Yamaha FZ-tråden

Precis blivit med Fz1:a och har hittils hunnit köra samt bytt framskärm då någon tidigare ägare gjort en klassiker med skivlåset, nu blickar jag mot rutan som inte verkar rimma med min längd då det brusar ganska friskt precis i underkant av hjälmen. Någon som kör med zero gravity SHORTY doubble bubble? Tänte att hellre låg ruta än att flytta upp bruset ett hack...
 
Sådärja...
Då har jag blivit med en FZ1N 2009 med ABS.
Hann inte köra mycket mer än 15mil innan det blev garaget och vinterpimpandet var igång.
Men idag blev abstinensen för stor och jag tog en runda på 10mil. Det som jag kan tänka mig har relevans i mitt bekymmer är att jag bytt baklyset till ett med inbyggda LED-blinkers. Även färd och bromsljus är LED.
Men idag när jag var ute och körde så började ABS-lampan blinka. Stannade till och startade om hojen. Men efter första hårda inbromsningen så kom blinkadet tillbaka. Testade att "låsa" bakhjulet men ABS:n verkar fungera som den ska då den helt enkelt inte lät mig låsa hjulet.
Kan det bero på att datorn känner för låg last till bromsljuset?
Hade inte tid just nu att testa byta tillbaka till orginalbaklyktan.
Någon som har en ide om vad felet kan vara?
//Tobbe
 
Närmar mig 7000 mila service med stora steg och har garanti kvar tills April.

Tudelad känsla att ha servat dyrt för att behålla garantin och så håller det bara.
 
Närmar mig 7000 mila service med stora steg och har garanti kvar tills April.

Tudelad känsla att ha servat dyrt för att behålla garantin och så håller det bara.

I-landsproblem deluxe:tummenupp

Är det inget som rasat/ behövts underhållas såsom hjullager/ styrlager mm?
 
en kopplingswire vid ca 4000 mil och en glödlampa, inget som gick på garantin dock (räknades som naturligt slitage)!

Och en motorklyvning som var en ren undersökning om hur oljekanalerna var tätade, skorret i lådan blev mentalt mycket bättre:D
 
Yamaha skall klonka.
Lika naturligt som att 675or drar olja och HD skall vibrera sönder.
 
Last edited:
Precis blivit med Fz1:a och har hittils hunnit köra samt bytt framskärm då någon tidigare ägare gjort en klassiker med skivlåset, nu blickar jag mot rutan som inte verkar rimma med min längd då det brusar ganska friskt precis i underkant av hjälmen. Någon som kör med zero gravity SHORTY doubble bubble? Tänte att hellre låg ruta än att flytta upp bruset ett hack...

Lite sent kanske, men jag köpte en ruta från copperdawg och den fungerar kanon. Du kan få den i 3 olika höjder, färgmatchad till hojen samt med eller utan urtag för backspeglar. Ser mycket sportigare ut och jag tycker det är mindre turbulens än originalet, som dessutom är högre.
Min är den lägsta modellen. Så har du något att gå efter om du är sugen på en likadan.
 
Jag betalade strax över 3000:- med frakt. Det var däremot några veckors leveranstid då iaf min gjordes på beställning. De hade ingen färdig.. Zero gravity rutan blir säkert kanon!
Hittade en annan bild som man kanske ser lite bättre hur den ser ut.

 
Jag betalade strax över 3000:- med frakt. Det var däremot några veckors leveranstid då iaf min gjordes på beställning. De hade ingen färdig.. Zero gravity rutan blir säkert kanon!
Hittade en annan bild som man kanske ser lite bättre hur den ser ut.


Passar på att fråga, vilket depåstöd har du?
 
Passar på att fråga, vilket depåstöd har du?

Bikeline heter det bakre. Vet inte vars man köper det, då jag fick med det för en massa år sedan med en hoj.
Det främre är ett biltema, som förövrigt är riktigt värdelöst på iaf fz1, då höjden på gaffelbenen är olika. Därmed står hojen lite "snett".
 
Jag betalade strax över 3000:- med frakt. Det var däremot några veckors leveranstid då iaf min gjordes på beställning. De hade ingen färdig.. Zero gravity rutan blir säkert kanon!
Hittade en annan bild som man kanske ser lite bättre hur den ser ut.


Snygg kåpa helt klart!
 
Någon som kan tipsa om bra bromsbelägg till frambromsarna? Tycker det är sämre bett/känsla än vad det var på min FZ6:a...

Tycker även att de "väser" på nåt sätt även fast det är kött kvar på dom.
 
View attachment 425794

Blev ganska snyggt tycker jag:)
Stor tummen upp till Bikersneed som specialbeställde denna till mig.

Snyggt!

Ang bromsarna upplever jag att det är ett ordentligt bett/känsla i dem, åas kommer jag från en Bandit 1250 närmast där bromskänslan är att jämföra med en tvättsvamp...

Har också ett smått väsande ljud, har inte brytt mig så mkt om det. Varje hoj jag har haft har alltid haft nåt unikt ljud.
 
Det är säkert inget fel på bromsarna, tänkte dock plocka isär bromsarna och rengöra rubbet och kolla så det inte bor en sten i nåt av oken eller så :) också blir det bromsvätskebyte samtidigt som jag kör en storservice här hemma.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top