Yamaha FZ-tråden

Tror att det är så enkelt att hojen stått ett tag och det bildats kondens, en ordentlig varmkörning fixar saken.

Rent generellt är Fz1 motorerna i princip skottsäkra, att ditt tilltänkta objekt skulle tillhöra undantagen är inte troligt.
 
Tror att det är så enkelt att hojen stått ett tag och det bildats kondens, en ordentlig varmkörning fixar saken.

Rent generellt är Fz1 motorerna i princip skottsäkra, att ditt tilltänkta objekt skulle tillhöra undantagen är inte troligt.
Den har stått ett tag, så det kan det kanske vara då ja. Inget att hänga upp sig på då alltså?
 
Absolut inget att oroa sig för, det drabbar ju såklart alla mer eller mindre under vinteruppehållet.
Men som ovan sa, åk och provkör. Det är ju rena vårvädret nu.
 
Får väl försöka hitta en dag och prova den. Ser jävligt fin ut i övrigt.

Hur är det med servicar på dessa? 1000-mils intervaller väl? Vad ligger dessa på i kostnad cirkus?

Sitter slipon på den nu, men dessa ska ju förbättras rejält genom mappning. Vad får man ge för det?
 
Stämmer! 1000mils intervaller med ventilspelskontroll vid 4000mil
Tror du får ge strax över 3000:- för en vanlig service hos Yamahacenter och några tusen till om det ör dags för byte av stift, bromsvätska, luftfilter mm
 
Sådärja...
Då har jag blivit med en FZ1N 2009 med ABS.
Hann inte köra mycket mer än 15mil innan det blev garaget och vinterpimpandet var igång.
Men idag blev abstinensen för stor och jag tog en runda på 10mil. Det som jag kan tänka mig har relevans i mitt bekymmer är att jag bytt baklyset till ett med inbyggda LED-blinkers. Även färd och bromsljus är LED.
Men idag när jag var ute och körde så började ABS-lampan blinka. Stannade till och startade om hojen. Men efter första hårda inbromsningen så kom blinkadet tillbaka. Testade att "låsa" bakhjulet men ABS:n verkar fungera som den ska då den helt enkelt inte lät mig låsa hjulet.
Kan det bero på att datorn känner för låg last till bromsljuset?
Hade inte tid just nu att testa byta tillbaka till orginalbaklyktan.
Någon som har en ide om vad felet kan vara?
//Tobbe

Kan inte se att någon har svarat dig?

I ditt fall är det sannolikt (och förhoppningsvis) att ABS-systemet varnar för att bromsljuset inte ger rätt belastning i den elektriska kretsen, men det kan fixas genom öka motståndet. Om det bara är det felet du har så ska ABS fungera även med tänd varningslampa.

http://www.998cc.org/forum/gen-ii-garage-tech-help/11194-abs-help.html#post74107

Edit:
Har för mig att det är denna modell med inbyggt motstånd som jag har satt på min hoj (se post 4104 i denna tråd, klarar inte av att länka i Tapatalk...).
http://www.ebay.co.uk/itm/Smoked-LE...Z1-FZ-1-FZ8-FZ-8-ABS-road-legal-/361352935706
Lampan har ändå tänts någon enstaka gång, då efter hård stadskörning med många tvära inbromsningar.
 
Last edited:
Finns det så att man kan se vilken växel som är i på displayen på de nya modellerna?
 
Last edited:
Finns det så att man kan se vilken växel som är i på displayen på de nya modellerna?
På fz1? Nej isf...Finns ju eftermarknadsprylar annars om man verkligen vill ha sånt.
Bortsett från lite justerad ecu så är fz1:an likadan från 2006 till 2014 då den lades ner. 2006 var lite stötigare i dämpningen med tydligen.
 
Tänkte byta olja och filter i hojen. Oljefiltret ska vara spänt till 17nm, men min momentnyckel går som lägst till 20nm. Vad göra? Dra åt för hand eller vad gör ni? Kan ju teoriskt köpa en till momentnyckel, men är ju en femhunka tunnare plånbok det..
 
Tänkte byta olja och filter i hojen. Oljefiltret ska vara spänt till 17nm, men min momentnyckel går som lägst till 20nm. Vad göra? Dra åt för hand eller vad gör ni? Kan ju teoriskt köpa en till momentnyckel, men är ju en femhunka tunnare plånbok det..

Jag har alltid dragit åt för hand, har inte tappat nåt oljefilter än...
 
Jag skulle dra det så hårt jag kan för hand.
(Fast egentligen skulle jag använda min nya momentnyckel som jag beställde på laitis.se:)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top