb googling bekräftar:
http://www.facebook.com/group.php?gid=230777758879
". In spite of higher displacement its size was 8 mm shorter and more compact, due to a revised inclination angle of the cylinders to 35°."

Jo jag har läst det med! men en del säger att det inte stämmer!?
synd att jag sålde iväg min Exup-motor för några dagar sedan, hade varit kul att jämföra!
 
Skall och kika på en FZR1000 '88a i veckan :banana

Motorn skall vara totalrenoverad för cirka 2000 mil sedan. Allt som allt har den rullat 7000 mil och servad med jämna mellanrum (papper på allt detta finns, hör och häpna!). Finns det något särskilt jag bör kika och känna efter när jag inspekterar den? Bränslepumpen har jag hört .. även att de dricker olja (fast var inte detta från '89 och fram?). Där är nytt batteri och nya däck på hojen. Besiktigad UA.. vad är rimligt pris tror ni?

Hoppas den är flott och grann .. så man har något att köra i sommar..
 
Hojen är ju rätt gammal nu så kolla alla lager samt att det inte är en massa gängpaj och klippt i elsystemet som inte är helt ovanligt. Jobbigt att fixa med.
Rimligt pris för en superfin är väl 15k och för en gris 10k. Försäkringen är väldigt billig på dessa, tror den jag kollade på skulle kosta 1900 helförsäkring.
 
OK! Tack för tipsen. Vilket FB var det som hade så pass billig försäkring? Jag undersökte om jag kunde classicaförsäkra den hos bilsport&mc men de vägrar ju ta i saker som har ett R i namnet :död
 
OK! Tack för tipsen. Vilket FB var det som hade så pass billig försäkring? Jag undersökte om jag kunde classicaförsäkra den hos bilsport&mc men de vägrar ju ta i saker som har ett R i namnet :död

Jag har min FZR -91 försäkrad hos bilsport&mc. deras classica. 1700 per år eller vad det är :)

ingen som hade en hastighetdrivningen hemma? :)
 
Det gick! Man vart ju bara tvungen att skicka in lite bilder till dem :banana
Kan inte nog poängtera hur schyssta och hjälpsamma bilsport&mc är! Fem stjärnor!
 
Skall och kika på en FZR1000 '88a i veckan :banana

Motorn skall vara totalrenoverad för cirka 2000 mil sedan. Allt som allt har den rullat 7000 mil och servad med jämna mellanrum (papper på allt detta finns, hör och häpna!). Finns det något särskilt jag bör kika och känna efter när jag inspekterar den? Bränslepumpen har jag hört .. även att de dricker olja (fast var inte detta från '89 och fram?). Där är nytt batteri och nya däck på hojen. Besiktigad UA.. vad är rimligt pris tror ni?

Hoppas den är flott och grann .. så man har något att köra i sommar..

Dra han fullt i 2:an från, säg 4000 till 11 000 eller nåt sånt, och kolla så han inte hoppa ur. Annars vet jag inga specifika typ-fel på dom hojarna.

Jo jag har läst det med! men en del säger att det inte stämmer!?
synd att jag sålde iväg min Exup-motor för några dagar sedan, hade varit kul att jämföra!

Jag har vad jag minns aldrig kollat det i verkligheten, men alla tillbehörssystem man har sett har haft en modell för 87-88 och en annan för 89-95.
 
Last edited:
Jag har också min min FZR -87 försäkrad hos bilsport & mc. Classica kostar mej 1700:- per år ungefär. Förstår inte varför dom skulle neka dej en försäkring. Jag ringde upp dom och det enda dom ville ha var två bilder av hojen. Tog bara ett par dagar att få den försäkrad när dom fått bilderna. Däremot kunde jag inte försäkra hojen via deras hemsida.
 
Last edited:
Byte av packboxar..

Hej!
Någon som har några tips på hur man ska bära sig åt när man ska byta packboxar/renovera framgaffeln på en Fzr600 -93?
 
Plocka av gaffelbenen, lossa bulten i botten något på varje ben. Lossa toppbulten, plock ur fjäder och distans, töm gaffeln på olja. Skruva ur bottenbulten. Pilla loss dammskyddet med en platt mejsel. Dra ur det inre gaffelbenet. pilla loss packboxen. Rengör. Sätt dit det inre gaffelbenet. Dra ner packboxen över gaffelbenet och knacka den på plats med en bit rör eller slang. Sätt dit dammskyddet. Skruva i bottenbulten. Fyll på ny olja, sätt i en ny fjäder och den gamla distansen. Skruva dit toppbulten. Dra åt bottenbulten. montera gaffelbenen igen.

Eller kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=XhLo3V-sXKE

Vill du kan du även byta bussningarna i gaffeln. Det är knappt nåt jobb alls. Man kan även göra gaffeln bättre genom att våtslipa gaffelbenen för att få bort alla mikroskopiska gropar. Man änvänder ett MYCKET fint våtslippaper och avfettning istället för vatten samt något som heter heningsborste för det undre gaffelbenet.
 
Plocka av gaffelbenen, lossa bulten i botten något på varje ben. Lossa toppbulten, plock ur fjäder och distans, töm gaffeln på olja. Skruva ur bottenbulten. Pilla loss dammskyddet med en platt mejsel. Dra ur det inre gaffelbenet. pilla loss packboxen. Rengör. Sätt dit det inre gaffelbenet. Dra ner packboxen över gaffelbenet och knacka den på plats med en bit rör eller slang. Sätt dit dammskyddet. Skruva i bottenbulten. Fyll på ny olja, sätt i en ny fjäder och den gamla distansen. Skruva dit toppbulten. Dra åt bottenbulten. montera gaffelbenen igen.

Eller kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=XhLo3V-sXKE

Vill du kan du även byta bussningarna i gaffeln. Det är knappt nåt jobb alls. Man kan även göra gaffeln bättre genom att våtslipa gaffelbenen för att få bort alla mikroskopiska gropar. Man änvänder ett MYCKET fint våtslippaper och avfettning istället för vatten samt något som heter heningsborste för det undre gaffelbenet.

När jag bytt olja i gafflar och även sett mekaniker göra det så har man avslutat med att hälla i oljan, dvs efter att alla fjädrar och grejor är på plats.
I med oljan, pumpa på innerröret, och slutligen mät/sug upp olja så att det är exakt samma mängd i båda benen.
på många ställen anges t.ex. inte oljemängden i ml (som man köper oljan i....) utan i anstånd från "locket på benet" i mm.
 
Givetvis ska fjädern vara i innan man häller i olja. Fick fel ordning på det där. Biltema har ett bra billigt verktyg för att mäta oljenivån.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top