Yamaha FZR-tråden

Hej, det ser inte kul ut.

Om du skall byta motor, så skulle du kunna sattsa på en Thunder Race motor. Det skall passa enligt tidigare uppgift, däremot måste övre motorfästet moddas på nått sätt. När jag jagade motor så var det samma pris på en gammal FZR1000 som för en Thunder Race.

Har hittat 2 st motorer på skrotar, ligger runt 6k.
Har gått 6,5 resp ca 7 k mil. båda är 89:or
En grej jag reagerade på var att den ena ser ut att ha oljekylare, är det verkligen org ??

1060247100vy1.jpg




hehe.....

Det skiljer enligt dem specarna 1,5 hk / 1 Nm mellan motorerna tilfördel för Ace:n. :yoparty

Skall jag hänga i en annan motor, som inte är bolt on, byta databoxar, kabelhärva (som garanterat inte hänger med från skroten för 7k) mm så skall det vara för mer belöning än så, t.ex. en växel till....
R1 motorn passar dock "sådär" enligt allas eran bibel på FZR Online, verkar dock inte som att det är någon som försökt....
Hade jag hittat en R1 motor komplett till rätt pris i höstas, så hade jag kanske gett mig på det.....

Fick pris från Yamahacenter idag på de 2 korgarna, lite drygt 7 resp 1,5k SEK för dem, då tillkommer även komplett kopplingssats som jag hittat en förstärkt variant i englanf för ca 2k. åsså lite packningar mm :D

Våren är här om några veckor, första baneventet är i början på april här nere i söder, så då måste jag ju ha båda hojarna klara :tungan
 
Någon som vet vart man kan få tag i nya Luftbox gummin, eller vad det rätta ordet för dessa är.
alltså de rör/trattar som sitter fast i luftboxen och fästes i förgasarna.

Tar gärna namn på både svenska/engelska och tyska om det är någon som är bevandrad i språk.

Till en FZR 600 .

Mvh Erik
 
P-son. Avstampen i korg å platta e bara att fila väck. Det e vanligt sketet gjutgods. Inga märkvärdigheter.


Erik.
E en FZR sjuka. Gummin mm e grisdyrt. Gör såhär istället....
Ta loss gummina helt å ta fram en bågfil. Där du ser anvisningen för slangklämman,såga två spår i kors rätt ner i gummit till den anvisningen å lite till..
På så vis kan du ledigt trä gummina över förgasarhalsarna igen-vilket jag antar e ditt problem.
Den lilla lilla spalt som blir...yeah yeah liksom...å modden e 100% gratis samt funkar utmärkt. ;-)
Om du e anal kan du alltid fylla spalten med ngn form av lim-typ Sikka eller liknande.
 
Någon som vet vart man kan få tag i nya Luftbox gummin, eller vad det rätta ordet för dessa är.
alltså de rör/trattar som sitter fast i luftboxen och fästes i förgasarna.

Tar gärna namn på både svenska/engelska och tyska om det är någon som är bevandrad i språk.

Till en FZR 600 .

Mvh Erik


http://www.cmsnl.com/yamaha-fzr600rdc-1992_model9810/partslist/B-04.html
Joint Airbox heter den på yamahaspråk, Airbox rubber mounting brukar det heta annars. Men det var ett jävla pris på den, 42 euro. Kolla på Ebay om du inte kan hitta där istället. Man brukar få en hel luftfilterbox med gummin för dom pengarna.
Nu kollade jag på en 92:a, det fanns typ tio olika årsmodeller så kolla om det skiljer nåt på dom. Vet att de ändrade en del på motorn mellan 94-95.

Mvh
Fredde
 
Last edited:
http://www.cmsnl.com/yamaha-fzr600rdc-1992_model9810/partslist/B-04.html
Joint Airbox heter den på yamahaspråk, Airbox rubber mounting brukar det heta annars. Men det var ett jävla pris på den, 42 euro. Kolla på Ebay om du inte kan hitta där istället. Man brukar få en hel luftfilterbox med gummin för dom pengarna.
Nu kollade jag på en 92:a, det fanns typ tio olika årsmodeller så kolla om det skiljer nåt på dom. Vet att de ändrade en del på motorn mellan 94-95.

Mvh
Fredde

Tackar, såg ut att kosta 10 euro styck så ändå överkomligt.
har kollar på Ebay och varit sugen att köpa en ny box men tyvärr så är ofta gummina lika slitna/torra på de som finns på Ebay.
Handlat från den sidan du länkade till någongång?

Mvh Erik, tack för ditt svar.
 
Nej jag har inte handlat där då de delar jag behövt varit så in i helsikes dyra. Men det är en bra sida att få reservdelsnumret på. Ibland blir det billigare att köpa delarna hos lokala handlaren då de gärna vill rensa sina lager på gamal delar.
 
P-son. Avstampen i korg å platta e bara att fila väck. Det e vanligt sketet gjutgods. Inga märkvärdigheter.

Det är ganska rejäla jack.... filar jag ner alla så skulle jag tro att det blir för mkt glapp för lamellerna. det är väl inte bra ?!

det är INTE något "vanligt sketet gjutgods". det är alu
även om jag lyckas fila till så att allt blit jämnt, så saknas set ju en del av "primärkorgen" SAMT att det är en fet spricka i densamma, om sprickan även är i primärdrevet vet jag inte än....
Det går bara att köpa som en del iaf...

Erik.
E en FZR sjuka. Gummin mm e grisdyrt. Gör såhär istället....
Ta loss gummina helt å ta fram en bågfil. Där du ser anvisningen för slangklämman,såga två spår i kors rätt ner i gummit till den anvisningen å lite till..
På så vis kan du ledigt trä gummina över förgasarhalsarna igen-vilket jag antar e ditt problem.
Den lilla lilla spalt som blir...yeah yeah liksom...å modden e 100% gratis samt funkar utmärkt. ;-)
Om du e anal kan du alltid fylla spalten med ngn form av lim-typ Sikka eller liknande.

fick inte på mina trots denna behandling...
efter att jag försökt detta & beställt nya fick jag tipset att koka dem !!
TESTA !!
risken finns ju dock att dem kryper av igen...

jag köpte till min 1000 91:a (om det är samma gummi får du kolla upp själv :arsele)

3GM-14453-00-00

Pris Yamaha orginal i sverige 237:- / st, (dock bara 190:- när jag hämtade dem, jag klagade inte...)
leveranstid var ca 2 v tror jag...
 
Jag har vid tidigare tillfälle kokat dom för att få lite mer flex att jobba med. dock vart dom deformerade vid en krock så behöver nog nya men ska testa såga i fanskapen.

tack för tipsen.

Mvh Erik
 
Hej,

Verkar som ni pratar om problemet med gummina mellan förgasare och luftburk. Dessa har förmågan att förvandlas till plast.

Jag tog en varmluftpistol, och värmde alla halsar försiktigt med slangklämmorna på. På så sätt blev klämmorna varma och häll gummit varm. Så länge gummit var varmt, så var det samarbetsvilligt, när det var kallt vägrade det.

Så det handlade om att varma upp länge med lagom värme. Smörjde in förgasar-mynningarna med fett för att få mer ”samarbetsvilja”

Detta var på en 3LE.

Mvh Johan
 
Så där, då har man fått på gummihattarna på förgasarna och lyckats lura luftburken att sitta kvar. Receptet var nya slangklämmor, små snitt i "hattarna" och värme. Det dryga var att jag fick på samtliga hattar men då släppte förgasarbryggan från nästa led av gummihattar. så var bara att börja om. Men nu är tank, luftburk och förgasare på plats igen.
Har monterat lyse och ska ge mig på att få ditt instrumenten imorgon, men känns rätt trista.
Någon som har testa någon annan variant på hastighetsmätare osv?
typ Koso eller andra.

En annan fråga, har bytt motorkåpan över generatorn och lyckats vaska bort några av skruvarna. Det sitter en uppsättning små skruvar dessa har jag kvar och dessa ser ut att vara av annat material än resterande skruv, lite mässingsfärgade, har detta någon betydelse eller kan jag köra på vanliga skruv bara de har rätt gängning och längd? alltså har skruvarnas material någon inverkan på generatorns funktion?

Mvh Erik, ursäkta avsaknaden av fackspråk.
 
P-son. Ja. det e vanligt sketet aluminium gjutgods. Mao bara att fila i. Om spelet mellan lamellklack å korg blir sketastort behöver du naturligtvis hantera det.
Lika samma ifall den e sprucken. Då SKALL den bytas. Men att fila rent vanligt aluminiumgjutgods e inget konstigt alls.
 
Hallå på er.. Tänkte skruva på ett nytt avgassystem som man plockat upp på ebay. Men jag har en -88 och den har helsystem. Men det jag funderar på passar exup grenröret rakt av på en -88 för sådana fanns det gott om på ebay för en billig penning och tänkte plocka bort exup prylarna på den då man inte har det på min..
 
Hallå på er.. Tänkte skruva på ett nytt avgassystem som man plockat upp på ebay. Men jag har en -88 och den har helsystem. Men det jag funderar på passar exup grenröret rakt av på en -88 för sådana fanns det gott om på ebay för en billig penning och tänkte plocka bort exup prylarna på den då man inte har det på min..

missförstår jag dig rätt nu :confused:

1 du har ett helsystem på din hoj idag (eftermarknadssystem inkl grenrör)
2 du har köpt ett "komplett" beg avgassystem, dvs orgiginal grenrör + slipon fån en EXUP hoj ??
 
missförstår jag dig rätt nu :confused:

1 du har ett helsystem på din hoj idag (eftermarknadssystem inkl grenrör)
2 du har köpt ett "komplett" beg avgassystem, dvs orgiginal grenrör + slipon fån en EXUP hoj ??

1: Har orginalsystemet på nu tänkte byta ut det...

2: Tänkte skaffa ett nytt system, undrar om EXUP-grenrören från -89 framåt passar med mindre modifikationer.

Läste texten nu och såg att den var lite otydlig blev lite förvirrad själv :va:D
 
Du bör inte köra originalröret utan Exupventil då orignalröret funkar dåligt utan Exup. Du lär få en dålig effektkurva, men det kanske inte är prio? Rent monteringsmässigt så finns det ingen anledning till att det inte ska passa.

Men köp ett trimsystem istället, det brukar finnas billiga här och där.
 
Du bör inte köra originalröret utan Exupventil då orignalröret funkar dåligt utan Exup. Du lär få en dålig effektkurva, men det kanske inte är prio? Rent monteringsmässigt så finns det ingen anledning till att det inte ska passa.

Men köp ett trimsystem istället, det brukar finnas billiga här och där.

Ah men min 2LA motor har ingen EXUP då borde man väl kunna plocka ur EXUP'en, eller? Men skummade runt lite på amerikanska Ebay och har hittat lite olika system gjorda för 87-88 ska bara kolla frakten så blir det nog ett sådant :)
 
Ah men min 2LA motor har ingen EXUP då borde man väl kunna plocka ur EXUP'en, eller? Men skummade runt lite på amerikanska Ebay och har hittat lite olika system gjorda för 87-88 ska bara kolla frakten så blir det nog ett sådant :)

vad bra att det inte bara vara jag som blev förvirrad :näsblod

exutsystemens grenrör är liksom utformade efter den begränsning som man får med exup-ventilen, tar man bort ventilen helt sen så kan det nog bli lite skumma virvlar å skit som säkert gör mer skada än nytta.....
 
Precis, det blir ju en stor tom kammare där som fuckar upp avgasernas strömmar.
 
Gött e iaf att årets premiärtur vart avklarad i onsdags. :)
Har ett litet missljud från primärtransen tror jag så det blir ur med maskin iaf. Går ju ändå fort,å det brinner ju ingenstans än så länge.
 
Rostiga skivor

Hej!

köpte ett par skivor på skroten och bytte ut ena.
dock var det rätt rostig men tänkte ju inte mer på de utan rattade på den.

nu när jag var ute igår så kände jag att hojen rullar sjukt segt och bromsarna lite svampiga. är det pga rostlagret på ligger på eller bromsvätskan?

kommer rosten att slitas bort efter några mil och X antal inbromsningar eller ska jag ta ner skivan och rengöra för hand?

Tack på förhand!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top