Yamaha FZR-tråden

Lyfte tanken idag och möttes av detta(jag plockade ena filtret)...

Någon som har en orginal luftburk till salu?

Antar att någon bytt tändspolar med..

Kommer ett riktigt långt skott här.

Det är inte så att det är dynaspolar? Ser att de är gula men inte så mycket mer detaljer. Om du har dynatändning kan det kanske vara som en av de kunniga herrarna i GSX-Katanatråden beskrev. Har rippat det stycket ur hans inlägg. Kan ju vara värt att kolla om samma princip gäller för ditt system isf. Överkurs men om du precis skaffat den kan det ju vara en hel del mixtrat, vilket det ser ut att vara:

"Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen."

Dessutom är fullt kräm i batteriet ett måste enligt min erfarenhet, räcker inte att det bara snurrar och snurrar hyfsat. Fullt kräm skall det vara!
 
Last edited:
Kommer ett riktigt långt skott här.

Det är inte så att det är dynaspolar? Ser att de är gula men inte så mycket mer detaljer. Om du har dynatändning kan det kanske vara som en av de kunniga herrarna i GSX-Katanatråden beskrev. Har rippat det stycket ur hans inlägg. Kan ju vara värt att kolla om samma princip gäller för ditt system isf. Överkurs men om du precis skaffat den kan det ju vara en hel del mixtrat, vilket det ser ut att vara:

"Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen."

Dessutom är fullt kräm i batteriet ett måste enligt min erfarenhet, räcker inte att det bara snurrar och snurrar hyfsat. Fullt kräm skall det vara!

Det där är inte omöjligt, när du säger det så är det nog så att den tänt till på första försöket varje gång, sedan slog jag av tändningen och väntade lite innan nästa försök.
 
Det där är inte omöjligt, när du säger det så är det nog så att den tänt till på första försöket varje gång, sedan slog jag av tändningen och väntade lite innan nästa försök.

Du har väl soppapump på den där också? Många starter så surar det ju rätt rejält. Man behöver den där "skjutsen" från ett friskt batteri. Har du sedan en kombination av dessa andra orsaker; Ett kanske inte helt optimalt kallstartsarrangemang med öppna filter, lite speciell tändning och sura stift på det så kan det ju bli jobbigt. Soppapumpen leverar ju på kommando, varje gång och sen bränns det inte upp för att sedan få en shot till. Kan bli lite mycket av det goda. Nu lämnar jag över till experterna i tråden, jag vet de finns.:tummenupp
 
Last edited:
Någon som vet om det skiljer mer än bromsskivan på bakfälgen till en Thunderace och tidiga EXUP'er. är det samma hub?
 
Hallå alla, blev igår stolt ägare till en FZR1000 -89 :yoparty. Har rullat 7800 mil och har lite skavanker så som färgsläpp på kåporna och lite repor på tanken (som härrör från dragkedjor på kläder) men motorn verkar gå hur fint som helst och den verkar vara välskött och välvårdad rent maskinellt. Dessutom ser båda däcken nästan nya ut óch drivpaketet är troligtvis helt nytt. :tummenupp

Men finns lite saker man behöver:

* En bromsskiva fram (höger om det är någon skillnad på dom?) ena skivan är nämligen lite skev så det vibrerar lite när man bromsar och har besiktning om en vecka. Gissar på att man inte tar sig igenom?

* En enkelcuts, även om den är i risigt skick eftersom jag ändå tänkt leka lackerare till vinter.
 
Last edited:
Tändspolar m.m

Cyl #4 har börjat få hyss för sig och går till och från inte under 2000 rpm. När detta inträffar så hoppar varvräknaren framotebax. Över 2000 går dock allt som det ska.
Funderar på om det är den ena tändspolen och/eller tändkabel + hatt som behöver bytas.

Apro på ovanstående så undrar jag om nån har testat dom här:
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR1000-1987-95-ignition-Coil-713752-x1-/140405486986
 
Powerslide FZR 600 -94

Efter en "liten" powerslide med smärre akrobatik inblandat har jag nu bestämt mig för att bygga en streetfighter utav min yamaha FZR 600 -94.

Vill få ut min hoj på vägen igen så snart som möjligt, så tänkte inte bry mig om att byta den fula bakdelen innan vintern. Vill gärna komma undan billigt!

Det jag behöver är då:
Fatbar
Gaffelkrona
Hastighetsmätare
Varvtalsmätare
Framlyse
Vänster fotpinne med fäste!
Massa goda råd och erfarenheter :)

Tänkte kolla här om ni har något bra tips på vad jag ska köpa eller tillochmed har något bra liggande hemma på hyllan som ni vill bli av med!

Mvh Kristoffer
 
Cyl #4 har börjat få hyss för sig och går till och från inte under 2000 rpm. När detta inträffar så hoppar varvräknaren framotebax. Över 2000 går dock allt som det ska.
Funderar på om det är den ena tändspolen och/eller tändkabel + hatt som behöver bytas.

Apro på ovanstående så undrar jag om nån har testat dom här:
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR1000-1987-95-ignition-Coil-713752-x1-/140405486986

Ta och mät upp tändhatten. De Ska ligga runt 10 kiloohm!
 
Hallå !
Verkar finnas en del kunskap om den gamle trotjänaren FZR här..
Besiktigade min FZR 1000 1991 härom veckan och fick avslag på dåligt halvljus. Ser ut att vara någon form av projektorlampa som ser dyr ut. Någon som vet vad som behöver bytas eller rentav har till salu?
 
Hallå !
Verkar finnas en del kunskap om den gamle trotjänaren FZR här..
Besiktigade min FZR 1000 1991 härom veckan och fick avslag på dåligt halvljus. Ser ut att vara någon form av projektorlampa som ser dyr ut. Någon som vet vad som behöver bytas eller rentav har till salu?

fick du för svagt ljus eller för dålig ljusbild ??

svagt bild kan vara halvbränd lampa, eller kass kablage.
kass ljusbild, då är det ju reflektorn.
 
Cyl #4 har börjat få hyss för sig och går till och från inte under 2000 rpm. När detta inträffar så hoppar varvräknaren framotebax. Över 2000 går dock allt som det ska.
Funderar på om det är den ena tändspolen och/eller tändkabel + hatt som behöver bytas.

Apro på ovanstående så undrar jag om nån har testat dom här:
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR1000-1987-95-ignition-Coil-713752-x1-/140405486986

X i taket men det verkar ha varit ett bränsle problem ändå, jag slängde i en dl 2t-olja i tanken och sen var 4an med i matchen igen redan från tomgång.
 
FZR 1000 eller 600?

Tja!
Kört hoj några år...började på en RD 125 sen RD 500 (köptes -89 o körde 3500 mil) sen RF 600 sen RD 500 (ytterliggare några 1000 mil) sen RGV 250 Nu är båda 2T sålda och tänker åka fyrtakt igen. Enkel fråga, bäst åka för under 20 papp, fzr 1000 eller 600? Åker på vägen (reggat) och bana. Vilken årsmodell verkar va bästa köpet, de senare med USD-gaffel (fzr 1000)? 1000 känns lite stor för banåkning, bättre med 600?
Vad tycker expertisen?
 

Bifogat

  • RD.jpg
    RD.jpg
    248.8 KB · Visningar: 67
  • RGV 250-1 (Small).JPG
    RGV 250-1 (Small).JPG
    47.7 KB · Visningar: 85
FZR 1000 -93 bakkåpa

Har läst tråden men inte kommit fram till OM man kan byta bakkåpan till en nyare! läste nåt om en R1 -02 skulle passa rakt av! stämmer det? andra förslag?
 
Ingen som råkar ha ett par FZR skivor liggandes i gömmorna?
Håller på att genomföra ett gaffelbyte på min FZ750, men saknar skivorna till fälgen.
 
Det var inte blodigt.
Får hålla ögonen öppna där.
 
Jag har problem med min nu efter byte från öppna filter till orginal luftbox, den vill inte gå bra alls på halv gas och uppåt. Antar att den får för mycket soppa. Det sitter 136 huvudmunstycke i nu. Någon som vet vad det är som standard? Det är en fzr1000-87.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top