Yamaha FZR-tråden

snoka runt lite på youtube och de säger det flesta en inch upp.
fast inte exakt på en fzr. fast är det inte 15-20 cm från bottenläge(hängläge) till toppläge?

ja, det var ju det jag skrev...

1 cm upp
1cm ner
då utgår du väl från mitten !

dvs 15-20 totalt !
 
en för spänd kedja ska kunna skada lagret vid utgående axeln enligt ryckte...
 
en för spänd kedja ska kunna skada lagret vid utgående axeln enligt ryckte...

och hålla emot fjädringen när det fjädrar ordentligt, vilket kan orsaka räliga saker...

nu har jag inte kollat om kedjan på FZR:en bli slack eller spänd när man sätter sig på hojen.

Detta skiljer ju lite beroende på konstruktion.
På R6:an spänns kedjan när man belastar fjädringen, instruktionsboken ordinerar mer passivt slack

på polarens fiddy blir kedjan mer slack när han sätter sig på den, vilket då gör att det är rätt med en "fiolsträng" i viloläge.

helt enkelt är det vinkeln på svingen som avgör....

blir det mer slack på kedjan när du sätter dig på FZR:en så blir det ju rätt enligt boken !!
 
vet någon i huvudet vilket moment drevmuttern och bakhjulbulten ska dras med?

har sprungit ifrån min handbok.
 
Har lite delar till 600 om nån behöver, bygger om till SF efter vurpa så får lite prylar över.
sadlar+kåpstag osv.
Inga affärer jag planerat att bli rik på, så hojta till om ni kan tänkas behöva nåt.

Dundrar in en bild på hur min ser ut i dagsläget.
Grymt dålig bild men men. Kom gärna med idéer/synpunkter.
hojen.jpg
 
Last edited:
Jag har allt i delar till en 91 fzr 1000, ca 5500 mil, dvs en komplett rullande som jag kört tills i somras, tankväskerepor på tank, lite sprickor runt kåpskruvar på sidorna, bruksskick med lite taskig lack kanske man kan säga, shimsade ventiler för ett par år sen, enda problemet jag haft är dragningen av soppaslangen för att den inte ska vecka sej sen jag bytte den, kört den i 9 år men nu räcker det, intressant för nån kanske?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kom gärna med idéer/synpunkter.

Hoppas verkligen att du planerar att flytta upp lyset !
ser ju ut som att dem sitter i knähöjd typ....


Jag har allt i delar till en 91 fzr 1000, ca 5500 mil, dvs en komplett rullande som jag kört tills i somras, tankväskerepor på tank, lite sprickor runt kåpskruvar på sidorna, bruksskick med lite taskig lack kanske man kan säga, shimsade ventiler för ett par år sen, enda problemet jag haft är dragningen av soppaslangen för att den inte ska vecka sej sen jag bytte den, kört den i 9 år men nu räcker det, intressant för nån kanske?

Kopplingskorg i bra skick ??
till salu lös eller ihop med lameller & plattor ??
 
Hoppas verkligen att du planerar att flytta upp lyset !
ser ju ut som att dem sitter i knähöjd typ....




Kopplingskorg i bra skick ??
till salu lös eller ihop med lameller & plattor ??

Har tänkt sälja den men behöver mer plats så jag tänkte försöka sälja den som den står, sitter riktigt bra däck på den, fram bytt förra våren och bak i våras, den gick inte så många mil efter det efter bytet till busan, skulle säkert kunna få ett skapligt pris om jag la ner några timmar och kronor på den men bryr mej inte till räckligt mycket om pengar för det :P
 

Bifogat

  • DSC00553.JPG
    DSC00553.JPG
    203.8 KB · Visningar: 113
Last edited:
Hoppas verkligen att du planerar att flytta upp lyset !
ser ju ut som att dem sitter i knähöjd typ....
Kommer att sitta relativt lågt, något högre än bilden sen kommer det tillkomma en liten vindavvisare. Tycker framlyset jag har valt ser fördjävligt ut om det är monterat för högt. Blir E.T look då.
 
mest för att inte göra bort mig för mkt nu när jag jagar delar delar....

På Yamaha OEM Parts sidan kan man välja 2 st olika FZR 1000 1991
En 1000B och en 1000BC, Sexuell skillnad ??? :confused: :va
Har jämfört ganska många olika bilder och nummer, hittar inget som skiljer !

Och kopplingskorgen, visst är det nr 1 :gnissla (3GM-16150-01-00 PRIMARY DRIVEN GEAR COMP.)
så att jag inte tänker för mkt fel :glömdet

Någon starkare koplling som finns att tillgå kanske ??

Skall ju byte korg och lameller tror jag (TROR att det är hack i korgen)
nåt annar man måste eller bör byta samtidigt ??
 

Bifogat

  • Clutch partimage.gif
    Clutch partimage.gif
    39 KB · Visningar: 73
mest för att inte göra bort mig för mkt nu när jag jagar delar delar....

På Yamaha OEM Parts sidan kan man välja 2 st olika FZR 1000 1991
En 1000B och en 1000BC, Sexuell skillnad ??? :confused: :va
Har jämfört ganska många olika bilder och nummer, hittar inget som skiljer !

Och kopplingskorgen, visst är det nr 1 :gnissla (3GM-16150-01-00 PRIMARY DRIVEN GEAR COMP.)
så att jag inte tänker för mkt fel :glömdet

Någon starkare koplling som finns att tillgå kanske ??

Skall ju byte korg och lameller tror jag (TROR att det är hack i korgen)
nåt annar man måste eller bör byta samtidigt ??

På min 90a så står C för California (såldes bara där) och den skiljer sig lite mot den andra modellen bl.a. så har den något som kallas för ett
"evaporation system" lr liknande. Hittar du hack i nr 1 på bilden (kostar f.ö. ca 5k:-) så kan dom tas bort med hjälp av en fil om den inte är MYCKET sliten. Du ska däremot byta ut nr 5 om den har hack, detta enligt Haynes manualen.
 
Hittar du hack i nr 1 på bilden (kostar f.ö. ca 5k:-) så kan dom tas bort med hjälp av en fil om den inte är MYCKET sliten. Du ska däremot byta ut nr 5 om den har hack, detta enligt Haynes manualen.

Tack !! :tummenupp

Skall riva och kolla hur illa det ser ut....
hugger som fan gör det iallafall om man varvar lite och slirar ut kopplingen.

Hittade en ny original korg för ca 350$, så lite billigare iaf :gnissla



På min 90a så står C för California (såldes bara där) och den skiljer sig lite mot den andra modellen bl.a. så har den något som kallas för ett
"evaporation system" lr liknande.

"evaporation system" = indunstningssystem :confused: :huvet

jag kan inte hitta min industare :rolleyes:

är det såndär extra återledning av avgaser via kolkanister eller nåt ??
 
Ingen som har ett eftermarknads avgassystem övers till en FZR1000 87-88?

eller till exup om den inte har exup...
 
Kolla med Thomas på Spinning Wheel, jag frågade om ljudämpare till 91 och frammåt, och då hadde han bara till den gamla FZRen...Var i våras.
 
P-son, om du kan tyska kanske det är värt att kolla här, har ställt in fzr1000-91 åt dig :)

http://www.hoyasuka.com//products_from_bike.php?kennung=21383

Jag och en kompis funderar på att beställa grejor, men långt kvar innan det blir någon beställning..

tyska...... :huvet

verkade inte som att de hade ALLT......
skall jämföra lite med priser från det förlovade landet med !

nu behöver jag en bakaxel-axel med, tackar spånhuvet som dragit felgängorna på den !! :död

den är ganska mkt mer sliten än jag trodde från början den stackaren....
 
Hmm, en annan tanke, undrar hur många som aktivt åker FZR1000 i Sthlm, skulle vara kul med en fikaträff i Rosenhill till våren...
 
Inte mycket

Inte en kotte på FZR1000 i Sthlm? är det möjligt, jag menar förståss på sommaren :)
 
ingen som har en extra "bakaxel-pinne" över ??

är i stort behov av en i nyskick..... typ.... :mad:

den gamla är i stort sett skrot..... (upptäcktes vid demontering...) :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top