Yamaha FZ-tråden

OK, tack för info! Detta med kontakterna... det är dina erfarenheter från tidigare installationer så du tog det säkra för det osäkra? Eller fick du glapp på denna installation och fick fixa till det?
Jag monterade med kontakterna, körde med det förra säsongen, men märkte lite problem. Beror antagligen på att jag efter montering tagit isär kontakterna ett par gånger för att snygga till kabeldragningen.

Nu i vinter har jag lött dom.
 
Tänkte att vi kan lägga in en bild på våra pärlor och skriva nån rad om eventuella modds
Min har leo vince slip-on, ivans block off plates, nån sorts tail tidy, vita blinkersglas, zero gravity shorty bubble ruta(ej på bild), och växelindikator med vit led.

Har även dragit på en storservice nu under vintern och är på g att montera en D.I.D "guld" kedja.

Fyll på med era hojjar nu vettja!!!!:banana

IMG_1253.JPG
 
d925f1c5ceabec1f7f148060bfb3a91d.jpg
uploadfromtaptalk1456346302598.jpgKnappt två månader i min ägo nu. Jag har satt på rökiga blinkersglas och r&g tail tidy, bytt sidospeglar samt drevat ner den en kugg fram. Sen var där lite saker på från tidigare ägare, ställbara broms och kopplingsgrepp, bellypan, ensits-cuts som jag ej ännu satt på då jag tvekar om den blir så mycket snyggare, mivv-GP slipon. Är nog allt. Förhållandevis standard för att vara en fz1, än...
 
Last edited:
Tjo, fliker in med lite frågor, jag är på jakt efter hoj strax och fz8 el. fz1 gillar jag starkt men det finns en del frågetecken. Jag hade nog haft roligare på en naken inbillar jag mig, men hade också velat ge mig av på en liten touringrunda. Problemet är att de nakna fz jag ser, ingen kommer med packbox, är det möjligt att ens köpa till och montera på dessa? Annars? Andra billiga(re?) alternativ mer än tankväska? Möjlighet att surra fast någonting baktill?

Är det istället en kåpad modell jag bör leta efter kanske?
Det här med prissättning tycker jag också är svårt som fasen då det inte finns mycket att jämföra med på blocket just nu. Någon som vågar spekulera i vad en FZ8 från -11 med 2000 mil på mätaren kan kosta mellan tummen och pekfingret?

Tackar ödmjukast :tuttar
 
Tjo, fliker in med lite frågor, jag är på jakt efter hoj strax och fz8 el. fz1 gillar jag starkt men det finns en del frågetecken. Jag hade nog haft roligare på en naken inbillar jag mig, men hade också velat ge mig av på en liten touringrunda. Problemet är att de nakna fz jag ser, ingen kommer med packbox, är det möjligt att ens köpa till och montera på dessa? Annars? Andra billiga(re?) alternativ mer än tankväska? Möjlighet att surra fast någonting baktill?

Är det istället en kåpad modell jag bör leta efter kanske?
Det här med prissättning tycker jag också är svårt som fasen då det inte finns mycket att jämföra med på blocket just nu. Någon som vågar spekulera i vad en FZ8 från -11 med 2000 mil på mätaren kan kosta mellan tummen och pekfingret?

Tackar ödmjukast :tuttar
Finns hur mycket boxar, väskor, vindrutor osv som helst till fz1. En hel uppsjö med delar, billiga som dyra.
 
S-modellen är bara halvkåpa, skulle välja den oavsett användningsområde. Den knuffar undan lite vind och eventuell nederbörd. Håller med om att nakenhojar är snygga, körde en tidigare, men vill inte gå tillbaka. Tycker personligen att FZ1-S ser sportigare ut.

Skillnaden mellan N och S är om jag minns rätt: halvkåpan/vindrutan, passagerarhandtaget och kanske centralstödet(?). Samma allt annat.

Tror inte att det skiljer sig åt hur man fäster eventuella packväskor? Finns olika tillverkare t ex sw-motech och Givi. Personligen skulle dock aldrig sätta packbox på min av estetiska skäl, föredrar ryggsäck, tankväska och tailbag.

Köp en FZ1 med ABS. Du får mer för pengarna och den är fortfarande ok att försäkra. Ha lite is i magen, det kommer säkert ut fler på blocket snart.
 
S-modellen är bara halvkåpa, skulle välja den oavsett användningsområde. Den knuffar undan lite vind och eventuell nederbörd. Håller med om att nakenhojar är snygga, körde en tidigare, men vill inte gå tillbaka. Tycker personligen att FZ1-S ser sportigare ut.

Skillnaden mellan N och S är om jag minns rätt: halvkåpan/vindrutan, passagerarhandtaget och kanske centralstödet(?). Samma allt annat.

Tror inte att det skiljer sig åt hur man fäster eventuella packväskor? Finns olika tillverkare t ex sw-motech och Givi. Personligen skulle dock aldrig sätta packbox på min av estetiska skäl, föredrar ryggsäck, tankväska och tailbag.

Köp en FZ1 med ABS. Du får mer för pengarna och den är fortfarande ok att försäkra. Ha lite is i magen, det kommer säkert ut fler på blocket snart.
Ska man långpendla och motorvägspiska mycket så hade jag också gått på s-modellen, bättre vindskydd. All annan körning n-modellen istället. Smaken är som baken, men jag tycker personligen n-modellen är mycket snyggare. Jag gillar vinden mot kroppen. Farten märks helt enkelt. N-modellen är dessutom lättare.

Och om du hittar två likadana med ena ABS, andra inte, så ska du helt klart ta ABS. Men för mig personligen är det inget jag hänger upp mig jättemycket på. Min har inte det. Några kilo lättare där med iom det ?
Försäkringen är billig ändå. 4500 helförsäkrad ger jag för min
 
Fasen vad schysst ändå, yes fz1 kanske vore bättre istället, den har trots allt gjorts längre och går att hitta lite billigare. Skall kolla upp försäkringen, är det mycket storleksskillnad på dessa? Har provsuttit fz8an och satt jättebra på den och den kändes inte alls stor. Är bara 170cm :)
 
Finns väl ingen anledning att gå på FZ-8, sämre chassikomponenter, mindre motor mm till ungefär samma pris som en FZ-1.
 
Fasen vad schysst ändå, yes fz1 kanske vore bättre istället, den har trots allt gjorts längre och går att hitta lite billigare. Skall kolla upp försäkringen, är det mycket storleksskillnad på dessa? Har provsuttit fz8an och satt jättebra på den och den kändes inte alls stor. Är bara 170cm :)
Som sagt, den "nyare" FZ8 är i grova drag samma motorcykel som FZ1. Samma generation på all teknik. Man kan påstå att Yamaha bara stuvade om lite och kunde sälja en något enklare produkt i ett nytt segment.

Motorn är reducerad till 779 cc och 16 ventiler. Samma motorblock har 998 cc och 20 ventiler i FZ1 (och gamla R1). Sämre stötdämpare och smalare bakdäck. Lite ny plast.

Om man tänker positivt så har motorkaraktären jämnats ut med mindre cylindervolym, annan motorstyrning, längre headers (?), så man slipper den extra HP-rushen som finns i FZ1 från 7000 varv och uppåt. Den drar lite mindre bränsle och är lite lättare. Jag provkörde en ny FZ8 när den kom och ytterligare en gång till innan jag köpte min FZ1. Tycker att det är en fin och prisvärd hoj, men eftersom mc-åkande inte bara är sans och förnuft så valde jag FZ1. Never looked back since...

OBS! Absolut inget fel på en FZ8, men om du frågar en FZ1-ägare kommer du alltid få en undrande motfråga: Varför? ;)

Om du överväger en naken FZ8 så bör du provköra en MT-09 också tycker jag. Starkare, lättare och modernare plattform (t ex motorstyrning och antispinn). Jag är 190+ så den kändes för kort för mig, men med 170 cm är den säkert grym. Visst, lite mer åt motard-hållet, men ändå...

Edit:
Någon som reflekterar över sitt val: http://www.779cc.org/forum/fz8-general-discussion/865-so-why-did-we-buy-fz8-instead-fz1.html
Cycle World uppgraderar en FZ8-N: http://www.cycleworld.com/2012/01/25/cycle-world-project-fazed-in-feature/
 
Last edited:
Ni i närheten av STHLM med FZ-1, vad har ni betalt för eran 1000 mil service? Fick pris på 4200.
 
Har inte kommit upp i 1000 mil än... :va

2014: 100-mila service 2163:-
2015: Årsservice 2434:-

Blir förbannad när jag ser prislapparna för det som i princip är oljebyten. Men det är tydligen vad man får betala för stämpel i boken och för att behålla den 5-åriga Yamaha-garantin (till 2019 i mitt fall). Krävs 1 service per kalenderår.
 
Ni i närheten av STHLM med FZ-1, vad har ni betalt för eran 1000 mil service? Fick pris på 4200.
Bor visserligen inte i Stockholm, men för referens... Betalade 3200kr för 2000-mila servicen inklusive material. Även lite småfix såsom byte av drev, fixad sadel etc inkluderat i det priset. Hämtad och lämnad med ?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top