Yamaha FZR-tråden

jag hade gått direkt till en MC-verkstad/Butik tror jag
fingängat är det inte många "skruvhandlare" som har hemma...

Jag hittade faktiskt en som passade perfa på en vanlig skruvaffär!

Nu nästa fråga, kanske är dum men ska framdrevet/kopplingen ligga i olja?

Edit: det börja rinna olja när jag släppte den undre skruven, kändes fel och drog tillbaka den. Anledningen till att jag vill ha av den är för att byta drev.
 
Last edited:
Nu nästa fråga, kanske är dum men ska framdrevet/kopplingen ligga i olja?

Edit: det börja rinna olja när jag släppte den undre skruven, kändes fel och drog tillbaka den. Anledningen till att jag vill ha av den är för att byta drev.

nu har jag inte bytt mitt drivpaket än, så jag har inet haft av framdrevs-kåpan på FZR:en men ganska normalt är det ju att:

kåpan som täcker framdrevet är öppen i bakkant.....
och är därmed ganska olämplig till att innesluta olja....
du lär nog ha lossat på fel kåpa....

du har fortfarande inte berättat vad du har för hoj.....
är det Bandit eller FZR du skruvar med ??
 
nu har jag inte bytt mitt drivpaket än, så jag har inet haft av framdrevs-kåpan på FZR:en men ganska normalt är det ju att:

kåpan som täcker framdrevet är öppen i bakkant.....
och är därmed ganska olämplig till att innesluta olja....
du lär nog ha lossat på fel kåpa....

du har fortfarande inte berättat vad du har för hoj.....
är det Bandit eller FZR du skruvar med ??

Ganska säker på att jag drog rätt kåpa faktiskt. Den som att "växelspaken" går in i.

På min BANDIT ser man framdrevet... och jag skruvar med FZR eftersom jag skriver i denna tråd.

Kan det vara någon packning som har gått?
 
Har en fin blå tank til FZR 1000 88-89 (kantigare modellen), i nära nyskick. I S Sthlm. Bud över 700:-

Finns även en blå/vit till en FZR 1000-91 som har en mindre buckla. 300:- eller bud.

Skicka pm, läser inte i tråden.
 
Någon som har dykt på billiga packnings satser?
det är till genesis motorn jag söker.
billigaste jag hittat är runt 1500kr på ebay.
 
Har en fin blå tank til FZR 1000 88-89 (kantigare modellen), i nära nyskick. I S Sthlm. Bud över 700:-

Finns även en blå/vit till en FZR 1000-91 som har en mindre buckla. 300:- eller bud.

Skicka pm, läser inte i tråden.
Du menar du har en blå tank till en 87-88. 89 är inte samma...
 
Dessa forum, blir inte klok, hoppas det blir rätt nu..Enklare med en skiftnyckel :)

Jack90,

Har du bild på vilken skruv du lossade när det börja rinna olja?

Såg att det var någon som sållde bromskivor till FZR1000 på Blocket.
Tittade nu, men hittade dem inte, antabligen sållda..

Mvh Johan
 
Dessa forum, blir inte klok, hoppas det blir rätt nu..Enklare med en skiftnyckel :)

Jack90,

Har du bild på vilken skruv du lossade när det börja rinna olja?

Såg att det var någon som sållde bromskivor till FZR1000 på Blocket.
Tittade nu, men hittade dem inte, antabligen sållda..

Mvh Johan

Tjena 3LE.

just nu har jag ingen bild på den skruven, men kan trixa ihop det till imorgon. om jag inte minns fel satt den precis över växelspakens infästning.

Bromsskivor är lösta! det var bara en av skivorna som var sne som något här på forumet skrev. hittade bra beggade på en skrot här i sthlm.
 
Här är bilden på kåpan där jag antog att framdrevet skulle sitta.
den mutten med cirkel runt är där det börja rinna olja. syns inte superbra men tror att det skall räcka!

är jag ute och cyklar?
 

Bifogat

  • IMAG0363målad.jpg
    IMAG0363målad.jpg
    229.4 KB · Visningar: 85
Ja den skruven skall ju gå att lossa på, var det verkligen motorolja som börja rinna, så det inte ligger massa gammal kjedje-olja bakom kåpan som rinner ut då?
 
det kunde jag inte avgöra!
men annars, vilka skruvar måste man släppa på för att blir av med kåpan? mycket svårare att komma åt här än på andra hojar jag har sett!

all hjälp är uppskattat!
 
Lossa växellänken, lossa kopplingscylindern (enklast så). Nu är det fem skruvar kvar som håller kåpan. Du ser dom.

Edit: Bilder.

pict00062.jpg


pict000820.jpg
 
Last edited:
Supertack för hjälpen! :) drevet är bytt utan större problem.

nu nästa lilla fråga: kedjan, hur spänd ska den vara och hur justerar man det lättast så att man slipper skruva i onödan!
 
nu nästa lilla fråga: kedjan, hur spänd ska den vara och hur justerar man det lättast så att man slipper skruva i onödan!

enligt instruktionsboken:
hojen står på 2 hjul obelastad, rakt upp (ej på stöd)
under svingen, på "mitten" av kejdan skall du ha slack på 15-20mm (dvs max 1 cm upp & 1 cm ner)
 
enligt instruktionsboken:
hojen står på 2 hjul obelastad, rakt upp (ej på stöd)
under svingen, på "mitten" av kejdan skall du ha slack på 15-20mm (dvs max 1 cm upp & 1 cm ner)

Då var den sjukt slak innan! 1 cm upp och ner, då är den duktigt spänd.

innan kunde jag lyfta på kedjan så den slog i svingen!
 
Då var den sjukt slak innan! 1 cm upp och ner, då är den duktigt spänd.

innan kunde jag lyfta på kedjan så den slog i svingen!

tycker också att det låter riktigt tajt, så tajt kör inte jag med kan jag säga....
men det står ju i boken så.... :fakta
 
snoka runt lite på youtube och de säger det flesta en inch upp.
fast inte exakt på en fzr. fast är det inte 15-20 cm från bottenläge(hängläge) till toppläge?
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top